Hyppää sisältöön

Tietoyhteiskuntastrategia tähtää Suomi-ilmiöön

Valtioneuvoston julkistamassa kansallisessa tietoyhteiskuntastrategiassa tähdätään Suomi-ilmiöön.

Kiina-ilmiön vastapainoksi Suomea halutaan uudistaa kansainvälisesti vetovoimaiseksi, ihmisläheiseksi ja kilpailukykyiseksi osaamis- ja palveluyhteiskunnaksi.

Strategiassa vuosien 2007 - 2011 kärkihankkeita ovat mm. tietoverkkojen yhteysnopeuksien nosto, tekijänoikeusjärjestelmän kehittäminen ja pk-yritysten liiketoiminnan sähköistymisen edistäminen. Lisäksi pyritään kansainväliseen vaikuttamiseen erityisesti EU-alueella ja yhteistyöhön Aasian maiden kanssa.

Tavoitteena on nostaa Suomi tietotekniikan hyödyntäjästä uuden liiketoiminnan luojaksi. Motoksi on tiivistetty "hyvä elämä tietoyhteiskunnassa".

Nyt valmistunut kansallinen tietoyhteiskuntastrategia on kolmas ja osa hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmaa. Edelliset strategiat valmistuivat vuosina 1995 ja 1998.