Hyppää sisältöön

Finluxin konkurssi aiheuttaa takuu- ja päivitysongelmia

Kuluttajavirasto selvittelee maanantaina konkurssiin haetun Finluxin TV-tehtaan valmistamien televisioiden ja digiboksien vastuukysymyksia. Ongelmia tuottavat etenkin takuut ja digiboksien ohjelmistopäivitykset.

Myös Finlux-laitteiden myyjät haluavat selkoa vastuisiin. Eniten epäselvyyttä aiheuttavat digiboksit, sillä markkinoilla on erityyppisiä ja erilaisia päivityksiä kaipaavia laitteita enemmän kuin koskaan.

Konkurssiiin menneen Finluxin tehtaan teknologiajohtajan mukaan vastuu laitteiden huoltosopimuksista, takuista ja esimerkiksi digiboksien päivityksestä on nyt konkurssipesän hoitajalla.

Tilanne on kuitenkin epäselvä, ja sitä selvitellään konkurssipesässä. Konkurssin aiheuttamat vastuut ovat epäselviä myös Finlux-kauppiaille.

- On vain jäätävä odottamaan, mitä tapahtuu, sillä Suomessa ei ole aiemmin ollut vastaavanlaista tilannetta, sanoo kauppias Sakari Vihanto Vihanto Oy:stä.

Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies eivät osaa vielä sanoa, mitkä kuluttajan oikeudet ovat. Periaatteessa vastuu voi siirtyä myyjälle valmistajan mennessä konkurssiin. Kuluttajat voinevat siis viedä mahdolliset kiistansa kuluttajavalituslautakuntaan.

Varsinkaan Finluxien digiboksien päivityksien järjestämisestä tulevaisuudessa ei vielä ole varmaa tietoa.

Finlux oli Suomen viimeinen TV-valmistaja

Suomen viimeinen TV-valmistaja Finlux ajautui konkurssiin, koska yhtiölle ei löytynyt tarvittavaa viiden miljoonan euron lisärahoitusta, jonka turvin tuotanto olisi saatu uudelleen käyntiin.

Finlux on ollut yrityssaneerauksessa, ja sen yli 400 työntekijää ovat olleet lomautettuina. Saneerauksen selvitysmies joutui jättämään menettelyn keskeytyshakemuksen maanantaina, koska uusia rahoittajia ei löytynyt.

Yhtiöllä on 49 miljoonan euron velat. Suurimmat velkojat ovat Teollisuussijoitus ja Finnvera. Finluxin juuret ovat vuonna 1927 Turkuun perustetussa Asa-radiossa.