1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Päästökauppa voi kiihdyttää tilapäisesti lentoliikennettä

Lentoliikenteeseen vuonna 2012 laajeneva päästökauppa saattaa lisätä lentämistä tilapäisesti Euroopassa. Yhtiöiden saamat ilmaiset päästökiintiöt jaetaan ensi vuoden lentojen perusteella. Runsaiden päästöoikeuksien toivossa osa yhtiöistä harkitsee jopa lentovuorojen lisäämistä, vaikka alalla on edelleen ylikapasiteettia.

Kuva: YLE

Iltapäivän lennot Keski-Euroopasta tuovat jälleen mustia salkkuja kantavia liikemiehiä Helsinki-Vantaalle.

- Ulkomailla tapahtunut liikematkustusmyynti Eurooppa - Aasia-akselilla on kasvanut kaksinumeroisia lukuja kesästä lähtien. Ilmeisesti isot Euroopan ja Aasian maat ovat lähteneet kasvun tielle, arvelee johtaja Petteri Kostermaa Finnairilta.

Sen sijaan kotimaisten vientiyritysten myyntimiehet eivät vielä liiku, huokaa Finncomm Airlinesin markkinointijohtaja Tuure Holkko.

- Kun katsomme bookkaustilanteita tulevaisuuteen, niin markkinat eivät näytä piristyneen työmatkustuksen osalta.

Finncomm arvioi kuljettavansa tänä vuonna kotimaassa hieman yli 800 000 matkustajaa, mikä on nelisen prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Kotimaisista lentoyhtiöistä Finncomm on selviytynyt pienimmällä matkustajamäärien pudotuksella, sillä se on korvannut hiipunutta liikematkustusta alentamalla lippujensa hintoja.

Tänä vuonna Suomen lentoasemien kotimaan liikenteen matkustajamäärät ovat pudonneet 12 prosentilla.

Kalustoa ilmassa turhaan

Lentoyhtiöt ovat alkaneet karsia kesäsesongin jälkeen entistä rajummalla kädellä kannattamatonta liikennettä. Esimerkiksi Brussels Airlines lopettaa talvikauden alkaessa suorat lennot Helsingin ja Brysselin välillä. Finnair lopetti lennot Mumbaihin ja vähentää vuoroja mm. Barcelonaan, Roomaan ja Madridiin. Finncomm puolestaan lopettaa lennot Stuttgartiin ja luopuu sen myötä tarpeettomaksi käyvästä Embraer ERJ 145 -suihkukonekalustosta.

Tulossa oleva EU:n päästökauppa saa varsinkin keskieurooppalaiset lentoyhtiöt harkitsemaan ensi vuonna aiempaa tarkemmin vuorojen supistuksia. Lentoliikenne liittyy päästökauppaan vuonna 2012, mutta yhtiöille tulevat ilmaiset päästöoikeudet jaetaan vuoden 2010 lentojen perusteella. Kunkin yhtiön saamaan osuuteen vaikuttavat täyttöasteet ja tonnikilometrit.

- Jos järki voittaa, niin lentoyhtiöt eivät pistä turhaa kapasiteettia liikkeelle ja myy sitä turhan halvalla vain sen takia, että saisivat päästöoikeuksia lisää seuraaville vuosille, Finnairin reittiliikenteestä vastaava johtaja Petteri Kostermaa sanoo.

Toive saattaa jäädä haaveeksi, sillä ainakin kilpailluimmille reiteille odotetaan rajua hintakisaa, koska koneet on saatava täyteen.

- Ensi kesän aikataulut ovat monilla yhtiöillä vielä raakileasteella, eikä ole varmuutta miten yhtiöt tulevat toimimaan tässä tilanteessa. Jos yksi lähtee panikoimaan, seuraavatko muut yhtiöt perässä, pohtii Kostermaa.

Heikon taseen omaaville yhtiöille tämä voi olla kohtalokasta.

Turhaa lentämistä Euroopan taivaalla vähentäisi, jos päästöoikeuksien hinta olisi tiedossa. Tällöin lentoyhtiöt voisivat arvioida, kuinka paljon niiden kannattaa tavoitella ilmaisia päästöoikeuksia sen sijaan, että ne tyytyisivät ostamaan päästöoikeuksia, sanoo Kostermaa.

- Suurin epävarmuustekijä on, millainen hinta hiilidioksiditonnille tulee. Se voi vaihdella nollasta useaan kymmeneen dollariin.