Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Matematiikka pääkuva

2017 kevät: matematiikka pitkä oppimäärä

Matematiikan yo-koe ja YTL:n hyvän vastauksen piirteet

Abitreenien yo-koelähetys

Yo-koelähetyksessä aiheena kevään 2017 lyhyen ja pitkän matematiikan yo-kokeet.

Studiossa:

  • Peter Hästö, asiantuntija, YTL
  • Riku Klén, asiantuntija, YTL
  • Piia Vikberg, opettaja, Mäkelänrinteen lukio
  • Aleksi Lohtander, abi, Kaurialan lukio
  • Isa Hietala, abi, Mäkelänrinteen lukio

Katso matikan lähetys osittain klipattuna.

Kommentit

Täällä on lupa avautua, kommentoida, ihmetellä ja spekuloida päivän yo-koetta. Haluamme tarjota paikan keskustelulle ja vertaistuelle muiden kokelaiden kanssa. Huumori on sallittua hyvän maun rajoissa. Ethän kuitenkaan häiritse muiden keskustelua tai kiroile. Asiattomat viestit poistetaan. Ollaan kivoja. :)

Jenni / Abitreenit

Lähettänyt käyttäjä

Heippa!
Millaisia ajatuksia kokeesta? Itseä jännittää! Toivoisin, että koe olisi tasoltaan aika samanlainen kuin syksyllä :)
Tsemppiä kaikille kirjoittajille ensiviikon koitokseen!

Lähettänyt käyttäjä

Eetu etsi nopeasti netistä huijauskoodit YO kokeeseen ja nyt Eetulla on siitä hyvästä ikuiset rahat ja aina oikeat vastaukset.

Huijauskoodit Eetu sai tarjoamalla YTL:än puheenjohtajalle oluen.

Lähettänyt käyttäjä

Poikani Eetu kaatui pelatessaan biljardia. Meidän onneksemme Eetu sai heti apua ja pääsi sairaalaan. Lääkäri antoi vahingossa Eetulle lääkereseptien sijasta oikeat vastaukset tulevaan kokeesen. Varma L tulossa!

Lähettänyt käyttäjä

Olin tänään englannin yo-kokeen jälkeen lähdössä kotiin, kun juuri ennen salista poistumista kukas muukaan kuin Eetu itse nappasi minua hihasta ja kertoi, että vastaamalla tämän tarjoamaan kysymykseen hän tarjoaisi minulle mahdollisen liittää tietoisuuteni Eetun kehittämään neuroverkkoon prototyyppivaiheessa olevaan Li-Fi-verkkoon. Onnistuin kuin onnistuinkin sitten testikysymyksessä, ja nyt olenkin hyvillä mielin menossa pitkän matematiikan kokeeseen tietäen, että Eetun luoma neuroverkko tarjoaa minulle 99,9% valonnopeudella oikeat vastaukset. Varma 54/54 Laudatur tulossa minulle ja Eetulle. On se kyllä kova jätkä. Eetu on varmasti sukua Teslalle ja Einsteinille.

Lähettänyt käyttäjä

1) Taulukkotehtävä ollut nyt kahdesti. Taulukkotehtävä voi hyvinkin muuttua kuuteen erilaiseen; lyhyeeseen ja yksinkertaiseen väittämään, jotka täytyy osoittaa todeksi/vääräksi (muistikaavoja, potensseja, juuria jne.). Huomioikaa tehtävä tulee olemaan tasoltaan lyhyen matematiikan tasoinen (ei siis mitään rakettitiedettä).

2) Toinen tehtävä tulee säilymään hyvin samanlaisena kuin edelliset kaksi vuotta. Potenssisääntöjen/juurien hyödyttämistä, perus murtolukulaskuja ja perus integrointia ja derivointia. Tässä tehtävässä voi kuitenkin pitää TODENNÄKÖISENÄ tärppinä jokinlaista itseisarvoyhtälö/-epäyhtälö tehtävää (ei ole juurikaan ilmennyt kahden viime vuoden aikana).

3) Hieman monimutkaisempien yhtälöiden ratkaisua. Uskon vahvasti, että tällä kertaa aiempina vuosina puuttuneet raja-arvot ilmenevät tehtävässä kolme. Yksinkertaiset vektorit laskut voivat hyvinki tehdä paluun tässä kysymyksessä.

4) Tehtävän 4 tärppinä voi pitää lähes varmaa derivaatan TAI RAJA-ARVON kuvaaja tai jokinlaista sovellustehtävää (yksi soveltava lasku).

Jos kiinnostusta on B-osion tärpeiksi laittakaa kommenttia niin laitan ne kasaan viikonlopun aikana!

Lähettänyt käyttäjä

Kerta kun kiinnostusta B-osion tärpeille löytyi niin laitetaanpas ne kasaan Ensin pistän B1-Tärpit, sillä tärppi-listasta tulee melko pitkä. Jos on kiinnostusta kuulla vielä B2-osion tärpit niin pistäkääpäs kommenttia!:

B1: osio

Itse uskon, että YTL:n selvä trendi tulee jatkumaan. Uskon, että B1 osion tehtävistä 5-8 yksi kysymys tulee olemaan joko SOVELTAVA analyyttisen geometrian kysymys (maa4) tai KESKITASON geometrian kysymys.

--> Geometrian kysymyksen osalta tällainen voisi olla kahden tai useamman kappaleen tilvuuden laskemista ja tilavuuksien vertailua. Esim. mahdollisimman suuri kuutio säännöllisen neliöpohjaisen pyramidin sisällä sisällä. Pituudet saattavat jäädä tehtävästä kokonaan pois, jolloin itse täytyy hyödyntää kirjaimia (esim. oletetaan sivun pituudeksi a jne...) ja yhdenmuotoisuus lauseita. TAI erilaisten tahkojen ja särmien kulmien laskemista...

Derivaattaa ja integraaleja ei ole edellisenä kahtena vuonna näkynyt B1-osiossa, mutta uskon niiden tekevän tällä kertaa ensiesiintymisensä.

--> Jos derivaattaa tai integraaleja kysytään B-osiossa voitte olla varmoja, että ne tulevat AINOASTAAN olemaan SOVELTAVIA tehtäviä. Yksinkertaisia laskimella parilla rivillä ratkaistavia tehtäviä ei siis ole syytä odottaa.

Todennäköisyyslaskenta tehtävä on lähes pomminvarma B1 osioon. Huomioikaa, että EI KANNATA skipata todennäköisyystehtävää jos sellainen ilmenee B1 osiossa. Tällöin on hyvin todennäköistä, että todellisuudessa tehtävä on ERITTÄIN yksinkertainen (yleensä B-osion helpoin tehtävä ollut). Lukekaa siis todennäköisyystehtävä huolellisesti. Älkää ajatelko liikaa, sillä B1-osion todennäköisyyystehtävät todellakin yleensä ovat helppoja (yleensä myös lyhyimpiä tehtäviä).

TEHTÄVÄ 9 VALMISTAUTUKAA!!!
9.1 Maa12 ja numeeriset menetelmät. Tänä vuonna voisi olla Newtonin menetelmän vuoro. Toisaalta simpsonin menetelmä ja puolisuunnikasmentelmä voivat myös ilmetä tässä tehtävässä. Tällöin YTL voi myös kysyä virhekaavan soveltamista!

9.2 Maa13 ja erilaiset sarjat ovat jääneet vähemmälle viimevuosien aikana. Tänä vuonna yksi sarja/summa kysymys tulee kokeessa todennäköisesti olemaan. Tehtävä 9 on aikaisempina kertoina mennyt kursseilla 12&11, joten uskon tänä vuonna tehtävän 9 kysymykset olevan kursseista 12&13

Maa11 kurssilta on syytä kerrata kongruenssi, totuustauluyt ja diofantoksen yhtälö. Uskon, että maa11 tulee jäämään tänä vuonna hieman vähemälle (max 1tehtävä). Tämä tehtävä on mielestäni todennäköisimmin kongruenssitehtävä tai totuustaulu.

Tässä olivat tärpit B1-osioon. Jos teitä vielä kiinnostaa kuulla B2-osion tärpit niin laittaa kommenttia ja laitan nekin maanantai-iltaan mennessä!

Lähettänyt käyttäjä

Oi, sinä ihana ihminen, joka jaksat vaivautua tekemään nämä tärpit, haluaisin niin halata sinua. Nuo tulevat auttamaan todella paljon. (:
Alun perin tähtäimessäni oli eximia, mutta vähitellen aloinkin haaveilemaan laudaturista. Olen laskenut tässä viimeisen neljän kuukauden aikana reilu tuhat tehtävää (enimmäkseen soveltavia) ja nyt kuitenkin lukulomalla tuli sellainen fiilis, että en osaa laskea enää ollenkaan. Pääni on niin puhki, että jopa helpoimmassakin tehtävässä tulee älyttömän typeriä laskuvirheitä. Toivottavasti pysyn skarppina kokeessa ja saisin ainakin magnan.
Onnea vielä kaikille tulevaan koetukseen, tehkää parhaanne! Thumbs up

Lähettänyt käyttäjä

Ensiksi, kiitos mukavasta palautteesta en olisi osannut odottaa näin hyvää vastaanottoa. Pidemmittä puheitta; mitä B2-osiossa voisi ilmetä?

Heti alkuun täytyy tehdä selväksi yksi varma juttu: Kaikki tehtävät tulevat olemaan soveltavia, ja melko todennäköisesti hyvin erilaisia (ainakin osa). Tällä tarkoitan, että kannattaa HENKISESTI valmistautua siihen, ettet ole koskaan nähnyt B2 osaa (ehkä jopa kaikkia) B2 osion tehtävätyyppejä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettekö osaisi ratkaista niitä. B2-osion on tarkoituskin olla todella vaikea ja sen on tarkoitus erotelle korkeammat arvosana. Kaikki tehtävät ovat lukio-oppimäärästä (kursseista 1-13). Jokereita ei matematiikan kokeessa enää ole, joten oppimäärän ulkopuolisia asioita ei tulla enää kysymään.

Mitä tämä tarkoittaa??
Hyvin yksinkertaisesti --> Älä luovuta vaikka tehtävät näyttävät jopa MAHDOTTOMILTA. Yksikään kokeen tehtävä ei ole mahdoton ja mitä todennäköisimmin yksikään tehtävä ei tule olemaan kahta sivua pitempi... Katsokaapa vaikka mallivastauksia. Kyllä, mallivastaukset ovat hieman lyhennettyjä, mutta kuitenkin tehtävät eivät loppujen lopuksi ole erityisen pitkiä. Siis ei kannata miettiä liian monimutkaisesti. Lähesty tehtävää aivan kuin niitä tuhansia tehtäviä, joita olet tehnyt lukiourasi aikana. Raapustele paperille annetut tiedot ja laita paperiin MAOLsta löytyvät kaavat --> tätä kautta tehtävä pikkuhiljaa voi aueta. Jos on esim joku ympyrä tehtävä, niin laita kaikki ympyröihin liittyvät kaavat paperiin ja lähde sitä kautta miettimään. Avain B2-osiossa on psyykkinen vahvuus. Luota omiin taitoihisi ja lähde pienissä osissa miettimään: mitä tietoja tehtävässä annettaan, mihin kurssiin tehtävä liittyy, mitkä kaavat tehtävään liittyy ja millaisia tämän kurssin tehtäviä olen aiemmin ratkaissut. Laita kaikki nämä paperille ja käytä kaikki 6h, jottei mallivastauksia katsoessa kaduta "Äh jos oisin hieman miettinyt enemmän oisin kyllä saanut tän" --> ANNA SIIS KAIKKESI

Jos edellinen löpinä tuntui pitkästyttävältä, niin nyt mennään asiaan; Millaisia tehtäviä siis voin odottaa B2-osiossa ilmenevän?

Lähes varmasti ainakin yksi todista/osoita tehtävä tulee B2-osiossa olemaan joko kokonaisena tehtävänä tai tehtävän osana. Tällainen voisi olla jokin sortin soveltava todista-tehtävä liittyen integraaleihin / vektoreihin / lukujunoihin / yleisesti todistuksiin (maa11) voi ilmetä.

Vektorilaskut. Yksinkertaisia vektorilaskuja ei tule B2 osioon tietenkaan. Keskivaikeitakaan vektorikysymyksiä ei ole syytä odottaa. Jos niitä on niin ne ovat B1-osiossa. B2-Osiossa voisi odottaa soveltavaa kolmiulotteisen tasovektori aiheeseen liittyen tai erilaisten objektien kuten tetraedrin (YTL niin rakastaa tetraedrejä) laskeminen vektoreja hyödyntäen.

Soveltavat integraalilaskut. Tällä tarkoitan esimerkiksi itseisarvo integraaleja, joissa on kaksi muuttujaa (esim x ja t). Epäoleellista integraalia samoin kuin osittaisintegrointia, sijoitusmenetelmää ja osamurtohajotelman käyttöä voi B2-osiossa ilmetä.

Numeerinen tehtävä. Jos numeerista tehtävää ei ole B1-osiossa, niin sellainen tulee mitä todennäköisimmin B2-osioon.

Jos hyvä tuuri iskee, niin tutumpia derivaatan sovellustehtäviä voi olla B2-osiossa. Tällöin tehtävä vaatisi lähes varmasti yhdenmuotoisuuslauseiden ja muuttujien avulla laskemista. Esim tilavuuden laskemista säteen r suhtee. --> Merkitään joku sivu säteen suhteen (esim tehtävässä, jossa suora ympyräkartio suoran ympyrälieriön sisällä) ja tätä kautta ratkaistaan millä r arvolla tilavuus on suurin ja sitten vertaillaan tilavuuksia....

Lopuksi vielä uskon, että joku soveltavampi todennäköisyystehtävä pompahtaa tällä kertaa
B2-osioo. Tämä olisi todella ilkeää YTL:ltä, mutta YTL:hän ei meidän abien tunteista juurikaan välitä. Millainen todennäköisyystehtävä voisi B2-osiossa olla? En näe muuta kuin kahta vaihtoehtoa;
1) Soveltava normaalijakauma tehtävä
2) Päättymättömän sarjan (maa13) hyödyntämistä todennäköisyyden ratkaisemiseen

Vielä voisin kirjoittaa maanantaina illalla ruotsin yo-kokeen jälkeen, että miten valmistaudut tiistaina parhaimmalla mahdollisella tavalla matikan yo kokeeseen. Tällä tavalla vältät iltaa edeltävän stressin, virkistät muistisi ja toivon mukaan saat hyvät yöunet sekä onnistut keskiviikkona tavoitteisi mukaan.

Jos tarpeeksi moni on tästä kiinnostunut, niin lupaan väsyneenä ja todennäköisesti hieman turhautuneenakin ruotsin yo-kokeen jälkeen kirjoittamaan teille viimeiset vinkit ja onnenpotkut matikan kokeseen!

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos näistä tärpeistä ja jos vaan jaksat niin kirjoita parhaat mahdolliset valmistautumis keinot! :)

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos oikein paljon jollekin ihanalle sielä ruudun toisella puolella! Aivan loistavaa että kaikkien eetumeemien keskeltä saadaan tällaista asiaa tänne. Ihanaa kun on nyt joku "punainen lanka" loppupäivien lukemiseen. Arvostan todelal suuresti kommenttaja ja tärppejäsi. Kiitos vielä kerran. Mutta itsesi takia pyydän, että ei tarvitse tulla kirjoittamaan niitä valmistautumisohjeita tänne. Olet jo antanut todella paljon apua meille kanssa-abeille noilla viesteilläsi. Keskity sinäkin nyt vielä viimeiset hetket ennen kirjoituksia ja lepää ja harjoittele. Ei sun tarvitse meitä muita pelastaa ja auttaa itsesi kustannuksella. Arvostan todella paljon viestejäsi ja omistautumistasi, ja nyt voit olla sen verran "itsekäs" ja levätä jos siltä tuntuu. Kiitos vielä kerran olet ihana ihminen. Onnea loppuihin kokeisiin! :)

Lähettänyt käyttäjä

KIITOS TÄRPEISTÄ! ne ovat rauhottaineet mieltä ja auttaneet miettimään vielä mitä kerrata varman päälle! Ja en pistä ollenkaa pahitteeksi viimeisen pvän vinkkeistä mutta nyt olet jo tehnyt todella paljon!

Mielenkiinnosta kysyn, oletko itse abi vai opettaja vai vain kiinnostunut kirjoituksista?

iso kiitos!

Lähettänyt käyttäjä

Ensinnäkin kiitos todella paljon ERITTÄIN mukavista ja ihanista palautteesta&kommenteista. Haluan vielä tehdä yhden asian selväksi: olen itsekin abiturientti ja keskiviikkona teen saman kokeen kuin tekin :)

Sitten asiaan; Miten valmistaudun tiistain

Lyhyesti ja ytimekkäästi: älä enää ratkaise tehtäviä (varsinkaan vanhoja YO-tehtäviä)!! Sinulla varmaan herää kysymys; Mutta eikö matematiikan kokeisiin yleensä valmistauduta tehtäviä tekemällä? Näin matikan opettajammekin on aina kehottanut... Vastaus tähän on ILMISELVÄ KYLLÄ. Sinun olisi kuitenkin täytynyt tehdä vaaditut tehtävät ennen tiistaita. Voin lähes tulkoon taata, että vaikka tekisit jonkin tehtävän paniikissa tiistaina et tule muistamaan sitä keskiviikkona kokeessa. Lisäksi todennäköisyys, että kyseinen tehtävä kysyttäisiin keskiviikon kokeessa on realistisesti todella ohut.

Noh tarkoitanko, etten tee mitään tiistaina ja annan aivoni täysin tyhjentyä? No EN! Sen sijaan, että tekisit tehtäviä koetta edellisenä päivänä, niin käy heikot kohtasi läpi esimerkkien avulla. Siis sen sijaan, että ratkaiset tehtäviä katso kirjastasi esimerkkejä erilaisten tehtävien tekemiseen. Jos näet jonkin kiinnostavan tehtävän ja sinua kiinnostaa tietää, miten se ratkaistaan, niin kannattaa katsoa mallivastauksista (jos opettajanne on teille sellaiset jakanut).

Tämä on toiminut minulle ja uskon, että toimii monille muillekkin parhaimmalla tavalla. Syy tähän on ilmiselvä. Usein loppukertauksessa käy niin, että lähdet ratkaisemaan ensimmäistä tehtävää (tietenkin kun kertaat edellisenä päivänä, niin teet kaikkein vaikeimpia tehtäviä), mutta käykin niin, ettet saa tehtävää ratkaistua. Noh siirryt seuraavan. Tämäkään tehtävä ei lähde pienen vääntämisen jälkeen aukeamaan. Sama toistuu kolmannessa tehtävässä. --> Olemme kaikki hieman heikkoja, että tämä nousee päähämme jossain vaiheessa. Ajattelemme siis, että HERRANEN AIKA EN OSAA MITÄÄN. Tämä on tunne joka voi pilata YO-kokeesi. Älä siis luo tätä tunnetta. Sen sijaan, että lähdet ratkoilemaan edellisenä päivänä hankalia tehtäviä, keskity kertaamaan perusesimerkit ESIMERKKIEN avulla. Sääntöjäkin joita MAOL:ssa ei löydy on vielä hyvä kerrata edellisenä päivänä.

Toki kokeisiin valmistautuminen on todella henkilökohtaista ja jos olet varma, että sinulle paras tapa valmistautua kokeeseen on tehdä järjettömän vaikeita tehtäviä, joita todennäköisesti et saa suoritettu, niin tee niin. Seuraa siis sitä metodia, mikä on toiminut sinulle. Henkilökohtaisesta kokemuksestani esimerkkien ja sääntöjen kertaaminen tehtävien teon sijaan on hyödyllisempää. Sinäkin olet varmaan kokenut sen tunteet, kun koetta edellisenä päivänä tuntuu ettet osaa mitään... Tämähän ei oikeasti ole totta, mutta uskottelemme itseämme tähän valheeseen. Näin voit välttää tämän scenaarion ja nukkua&valmistautua hyvin ja vapain mielin mahdollisesti lukiourasi VAIKEIMPAAN kokeeseen. Ole siis valmis!

Loppuun vielä haluaisin vielä kysyä, että millaiset ovat teidän tavoitteenne kokeesta? Mihin pohjustatte tavoitteenna (esim. tehty työmäärä/kurssiarvosanat... jne). Itselläni on matematiikan kurssien 1-13 keskiarvo 9.72. Olen myös tehnyt roimasti tehtäviä valmistauessani tähän kokeeseen (n. 150 sivua). Tavoittelen itse L:ää, mutta en olisi pettynyt E:hen.

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos näistä! Vaikka 'tärpit' ei osuiskaan niin on ollut paljon apua. Ja siis itse haluisin M:n. Kurssiarvosanojen ka on 9 mutta kun aloin lukea niin tajusin että oon unohtanut lähes kaiken (unohdan aina kirjaimellisesti kaiken heti kurssin jälkeen). Lukuja takana siis vajaa viikko... A-osan tehtävistä uskon tosin saavani ~4x6 joten M voi olla hyvinkin mahdollinen.

Mitä muuten MAOLissa ei oo? Juuri mitään tärkeetä en oo itse huomannut puuttuvan?

Lähettänyt käyttäjä

"Mitä muuten MAOLissa ei oo? Juuri mitään tärkeetä en oo itse huomannut puuttuvan?"

Itselle tulee ekana mieleen 2h-erotusosamäärä derivaatan laskemista varten. Joskus on ollut eri erotusosamäärien soveltamista, vaikkakin tehtävissä 11->, mutta silti sitä ei ole MAOLissa. Joskus siitä voi olla apua :)

Lähettänyt käyttäjä

Hei sinä joka teet tärppejä niin kiva tietää, että oot samassa kokeessa! Ollu todella hyödyllisiä ja samoilla linjoilla ton vikan päivän lukemisen kanssa!

Itsellä tavotteena E, johon olen tyytyväinen. Kurssiarvosanojen keskiarvo on kyllä vähän vajaa 8,5, mutta hyvänä päivän näen, että E olisi mahdollinen.

Sulla on selkeesti matikan eri osa-alueet hallussa kun näit tärppejä teet :D toivottavasti irtois L sulle sit :) Mukavaa nähä keskiviikkona, miten osu noi tehtävätärpit kohilleen! :D

#sormetristissä

Lähettänyt käyttäjä

Kiiitos todella paljon tärpeistä, rauhotti minua ainakin huomattavasti lukea ne! (Erityisesti se että B2-osio testaa myös psyykkistä puolta, sillä sitä kammoan eniten).
Itseäni pelottaa ihan älyttömästi huominen koe, sillä itsellä se vaikuttaa myös yliopistoon pääsemiseen. Matikan kurssien keskiarvo on mullakin 8,5 ja tuntuu että olen tammikuusta alkaen laskenut itseni puhki, joten M-E on tavoitteena. Tuntuu kuitenkin, että on tehtävätyyppejä, joita ei yksinkertaisesti osaa vaikka kuinka yrittäisi niitä opetella.
Pitää toivoa vain parasta, tsemppiä kaikille huomiseen!

Lähettänyt käyttäjä

Pitääkö olla huolissaan, kun poikani Eetu palautti hetki sitten huomisen pitkän matematiikan yo-kokeen täysin oikein laskettuna aamiaispöytäämme. Myös uusintatarkistus tuotti tulokseksi 60 p.

Lähettänyt käyttäjä

Suurkiitos sinulle, joka vaivaudut auttamaan muita jakamalla hyödyllisiä tärppejä! Itse olin ajatellut B2 osioon suurinpiirtein samanlaisia tehtäviä. Toivon todella, että L komeilee keväällä todistuksessasi! Mahtava huomata, että täältä löytää ihan sitä oikeaa asiaa. Toivotan kaikille abeille tsemppiä huomiseen kokeeseen!

Itselläni tavoitteena olisi M, olen joulukuusta asti laskenut ja kaikki yo tehtävät vuodesta 06 eteenpäin on tullut käytyä läpi. Silti on heikkoja kohtia ja huonon tuurin sattuessa juuri nämä heikot tehtävätyypit on huomenna edessä.

Lähettänyt käyttäjä

Hei!
Yhtenä tärppinä B2-osioon vois mahdollisesti heittää kahden funktion rajoittaman pyörähdyskappaleen tilavuutta tms.

Lähettänyt käyttäjä

Naapurin aleksi fiksuna poikana äesti minulle huomisen kokeen vastaukset kukkokankaalta, jonne ytl:än johtaja oli ne luotettavasti piilottanut. Niin, ja eihän ne sieltä olisi noussutkaan jossei traktorina olisi toiminut uskollinen valmet 802 turbo. Näin ollen odotan kokeesta vähintään ällää ja 60 pistettä.

Lähettänyt käyttäjä

Huominen koe pelottaa aivan kauheest. Mulla matikka on keskiarvoltaa 6 ja toivoisin pääsevän matikasta vain läpi mahdollisimman hyvin. Ei haittaa, jos saan kokeest A:n. Tavoitteena on vain päästä kokeesta läpi ja valmistua koulusta. Kokeesta pyrin saamaan paljon pisteitä A-osiosta, koska sen oon aina saanut paremmat pisteet A-osiosta verrattuna B-osioon. Toivottavasti olisi hyvä koe ja pääsisin läpi! :)

Lähettänyt käyttäjä

Noiden piin miljoonan ensimmäisen desimaalin postaus oli täysin turha, sillä pikkuserkkuni Eetu osaa ne ulkoa. Itseasiassa 2,5 miljoonaan asti.

Lähettänyt käyttäjä

Mulla on kertaus jääny aika vähiin, M:ää toivoisin mutta C taitaa olla todennäköisempi. Riippuu kyllä niin paljon niistä tehtävistä, saa nähä..

Lähettänyt käyttäjä

Eetu kertoi tänään ladanneensa tor-verkosta vastauksesta huomisen kokeeseen ja jakaneen ne luokkansa mese-ryhmässä. Toivottavasti jokainen järkevä ihminen teistä tajuaa, että kertaaminen on ihan turhaa, sillä ainoat Laudaaturit tulevat Eetulle ja hänen kavereillensa. Minuakin ärsyttäisi jos en käyttäisi tor-verkkoa linux distrolla (:D) tai olisi Eetun kaveri.

Lähettänyt käyttäjä

No tavoitteenahan on päästä vain läpi ja saada lakki kätöseen. Ei nimittäin tämän neidon pieni pää jaksa kestää näitä paniikkikohtauksia matikan takia, jee! Atm tuntuu siltä kuin yhteenlaskeminenkin olisi ylitsepääsemätön tehtävä, jee niin positiivisin mielin huomiseen kokeeseen ":)"

Lähettänyt käyttäjä

Mentoroitavani Eetu käytti laskintaan vain laudaatturiensa määrän laskemiseen, niitä olikin sitten niin monta ettei laskin kestänyt ja laskin ratkaisikin elämän tarkoituksen ja Eetulle annetaankin tämän johdosta nobel palkinto.

Lähettänyt käyttäjä

Koe oli aivan liian helppo, toivoisin jatkossa lukion oppimäärän ylittäviä tehtäviä A-osasta lähtien. Sain kokeen valmiksi puoli kymmeneltä, loput ajasta nukuin. Ei tarvittu Eetun eikä sandelssin apuja. Jos koe tuntui edes hieman haastavalta, katsokaa peiliin ja käykää kurssit uudelleen.

Lähettänyt käyttäjä

Joo oli kyllä aika vaikea siihen nähden mitä meidän lukiossa on edes opetettu. Onneksi b-osassa oli sentään pelastavia tehtäviä, mutta en sitten tiedä miten paljoa ne auttavat. Onnea teille jotka olette matemaattisesti lahjakkaita! Itse valmistaudun näkemään komea impron todistuksessa.

Lähettänyt käyttäjä

Musta on kyllä hienoa että YTL on parantunut tarinankerronnan saralla. Journalistin hutaisemalla tekemä kaavio taisikin olla YTLn hutaisemalla tekemä koetehtävä. Onneksi se I on kaunis kirjain todistuksessa

Lähettänyt käyttäjä

Olin varautunut johonkin aiemman tasoisiin kokeisiin, niistä ois jo varmana päässyt läpi mutta ei perkele. Just näitä asioita jotka ois ollut helppoja niille ketkä tajus olla lintsaamatta kursseja. Pirun piru kun tuli lukulomakin vaan dokattu Eetun kanssa

Lähettänyt käyttäjä

Pojalleni Elmerille koe oli äärimmäisen helppo, sillä hän oli osana erästä tehtävää ja näin tiesi kaikkien tehtävien vastaukset. Hän ei kuitenkaan tavallaiseen tapaan saanut vapautusta itse tilaisuudesta, vaan joutui 3 tuntia juomaan vaapukkamehuksi naamioitua sandelsia. Hän tulee saamaan uuden rullalaudan.

Lähettänyt käyttäjä

Oli kyllä helppo koe. Aikasemmista preleistä/yo-kokeista oon saanu C:n ja nyt pisteet todennäköisesti riittävät E:hen. Ellei pisterajat sitten nouse taivaisiin helppouden takia.

Lähettänyt käyttäjä

A osio oli melko vaikea, paljon vaikeampi kuin viime vuoden kokeissa, mutta B osio oli onneksi helpompi. Mielestäni sopiva koe.

Lähettänyt käyttäjä

Rupesi ketuttamaan niin paljon kesken kokeen, että piti käydä isommalla asialla vessassa. Huomattavasti vaikeampi kuin edelliset yo-kokeet.

Lähettänyt käyttäjä

Notta poikani lampsi kokeeseen varmoin mielin, olihan hän selannut kertauskirjaa koko eilisen illan. Kuulemma koe oli helppo kuin perunan siitto, joten poikani Eetu saa varmasti uuden talikon ylioppilaslahjaksi.

Lähettänyt käyttäjä

Joo koe oli kyllä ihan hevosen kullista. Kyllä tulia Eetua ikävä kun näki a osiossa vektori ja logaritmi tehtävät. Aivan täyttä paskaa ja saa nähdä paljonko tarvitsee kompensoida

Lähettänyt käyttäjä

Aamulla tuntui vielä hyvältä ennekuin kokeeseen menin, mutta nyt v*tuttaa.

Lähettänyt käyttäjä

A-osio oli kyl yllättävän vaikee, ahisti aika paljon kun siitä niitä pisteitä kertyy yleensä eniten ja itellä ne logaritmi ja vektoritehtävät jäi kesken.
Läpi sentään kai pääsen :-/

Lähettänyt käyttäjä

Todella vaikea:D A osion piti olla mulle se jolla saadaan pisteet läpipääsyyn mut ei todellakaan ollu muiden vuosien tasonen vaan ihan kauhea. Onneks mun tutut oli täysin samaa mieltä

Lähettänyt käyttäjä

Luulenpa, että vesilasin halkaisija on piin miljoona ensimmäistä numeroa

Lähettänyt käyttäjä

A-osassa meni pari pistettä ihan selkästä huolimattomuudesta. Huoh turha kai ällää odottaa.

Lähettänyt käyttäjä

B2 osiossa oli paljon helpompia tehtäviä kun B1. Ei mikään helppo koe, mutta ei tietenkään koska pitkä matikka. Odotuksiin nähden ei niin vaikea kun olis voinu kuvitella, mutta eihän se hyvinkään menny

Lähettänyt käyttäjä

Tätä vauhtia muusta työstä saati sitten jatko opiskelu paikasta en voi kuvitellakaan kuin McDonaldsin kassalta. No se ei sinäänsä ole ongelma sillä rakastan chickenmcnugettei yli kaiken.

Lähettänyt käyttäjä

A-osa oli turhankin haastava (vektorit ja logaritmit), B osassa ihan ok tasoa.
Nyt aika maassa olo kun ajatusvirheen takia taitaa E jäädä vain haaveeksi. V

Lähettänyt käyttäjä

Huh kyllä kuumotti kun jo A osion ensimmäisen tehtävän b kohta ei onnistunut. Jotain väkersin ja sain vastaukseks että a=7 ja b sen neliö eli 49. Onneks B osio oli (tai ainakin tuntu olleen) helpohko. Kaikkiin sain jotain järkevän oloista settiä, joten ihan ok olo jäi. En sitten tiedä, tuskin ällään rittää, oon ihan ok jos M tulee ja jos E niin tyytyväinen. Kurssien keskiarvo kun roikkuu siinä ysin ja kybän välissä.

Niin ja sitten semmonen juttu, että onneksi sain Eetulta tärpit siihen B2 osion tehtävään. Olen nimittäin se mies joka on kaivautunut Eetun makuuhuoneeseen hänen patjansa sisään asumaan vakituisesti. Eilen illalla kun keittelin siellä retkikeittimellä makarooneja, kuulin kun Eetu mutisi ylläni itsekseen, kuinka hänestä tuntuu siltä, että B2 osion ensimmäisessä tehtävässä pitää oikaista parin pojankoltiaisen laskuvirheitä derivaattaa koskien.

Lähettänyt käyttäjä

Aivan liian helppo koe. Ei tule kyllä erottelemaan kunnolla laskijoiden tasoa. Itse osasin tehdä kaikki kymmenen tehtävää ja päädyin kavereideni kanssa samoihin tuloksiin. Kohti Laudaturia ja sen yli!

Lähettänyt käyttäjä

Joo o, tais tulla halkaisijaksi 2 cm ja pituudeksi 6cm.. ei taida kaksi desiä nestettä siihen mahtua, HA. Ei tullu kyllä ku joko liian isoja tai liian pieniä lukuja. PASKA.

Lähettänyt käyttäjä

Sain muuten A osan viimesessä tehtävässä kuvaajan yhtälöksi y=x^2
Tämä paha? Sain sen näin:
log4(y) = ln(y)/ln(4) = ln(x)/ln(2)
Sitten kerrotaan ln(4) toiselle puolelle ja muutetaan se muotoon ln(2^2). Logaritmikaavalla siirretään eksponentti kakkonen eteen kertoimeksi, jolloin ln(2) supistuu osoittajasta ja nimittäjästä. Jäljelle jää
ln(y)=2*ln(x) sitten siirsin kakkosen äksälle eksponentiks ja jätin ln pois kummaltakin puolelta. Menikö oikein?

Sitä B2 vikaa mietin ja totesin ettei ikinä. En tehny myöskään lasitehtävää koska oon jostain syystä geometriassa paskahko, vaikka kuitenkin vektorit ja esim pyörähdyskappaleiden tilavuuden laskeminen integroinnilla luultavasti sujuu. En vain osaa valita oikeeta mittaa muuttujaksi niin ettei tuu vitunmoista sekasotkua.

Lähettänyt käyttäjä

Preli oli paljon helpompi.. A osion puolesta ainaki. Ku prelin jälkeen oli ihan et hei jee vau tässähän voi pärjätäkki ja sit sai tän tänpäiväsen kokeen eteen ni oli kyl ihan äimänä.
Toivottavasti pisterajat alenee.

Lähettänyt käyttäjä

Sain muuten A osan viimesessä tehtävässä kuvaajan yhtälöksi y=x^2
Tämä paha? Sain sen näin:
log4(y) = ln(y)/ln(4) = ln(x)/ln(2)
Sitten kerrotaan ln(4) toiselle puolelle ja muutetaan se muotoon ln(2^2). Logaritmikaavalla siirretään eksponentti kakkonen eteen kertoimeksi, jolloin ln(2) supistuu osoittajasta ja nimittäjästä. Jäljelle jää
ln(y)=2*ln(x) sitten siirsin kakkosen äksälle eksponentiks ja jätin ln pois kummaltakin puolelta. Menikö oikein?

Sitä B2 vikaa mietin ja totesin ettei ikinä. En tehny myöskään lasitehtävää koska oon jostain syystä geometriassa surkeahko, vaikka kuitenkin vektorit ja esim pyörähdyskappaleiden tilavuuden laskeminen integroinnilla luultavasti sujuu. En vain osaa valita oikeeta mittaa muuttujaksi niin ettei tuu hitonmoista sekasotkua.

LÄHETIN VIESTIN UUDELLEEN HUOLITELLUMMALLA KIELELLÄ. IHAN VAPAASTI SAA POISTAA TUON YLLÄ OLEVAN KAKSOISKAPPALEEN

Lähettänyt käyttäjä

Olen sitä mieltä, että koe oli aivan liian vaativa abiturientteille. A-osio oli aivan liian vaikea ja muutenkin liian monimutkainen.

Lähettänyt käyttäjä

Olisin toivonut todennäköisyystehtävää diagrammitehtävän sijalle.

Lähettänyt käyttäjä

Munki mielestä b2 osa oli helpompi ja kaikinpuolin kivempi tehä! Lukuun ottamatta b1 osan suklaatehtävää, mikä oli kyl hauska palapeli.

Ylipäätään kokeesta jäi harmittaa se, ettei siellä ollu oikeastaan yhtään itelleni mieluisia tehtäviä tai sellasii missä oisin voinu kunnolla näyttää osaamiseni. Kyl mä kaikkiin tehtäviin jotain sisältöä sain mutta en todellakaan niin paljoa kun oisin voinu saada, jos tehtävät olis ollu erilaisia. Mut näin kai se aina menee, harmittaa vaan. M lähin tavottelemaan- toivottavasti tulis ainaki C.

Lähettänyt käyttäjä

Tuntu, että meni huonommin kun preli :/ A-osa oli mulle paljon vaikeempi ku yleensä. Laskimellisessa sain joihinkin vastauksen, mut jännittää menikö oikein.

Lähettänyt käyttäjä

Mitä ihmettä tuo koe oli? Aivan liian vaikea. Edes A-osiossa ei ollut perustehtäviä lukuunottamatta 1 a.
Järki käteen viimeistään huomioidessa pisterajoja!

Lähettänyt käyttäjä

Siinä samalla tuli sitten jatko opiskelu paikka selville---> elämäm korkea koulu

Lähettänyt käyttäjä

Poikani Eetu integroi ystävänsä Uolevin B2-osioon ja Uolevi näppärästi ekstrapoloi myös A- ja B1-osioiden tehtävien vastaukset ja kryptasi ne Eetulle. Nyt varma L tulossa. On ne melkoisia veijareita!

Lähettänyt käyttäjä

A osa paljon hankalampi kuin mitä esimerkiksi syksyllä. Sen vuoksi siihen meni enemmän myös aikaa. B1 tehtävät: jos ei ollut lukenut 11&12 kursseja niin ei ollut valinnan varaa. Toisaalta jos ne oli lukenut, niin pääsi aika helpolla! B1 tehtävät muutenkin paljon vaikeampia kuin B2. B2 tehtävät 10&11 lapsellisen helppoja, vaikka usein niissä pitäisi päästä soveltamaan. Jotenkin jäi se laskeminen tässä kokeessa vähemmälle, eikä kysytty niin paljon perustehtäviä vaan ehkä sitä miten hahmottaa matematiikkaa ylipäätään.

Lähettänyt käyttäjä

Arvon YTL lautakunta. Mitä oli tämä koe? Etenkin A-osa oli täysin erilainen verrattuna edellisvuosien kokeisiin niin tehtäviltään kuin vaikeustasoltaan. B-osassa saattoi pystyä sentään jotakin laskemaan. Tuskin tästä kokeesta edes M tulee, vaikka E oli tavoitteena. Taitaa C olla realistinen tavoite tällä hetkellä. Pisterajat taitaa olla yllättävän matalalla?

Lähettänyt käyttäjä

No menihän se vektorilasku sitten väärin koska en osaa päässä laskea :( onpa idiootti olo

Lähettänyt käyttäjä

Koe oli aivan liian helppo. Mitähän YTL taas miettinyt... halutaanko kenties kaikille L ?????

Lähettänyt käyttäjä

A ja B1 osat aika hyviä mutta toi B2. Mitä ne sielä ytllässä ny miettii. Haluaako ne vaan yllättää viettomat abiturientit paskomaan alleen?? Itselleni ainakin meinasi käydä niin kun B2 osiota ekan kerran availin. Harmi etten ollut kuullut Eetulta tärppejä.

Lähettänyt käyttäjä

Olin päässyt mukaan erääseen kokeen tehtävään, joten paperille liimattu sieluni teki kokeen vaikka en ollut ilmoittautunut pitkän matematiikan kirjoituksiin. Mitä te inisette että koe oli vaikea, mulle on tulossa varma T vaikka hallusinoin koko ajan koska erään tehtävän lasi oli täynnä absinttia höystettynä wholefood 360:llä? Nyt Elmerin kanssa jatkoille sensorien kanssa, sanoivat että saadaan kaikista aineista T jos me viedään niilekin vähän absinttia.

Lähettänyt käyttäjä

Ite sain yhtälöksi y=2x

ln(y)/ln(4)=ln(x)/ln(2)

ln(y)-ln(4)=ln(x)-ln(2)

ln(y)=ln(x)-ln(2)+2ln(2)

ln(y)=ln(x)+ln(2)

ln(y)=ln(2x)

y=2x

En tiiä mikä meni väärin kun molemmat ratkasut näyttää oikeilta

Lähettänyt käyttäjä

Olinko ihan hakoteillä, jos koitin tehdä lasin määrälle lauseketta tilavuuden kautta, ja sitten derivoin saamaani lauseketta saadakseni pienimmän arvon sen lasin määrälle?

Aika loppui kesken ja jäi aika pahasti kesken. Voiko edes sanallisesta selityksestä vastauksen löytymisestä ääriarvokohdasta saada säälipisteitä?

Lähettänyt käyttäjä

Suhde oli mulla jotain suurinpiirtein 3*sqr(2)/4 jos en muista väärin

Lähettänyt käyttäjä

x^2 on oikein, koska ln(y)/ln(4)=ln(x)/ln(2) ei ole sama kuin ln(y)-ln(4)=ln(x)-ln(2).
Vaan ln(y/4)=ln(y)-ln(4) ja ln(x/2)=ln(x)-ln(2)

Lähettänyt käyttäjä

Sori että väänsin niin epäselvät diagrammit, tuli kiire baariin. T: Toimittaja

Lähettänyt käyttäjä

Oliko siinä tehtävässä missä piti laskea kolmion suhde neliöön väliä miten päin luvut laittoi? Tuli kiire ja laitoin neliön pinta-ala jaettuna kolmion pinta-alalla.

Lähettänyt käyttäjä

B-osio oli erityisen vaikea, löysin sieltä vain muutaman tehtävän, joihin osasin kai joten kuten vastata. Olisin tykännyt enemmän kuivista laskutehtävistä kuin esim. B2-osion diagrammitehtävästä.

Lähettänyt käyttäjä

Sain saman suhteen kun toi kaveri tossa yläpuolella.

Niin ja repesin tolle Wholefood 360-viestille tos muutama viesti ylöspäin :D
Kauheet traumat tekstitaidosta puskee mieleen

Lähettänyt käyttäjä

Osasin kaikki 10 tehtävää laskea, huolimattomuusvirheiden takia kaksi tehtävää menee kuitenkin nollille :-) ihanaa saada E tai M näin helposta kokeesta siksi koska olen tyhmä :-) nyt kossu auki ja äkkiä

Lähettänyt käyttäjä

Tuolla tehtävän 12 lopussa on vastauksissa merkitty kolmion pinta-ala kanta kertaa korkeus ilman 1/2. Oikea vastaus olisi täten 3 neliöjuuri2 /4

Lähettänyt käyttäjä

32 pistettä tulossa.. Harmi kun a osion viimesen tehtävän b-kohta oli riippuvainen a-kohdasta. sain a:ssa että y=2x mutta se olikin x^2 ja sen takia koko tehtävästä vain yksi piste vaikka olisin kyllä osannut laskea pinta-alankin :(

Lähettänyt käyttäjä

Miten 9 oli noin helppo? En uskaltanut tehdä tehtävää, mikä kaduttaa. Olisi liian helppo lyhyeenkin matematiikkaan.

Lähettänyt käyttäjä

Eikös YTL:n sivuilla ole virhe tehtävässä 12? Siinä on kolmion pinta-ala laskettu vain kertomalla kateetit keskenään. Oikeasti tulos on 3*neliöjuuri(2)/2.
Ja samaten tehtävä 7. Mielestäni YTL:n sivuilta löytyvä ratkaisu ei ole oikein. Itse ja kaverini saimme halkaisijaksi 6,3 cm ja korkeudeksi 7,9 cm ja näillä laskien lasia kuluu vähemmän kuin YTL:n saamilla arvoilla. Hyvän vastauksen piirteiden taso siis hämmentää.

Koehan oli sinänsä todella helppo, laudaturin pisteraja nousee varmaankin pilviin... Olisi etenkin B2-osassa odottanut enemmän haastetta.

Lähettänyt käyttäjä

Muistaakseni itsekin sain nimittäjään 4 enkä 2.

Lähettänyt käyttäjä

Onko 12. tehtävän vastauksissa virhe, sillä eikö kolmion ala tulisi olla kanta x korkeus x 1/2, kun vastauksissa taas kolmion ala on pelkästään kanta x korkeus?

Lähettänyt käyttäjä

Joo, minäkin sain 3*(neliöjuuri(2))/4 vastaukseksi siinä tehtävässä. Alkoi jo huolestuttaa kun näin että oli vastauksissa kakkonen mutta kyllä sen täytyy olla virhe YTL:lta.

Lähettänyt käyttäjä

Saako säälipisteitä jos laski väärillä lukuarvoilla, mutta oikealla menetelmällä :D

Lähettänyt käyttäjä

Siis pitääkö alkuarvon valinta aina perustella perusteellisesti? Eikö riitä, jos kirjoitti, että "kuvaajan perusteella alkuarvoksi valitaan ...", vai pitäisikö se kuvaaja piirtää vastaukseen?

Lähettänyt käyttäjä

Olisin kyllä käyttänyt Bolzanon lausetta, mutta luulin, että riittää, kun katsoo laskimesta funktion kuvaajan ja nollakohdat. Tehtävänannossahan sanotaan, että perustele esim. kuvaajaan nojaten.

Lähettänyt käyttäjä

En olis ikinä uskonu, että kahden illan lukemisella on stänssit saada e. Mullekun kerrottiin että lukioo ei läpästä lukematta

Lähettänyt käyttäjä

No menihän se vektorilasku sitten väärin koska en osaa päässä laskea :( onpa idiootti olo"

Jeepjep sama täällä. Täysin oikea ratkaisutapa, mutta yhteenlaskuissa huolimattomuusvirhe ja 6p bye bye.

"Luulin että meni ihan hyvin, mutta nyt katoin hyvän vastauksen piirteet ja hyvä jos tulee edes C..."

Samat fiilikset. Tuli jopa huolimattomuusvirhe 1a kohdassa...

Lähettänyt käyttäjä

Minä sain myös d=6,3cm ja h=7,4cm koska unohdin lisätä sen pohjan siihen... :(

Lähettänyt käyttäjä

Eikö A-osan 1c kysymys ollut p(x)=0, eli tällöin vastaus olisi x=5/2 eikä, että c=2/3 ja d=-5/3. Tokihan c ja d piti ratkaista laskun selvittämiseksi, mutta eikö ratkaisu kuitenkin ole tuo kysytty x:n arvo vai kui?

Lähettänyt käyttäjä

Mullakin oli tuo 7 kohdan halkaisija 6,3cm ja korkeus 7,9cm

Lähettänyt käyttäjä

Minulle tuli samat vastaukset kun eräälle kommentoijalle, ja luulen sen johtuvan siitä, etten pohjan tilavuudessa ottanut lasin seinämän paksuutta huomioon... Laskin vain pii*sisäsäde^2*5,0 mm

Lähettänyt käyttäjä

Päivän koe oli täysi fiasko. Osiot olivat täysin sekaisin, vaikeustaso hipoi räystäänreunaa ja soveltavuutta vaadittiin aivan liikaa. Aikaisemmat yo-kokeet ovat olleet tyyliltään aivan erilaisia, ja kun ainakin omassa lukiossani opetus on perustunut näissä kokeissa hyvin pärjäämiseen, ei lopputulos ollut hyvä. Kaikilla lukioni kirjoittajista koe meni täysin penkin alle kun vastaavia tehtäviä ei ollut koskaan edes tullut vastaan, vaikka itsekin olen viime kuukauden aikana laskenut satoja vanhoja yo-tehtäviä. Toisin meni Etelä-Tapiolan lukion kaverillani, jossa opetuksessa on painotettu nimenomaan soveltavuuteen. Tällainen yo-koe siis suurentaa entisestään pienien- ja suosittujen lukioiden välistä kuilua. Päässälaskuosio oli aivan liian vaikea ja siihen joutui kuluttamaan suhteettoman paljon aikaa, jolloin B-osiota ei ollut mitenkään mahdollista tehdä ajatuksen kanssa. Ja mikä ihme se B2-osion tehtävä nro. 11 oikein oli? Itse ainakin jäin suu auki ihmettelemään miten yksinkertainen keskiarvolasku oli löytänyt tiensä pitkän matematiikan yo-kokeen vaikeaan osioon. Lähdin metsästämään E:tä, mutta toivotaan nyt että pisterajat laskisivat mojovasti niin voisi M olla vielä mahdollinen. Sinne meni ne päälle 300€ valmennuskurssirahaa.

Lähettänyt käyttäjä

Positiivisesti yllättynyt. Pikaisella tarkistuksella 54p tiedossa. Harmittaa vaan, kun yksi piste meni huolimattomuusvirheen takia. Toivottavasti ei mene arvosanaa tämän takia. Ota näistä kommeneteista nyt selvää, korkeimmat vai matalimmat pisterajat tiedossa?

Lähettänyt käyttäjä

Koe oli aika vaikea, yritin laskea sitä kolmiolaskua mutta illuminati oli niin vahva kyseisessä tehtävässä että hämäännyin. Elmerikin yritti minua auttaa, mutta let's be honest: se poika ei tunnista sisäfunktion derivaattaa vaikka se tulisi häntä kadulla vastaan. En siis ottanut hänen neuvojaan vastaan vaan tyydyin Eetun ennakolta lähettämiin lunttilappuihin.

Lasitehtävä puolestaan meni aika hyvin: viisas abiturientti kun olen niin vaihdoin lasin tilavuudeksi 15dl jotta sinne mahtuisi mahdollismman paljon päärynäsomersbytä, lempijuomaani. Kuka sanoi, ettei pitkä matematiikka olisi käytännönläheistä?

Loppuarvosanaa on kuitenkin vaikea lähteä ennustamaan, toivottavasti en joudu pettymään. Pitää varmaan lahjoa herra Gauss jotta saisin vähintään T.

Lähettänyt käyttäjä

Onko tuolla mallivastauksissa tehtävän 12 kohdalla virhe, vai jäikö minulta jotakin huomaamatta? Suorakulmaisen kolmion kateetit √2 ja √9, eikö pinta-ala ole silloin √2 * √9 jaettuna kahdella, eli (3√2)/2? Suhteeksi tulisi silloin (3√2)/4.

Lähettänyt käyttäjä

Laskitteko oikeista vastauksista paljon ois teille pisteitä tulossa?
Mun laskelmien mukaan mun pitäisi saada 11 pistettä ja nyt pelottaa meneekö läpi.. Onkohan mulla mahdollisuuksia?

Lähettänyt käyttäjä

Olen aivan samaa mieltä! Meilläkin tosi moni istu peukalo keskellä kämmentä tuijotellen A-ja B-osiota. Itsekin kulutin melkein sen 3h a-osioon ja itku meinasi tulla kun en todellakaan ymmärtänyt kaikkea. Inhottavaa huomata kuinka suuri ero eri lukioiden välillä on eri paikkakunnilla ja tämä juuri haittaa jatko-opiskeluissa. Mekään emme käsitelleet mitään noin soveltavaa millään kurssilla viimeisen 3 vuoden aikana, että syy ymmärtämättömyyteen on myös täysin opetuksessa eikä vain opiskelijassa. Uskon että voisin saada C:n jos pisterajat laskevat, mutta paras toivoa vaikka sitä A:ta niin eipä pety täysin.

Lähettänyt käyttäjä

Ensin kun katsoin, mitä YTL:n hyvän vastauksen piirteissä on, totesin, että apua, sinne meni L. Mutta loppujen lopuksi minulla olikin laskut oikein ja YTL:llä väärin :D. Näillä näkymin pitäisi siis olla tulossa kaivatut 60 pistettä tai 59, jos sensori nipottaa jostakin vähän puutteellisesta perustelusta.

Lähettänyt käyttäjä

Aika haastava koe, itse tykkäsin tehtävästä 14, jokereista kun saa sen 9 pistettä.

Lähettänyt käyttäjä

Onko mallivastauksissa tosiaan nyt useampia virheitä? Ihmettelen 1c kohtaa, sillä mallivastauksessa on vain selvitetty kertoimet c ja d. Tehtävänantona on ratkaista p(x)=0, joten ratkaisin millä x:n arvolla tämä toteutuu. Mielestäni se on kysytty asia, ei kertoimet c ja d. Ja sitten tehtävä 12, jossa kolmion ala on laskettu ilman kertointa 1/2. Siinä on siis selkeä virhe. Tehtävää 7 en tehnyt itse mutta ilmeisesti monet ovat saaneet eri vastauksen...

Miten YTL voi olla näin huolimaton? Jopa yo-kokeissa on ollut tänä vuonna virheitä, ainakin keskipitkän ruotsin kuuntelussa ja pitkän ruotsin kirjallisessa osassa. Toivoisin YTL:ltä samaa tarkkuutta mitä abeilta vaaditaan.

Lähettänyt käyttäjä

Vaikuttaa kyllä vahvasti siltä, että vastauksen laatija ei ole itsekään osannut tehtävää... Derivoin hyvän vastauksen piirteissä lukevan lausekkeen ja otin nollakohdat: siten minimikohdaksi tuli 29,4 mm niin kuin monet ovat täällä kirjoittaneet. Silloin pohjan halkaisija on 62,8 mm = 6,3 cm.

Lähettänyt käyttäjä

Oli vitun hyvä koe, en saatana osannu yhtäkään tehtävää kun ei voida tehä kohtalaisia kokeita joissa voisi olla edes jotain ymmärrettävää matematiikkaa helvetin läskit

Lähettänyt käyttäjä

Taitaa hipoa läpipääsyn rajaa... Jos edes siihen ylettää

Lähettänyt käyttäjä

Osaatteko sanoa millä perusteella pohja oli ympyrän muotoinen? Tehtävänannossa oli vain sanottu että "suora lieriö" ja siksi en ollut varma miten lähteä tekemään.

Lähettänyt käyttäjä

Mitä jos laski eritavalla kolmion K ja neliön N2 pinta-alojen suhteen kuin hyvien vastauksien piireteissä on, mutta kuitenkin sai oikean vastauksen. Kuinka paljon pisteitä lähtee?

Lähettänyt käyttäjä

Vastaus Anonyymille: ei sanottukaan että pohja olisi ympyrän muotoinen. Kuitenkin lasin tilavuus suhteessa käytetyn materiaalin määrään on suurin silloin, kun lasi on ympyrälieriön mallinen. Itsekin mietin, että voiko olettaa lasin olevan ympyrälieriö. Luultavasti YTL:n tehtävänlaatijat eivät kuitenkaan ole edes ajatelleet asiaa, koska kuvassa lasi on ympyrälieriön muotoinen.

Lähettänyt käyttäjä

Oisko lisää tapoja ratkoa tehtävää 9? Itsellä meni selittämiseen koko puoliarkki.

Lähettänyt käyttäjä

Rokotetaanko kaikki pisteet, jos on kopioinut tehtävänannon väärin muotoon f(x)=|x-1|+x, mutta muuten laskenut laskun oikein käyttäen samoja menetelmiä.

Lähettänyt käyttäjä

Onko muita, joilla laskemisessa ollut ns periaate ja lähes oikeat lausekkeet, mutta säteen mittaan on unohdettu lisätä 2mm ja korkeuteen 5mm?

Lähettänyt käyttäjä

YTL näyttäisi matikassa ja fysiikassa suuntautuvan yhä enemmän selitystehtäviin. Pitkän matikan B2 tehtävät aivan liian helpot erotellakseen järkevästi E:n ja L:n tasoisia lukijoita. Mielestäni “liika teoreettisuus” on kuitenkin tarpeellinen osa koetta (vrt. käytännönläheisyys jota nyt 10 ja 11-tehtävissä kovasti haettiin)

Jos kokeen tehtävät ovat kovin helpot, johtaa se siihen että ratkaisevat pisteet tulevat täydellisistä merkinnöistä eikä vaikeammista oivalluksista. Pitkät laskutkin tehtävät voivat olla soveltavia. Kokeen sähköistäminen ei voi johtaa siihen että matemaattisuus katoaa.

Lähettänyt käyttäjä

Kuitenkin mietin, että mihin tuo sitten perustuu, että ympyrälieriöön kuluva materiaali olisi pienin määrä :/

Eikö tuollaisessa epäselvässä tehtävässä se täytyisi kuitenkin itse todistaa tai osoittaa? Minä en sitä osannut tehdä

Lähettänyt käyttäjä

Joo oon kuullu et Etelä-Tapiolassa E laski viime keväänä koulun matikan keskiarvoa... Ois vissiin itekki pitäny vaa muuttaa jonneki huippulukion lähelle et sais yo-kokeiden tasosta opetusta eikä tarttis laahaa peruslaskurutiinijutuissa heikompien tasolla.

Lähettänyt käyttäjä

Olis ollu paljon kivempi koe, jos ois ollu vaikka ees tunti enemmän aikaa! Ei oikein kerenny miettiä kunnolla kaikkia tehtäviä ja sit tuli huolimattomuusvirheitä.. Mut ei voi mitään, ehkä vuoden päästä korottamaan

Lähettänyt käyttäjä

Onkohan L:n raja lähempänä viime syksyn rajaa (55p) vaan viime kevään rajaa (49p) :/

Lähettänyt käyttäjä

Ootteko laskenu mimmosia pisteitä tuutte about saamaan? Kiinnostais nähä et mimmosia pisteitä et vois arvioida vähän pisterajoja.

Itelle 48 - 56 p tod näk tulossa, vähän vähemmän ku prelissä mut toivon et jäis L:n rajan yläpuolelle. Kurssien keskiarvo siinä 9 paikkeilla.

Lähettänyt käyttäjä

Koe oli vaikea!! A osio oli jotenkin helppo ja jotenkin vaikea mutta Blli osio oli katastrofi!! B osio oli vaikea!! Toivon et pisterajat vähän laskis!

Lähettänyt käyttäjä

Minä laskeskelin, et noin 55 pistettä varmaan tulossa pääseeköhän tuolla vielä ällään kiinni :/.

Lähettänyt käyttäjä

Laskiko YTL oikeasti kolmion pinta-alan kanta*korkeus eikä jakanut kahdella? Vai missasinko jotain?

Lähettänyt käyttäjä

Tehtävässä 7 on hyvien vastausten piirteissä derivoitu väärin, ja tehtävässä 12 on kolmion pinta-ala laskettu väärin. Sivujen tuloa ei ole jaettu kahdella, kuten kolmion pinta-alaa laskettaessa kuuluisi.

Lähettänyt käyttäjä

Anteeksi YTL, mutta mikä tämä koe oikein oli? Kevään ylppäreistä äidinkielen aiheet ovat olleet ihan kummallisia, samoin fysiikan koe oli aivan erityyppinen kuin ennen. Ja nyt tämä sitten. B2-osassa jotkut tehtävät olivat helpompia kuin B1-osassa. Sen sijaan A-osassa meinasi melkein itku päästä. A-osaan kului niin paljon aikaa, että aika loppui, eikä kaikkia tehtäviä kerennyt tehdä loppuun B-osasta. Varsinkin B2-osan tehtävä 10 oli ihan omituinen, mutta se oli pakko tehdä, kun ei 13-tehtävääkään enää kerennyt miettiä. Mielestäni tämä koe oli epäonnistunut. Onnea kaikille ketkä tästä saivat hyvän arvosanan ja kiitos YTL siitä, että vaikean A-osan takia kokeeni epäonnistui surkeasti.

Lähettänyt käyttäjä

Mihin oli jäänyt normaalit rutiinitehtävät, joita on aiemmissa kokeissä nähty? Nyt niitä taisi olla kokonainen yksi kappale. MISSÄ PERUS INTEGROINNIT LUKUJONOT EPÄYHTÄLÖT YMS Täytyy vain toivoa, että pisterajat laskevat :(( T YTL:ään pettynyt

Lähettänyt käyttäjä

Ihan oikeasti miksi pitää tehdä niin monitulkintaisia ja soveltavia tehtäviä? Aivan älytöntä että koe voi mennä nollille sen takia että on tulkinnut tehtävänannon eritavalla kuin tarkoitettu. Tehtävien pitäisi olla täysin yksiselitteisiä jotta ne olisivat reiluja kaikille. Esin tehtävän 12 tehtävänanto oli ihan paska ja samoin oli sen ratkaisu.

Lähettänyt käyttäjä

Siis sen a-osion pitäis musta olla se helpoin ja sitte tehtävät vaikenee selvästi loppuakohden niin että B2 osio erottelee ne E ja L oppilaat. Oliko tämä sellainen??:)) Erittäin typerä koe sanon minä

Lähettänyt käyttäjä

Sensorit vahvistivat abitreenien lähetyksessä, että tehtävän 12 hyvän vastauksen piirteissä on tosiaankin virhe. (Kolmio unohdettu jakaa kahdella)

Lähettänyt käyttäjä

Laskiko joku muu kolmion pinta-alan ilman että tajusi kolmion olevan suorakulmainen? Laskin kaavalla A=ac sin B. Kosinilauseella laskin mikä on sin B ja sitten sijoitin sen yhtölöön sin(x)^2+cos(x)^2=1 ja ratkaisin siitä sinin. Ihmettelin vaan kun sensorit sanoivat siinä lähetyksessä että tehtävää ei voi ratkaista ellei ole tajunnut kyseessä olevan suorakulmainen kolmio... Vastaukseksi sain saman mitä muutkin.

Lähettänyt käyttäjä

A-osion tehtävät olivat mielestäni omituisia ja aiheita yhdisteltiin, joten ne olivat jo melko soveltavia. Sanoisin, että liian vaikeita A-osion tehtäviksi.

B1-osion tehtävät olivat aika asiallisia, mutta aika haastavia. Seiskassa idea hyvä mutta tehtävä olisi voitu rakennella paremmin, ettei laskimella tarvitsisi derivoida. Olisi voinut olla myös 9.1 ja 9.2 -tehtävät syventäville kursseille kuten aiemmin, jolloin peruskursseista olisi jäänyt neljä tehtävää, joista valita kolme.

B2-osion tehtävistä ainakin 10 ja 11 olivat puolestaan liian helppoja, oikeastaan perusosaamisella katettavissa. Myös 12 oli mielestäni aika simppeli, eli tehtävät 10-12 olisi mielestäni voinut vaikeustason puolesta laittaa B1-osaankin.

Seuraavassa kokeessa YTL voisi tasapainottaa tehtävät paremmin: Helpot perustehtävät kuuluvat A-osaan, keskitason tehtävät B1-osaan ja vaikeat monimutkaiset soveltavat tehtävät B2-osaan. Uskon, että ainakin A:n ja B:n rajat tulevat olemaan keskimääräistä matalampia, kun taas L:n raja tulee olemaan korkea.

PS: En kirjoittanut itse matikkaa tänä vuonna, vaan ihan kiinnostuksesta katselin.

Lähettänyt käyttäjä

Itse laskin kolmion kolmion pinta-alan yleisellä kaavalla (1/2)ah. Selvitin ensin vaikeuksien kautta h:n ja sitä kautta suhteen, joka on siis(ilmeisesti?) (3*sqr(2))/4, eikä tuo mitä hyvien vastausten piirteissä virheellisesti lukee.

Lähettänyt käyttäjä

Paljonkohan saa pisteitä, jos laski 4a lausekkeeksi virheellisen y=2x, mutta b:ssä sain kyseisen suoran ja muiden suorien rajaaman alueen pinta-alan oikein?

Lähettänyt käyttäjä

"Anteeksi YTL, mutta mikä tämä koe oikein oli? Kevään ylppäreistä äidinkielen aiheet ovat olleet ihan kummallisia, samoin fysiikan koe oli aivan erityyppinen kuin ennen. Ja nyt tämä sitten."
Komppaan tätä viestiä. Ensin menin kusemaan äikän yon, sitten fysiikan koe ei ollut yhtään sellainen kuin mihin olin valmistautunut ja tämäkin meni nyt varmaan 12 pistettä huonommin kuin mitä odotin. Kahdella edelliskerralla A-osiosta on saanu helpot 24 pistettä, mutta nyt oli sen verran soveltavia jo siinä, että pää ei pysynyt kasassa ja hermoilun takia meni jo siinä päin helvettiä. Kai sitä saa vaan itseään syyttää ettei valmistautunut yhtään paremmin, mutta ottaa päähän kun näiden erilaisten kokeiden ansiosta olen onnistunut sekoilemaan joka kirjoituskerralla ja todistusta koristaa 1-2 arvosanaa huonommat tulokset kuin mitä olisin voinut saada. Saa varmaan uusia koko todistuksen, jos mielii saada edes jonkinlaisia pisteitä todistuksesta. Mäkkäri taitaa kutsua täälläkin.

Lähettänyt käyttäjä

"Paljonkohan saa pisteitä, jos laski 4a lausekkeeksi virheellisen y=2x, mutta b:ssä sain kyseisen suoran ja muiden suorien rajaaman alueen pinta-alan oikein?"

Oisko toi, 2 pistettä olettaen että oot saanut alun oikein?

Tuossa ylhäällähän nuo hyvän vastauksen piirteet on.

Lähettänyt käyttäjä

Keltaisessa MAOL:issa Heronin kaavalla tehtävä 12 kävi kuin tanssi :D siinä kaavassa riittää tietää kolmion pinta-alan laskemiseksi vain kolmion sivujen pituudet.

Mitä olette mieltä tehtävässä 7 jos laski lasin tilavuutta funktiolla, joka kuvasi lasin tilavuuden suhdetta "koko tilavuuteen"? onko noissa hyvän vastauksen piirteissä siis virhe? Sain tällä tavalla tuon täälläkin puhutun noin 79mm ja 63mm (muistaakseni) tuloksesksi.

Lähettänyt käyttäjä

55 pisteellä varmaan todennäköisemmin saa L:n kun ei, mutta paha sanoa, kun uudentyyppinen koe ollut vain 2 kertaa(ja nyt kolme).

Lähettänyt käyttäjä

''Osoita, että luku (p + q)(q + r)(r + p) on parillinen.''
''OSOITA''!

Näin kävi tehtävän 9 tehtävänanto.
Hyvän vastauksen piirteissä tälle annetaan vastaukseksi kaksi VÄITETTÄ.

''Kahden parillisen luvun summa on parillinen--'' Tämä on väite (jota YTL ei perustele)
''Kahden parittoman luvun summa on parillinen--'' Tämäkin on väite (jota YTL ei myöskään perustele)

Näitä kumpaakaan VÄITETTÄ YTL ei siis ole perustellut matemaattisesti, mikä asettaa tehtävän vähintäänkin kyseenalaiseen valoon. Mikäli tehtävänä on OSOITTAA jonkin asian paikkansapitävyys, ei siihen käsittääkseni voi vastata VÄITTÄMILLÄ, jotka jättää kaiken lisäksi perustelematta.

Tämä oli vain jäävuoren huippu. Koko koe oli A-osion ensimmäisestä tehtävästä B2-osion viimeiseen täyttä kuraa. Kokeessa oli aivan liian vähän rutiinin omaisia tehtäviä, joissa oltaisiin mitattu kokelaan perusosaaminen, ja vastaavasti aivan liikaa soveltamista.

Lähettänyt käyttäjä

Ehkä YTL olettaa, että nuo väitteet ovat niin itsestäänselviä, ettei niitä tarvitse perustella, tai sitten matemaattinen muotoilu on vain jätetty pois tiivistämisen takia.

Äärimmäisen yksinkertaistahan noiden väitteiden todistaminen on: 2a+2b = 2(a+b) ja 2a+1+2b+1= 2(a+b+1). Siinä se.

Hyvän vastauksen piirteissä on toki sekoilua muissa kohdissa, joten ehkä tästäkin on vahingossa jätetty oleellinen osa pois.

Lähettänyt käyttäjä

Jotenki tuntuu et pisterajat vois laskee ainaki siellä A-M päässä, koska A-osa oli niin erilainen kun noissa 2 aikasemmassa laskimettomassa ja varmasti meni monella ei-niin-matikkanerolla aikalailla penkin alle. Ja kun miettii että viime keväänä, jollon laskimeton osa oli naurettavan helppo, läpipääsyn pisteraja oli 9p, niin varmasti ei ainakaan nouse siitä! Laudaturin päästä en osaa oikeastaan sanoa mitään, paitsi et pari kaveriani, jotka ovat siis huomattavasti parempia matikassa kun minä, sanoi kokeen olevan helpompi kun prelit ja muut, joten L:n raja saattaa noustakin. Vaikee sanoo... toivottavasti kaikki saa sen mitä lähti tavottelemaan, vaikka ei se nyt maailmaa kaada vaikkei saiskaan! :) Onnee pääsykokeisiin lukuun kaikille!

Lähettänyt käyttäjä

Mä tein kans samalla tavalla tehtävän 12, kun te ja sain oikeen vastauksen! Ei siinä musta mikään voinu mennä pieleen, kun ihan hyväksyttyjä kaavoja käytin jne. Luulis, että sais täydet pisteet siltä tehtävästä...

Lähettänyt käyttäjä

Matematiikan keskiarvo noin 6. Selvä M tulossa. Maailmassa ei ole edes yhtä bemarikuskia, joka ei läpäisi tuota koetta. Terve.

Lähettänyt käyttäjä

Onko kukaan saanut samaa vastausta kuin mitä mallivastauksissa oli? Itse en ainakaan ja olen 99% varma että 6,3 ja 7,9 ovat oikein.

Lähettänyt käyttäjä

Onneksi Pontus Yli-Yrjö kertoi minulle vastaukset pierujensa avulla. Hän istui edessäni ja olimme kehittäneet pomminvarman salakielen, jonka sanoina toimivat pierun eri aromit.

Lähettänyt käyttäjä

Mafyvalmennuksen sivuilla on myös malliratkaisut, ja niiden mukaan 6,3cm ja 7,9cm ovat oikein!

Lähettänyt käyttäjä

Olen erittäin pettynyt :( Kiitos nyt YTL. Luin joulukuusta asti ja tavoitteena oli E... Nyt taitaa olla C tulossa.. A-osa aivan liian vaikea jonka seurauksena B-osa piti tehä kiireellä. Pelkkiä soveltavia ja kompatehtäviä, tuntuu ettei kokeessa päässyt ollenkaan näyttämään osaamistaan kurssien asioista!!

Lähettänyt käyttäjä

Mielestäni A-osa ei ollut lainkaan niin vaikea kuin täällä ovat jotkut väittäneet. Hyvällä laskurutiinilla (olen laskenut todella paljon joulusta asti) itseltäni siihen kului aikaa alle tunti. Jokainen tehtävistä aukesi loppujen lopuksi hyvinkin nopeasti, sillä vastaavanlaisia tehtäviä oli tullut tehtyä melkoinen määrä. 60/60 tulossa ellei YTL rokota jostain välivaiheesta tms.

Lähettänyt käyttäjä

Mitä täällä inistään. Helppo koehan tuo oli. Matematiikan kurssieni keskiarvo on 8 ja 58 tai 59 pistettä tulossa. (Huolimattomuus on paholainen.) B2-osa etenkin oli naurettava verrattuna aikaisempiin kokeisiin. (10. tehtävä olisi ihan hyvin voinut olla A-osiossa)

Lähettänyt käyttäjä

Tehtävä 7 on päin helvettiä, lasin oikeat mitat on nää:
ulkosäde 6,3 cm
ulkokorkeus 7,9 cm

Tehtävässä 12 kolmion pinta-alaa ei oo jaettu kahdella (aika nolo moka tbh).
Oikea suhde on (3/4)sqr(2)

Lähettänyt käyttäjä

Olen Filosofian maisteri , pääaine oli teoreettinen matematiikka, en ole opetustyössä, mutta olen usean vuoden ajan auttanut sukulaisten/tuttavien lasten valmistautumista yo-kirjoituksiin.

Omaan siis jonkunlaisen kokemuksen asiasta.

Yksiselitteisesti ja ilman mitään epäilyksen häivää tämän vuoden matematiikan kokeet olivat laatijoiden osalta täydellinen epäonnistuminen.

Väkisin tulee mieleen 1970-luvulla toteutettu joukko-oppi-kohellus, jossa pilattiin muutaman sukupolven laskutaito.

Tämän vuoden matematiikan kokeilla pilattiin totaalisesti keski/heikompien oppilaiden halu/into opiskella matematiikkaa ; nyt jonkun - ihan oikean aikuisen- on puututtava tähän kokeiluun, jonka uhreina ovat viattomat nuoret ihmiset.

Lähettänyt käyttäjä

Tämän vuotinen koe on erittäin hyvä herättäjä. Se tulee paljastamaan karulla tavalla matematiikan opiskelun ongelmat (lukioissa ja myös yliopistoissa). Osataan mekaanisesti pyörittää monimutkaisia yhtälöitä, mutta ei oikeasti tajuta mitä siinä tapahtuu. Maalaisjärkeä ei osata käyttää lainkaan.

Tämän vuoden koe oli melko helppo, jos osasi kaivaa maalaisjärjen mekaanisen suorittamisen sijaan, mutta moni ei siihen valitettavasti varmaankaan pystynyt. kuuli esimerkiksi erään nuoren valittaneen tuota B2-osion "pylvästehtävää vaikeaksi". Mitä ihmettä!!! Sehän on yksinkertainen keskiarvon laskeminen, joka oikeasti pitäisi osata jo peruskoulun matikalla.

Tässä kokeessa tulevat tod.näk. menestymään aivan "väärät" opiskelijat. Joku ysin-kympin oppilas, joka on tottunut pyörittämään yhtälöitä mekaanisesti voi saada hyvinkin huonon tuloksen, kun taas joku itsenäisemmin ajatteleva voi menestyä todella hyvin, vaikkei lukion matikan-kursseilla olisikaan loistanut.

Eli koe oli mielestäni juuri askel oikeaan suuntaan. Eli suuntaan jota matematiikan opetuksessa tulisi painottaa huomattavasti nykyistä enemmän. Huonoa tuossa oli se, että moni opiskelija tuli yllätetyksi karulla tavalla koska tähän ei ollut osattu varautua opetuksessa. Eivätkä opiskelijat ole tähän syypäitä. Hehän tekevät sitä mitä heidän neuvotaan tehdä.

Lähettänyt käyttäjä

Olette aivan oikeassa, mutta nämä lapset ovat syyttömiä opetusohjelman ja näiden kokeiden ristiriitaan ; heitä olisi pitänyt kolme vuotta lukiossa valmistaa tämän tyyppiseen muutokseen, nyt se on käsittääkseni tullut täytenä yllätyksenä opettajille ja oppilaille.

Tässä esimerkki menneisyydestä . Oppikouluun pyrittiin aikoinaan n. 10-vuotiaana ja silloin vaadittiin tämän tyyppisten soveltavien tehtävien hallintaa.

http://matematiikkalehtisolmu.fi/2005/2/teht1950.pdf

Näin meitä ´siedätettiin´ soveltaviin tehtäviin jo polvihousu-iässä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että laskimet kiellettäisiin ( eihän kielten kokeissakaan saa käyttää Google-kääntäjää) , jolloin tämä ´paniikin-omainen´ laskinpelko, joka on aiheuttanut tämän kaltaisten kokeiden laadinnan, häviäisi.

Silloin pystyttäisiiin mittaamaan esimerkiksi viidellä perustehtävällä keski/heikomman aineksen taitoa ja lopuilla ´sovelletuilla´ pääsisivät lahjakkaammat - niin kielellisesti kuin matemaattisesti- loistamaan.

Lähettänyt käyttäjä

Löytyykö oppilaiden tekemä äänestys matematiikan kokeiden vaikeusasteista vielä jostakin?

Lähettänyt käyttäjä

Luultavasti Yle Areenan matematiikan yo-lähetyksestä, jos se vielä siellä Areenassa on. Pitkän matematiikan lähetyksen loppuvaiheilla ainakin näytettiin kyselyä. Tai sen hetkinen tilanne, kun kokeesta oli 4h kulunut ja 1500 vastausta saatu.

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos ohjeestasi, minun taidoillani ei sieltä enää mitään löytynyt.

Minulla on kyllä kopioituna tuo mainitsemasi lopppuvaiheen tilanne (n. 1500 vastausta) :

Lyhyt : Aivan liian vaikea / Melko vaativa n. 90 % , Sopiva 7%.

Pitkä : Aivan... / Melko.. n. 70% , Sopiva 18 %.

Olisi todella mielenkiintoista ja valaisevaa tietää , miten nämä prosentit vertautuvat aikaisempien vuosien kyselyihin, jos niitä on tehty : pystyykö kukaan tätä selvittämään?

Lähettänyt käyttäjä

Vanhat yo-kokeet löytyy abitreeneist samoin lähetykset. Niissö vois olla

Lähettänyt käyttäjä

itse olen huono matikassa mutta olisi pitänyt perus tasollani päästä läpi. laskin paljon kokeeseen mutta nyt jo varmaa että ii tulossa. a osan piti olla "helppo" mutta kaikki paitsi 1a tehtävä sellaisia etten ikinä nähnytkään. en taida laskea enää laskun laskua

Lähettänyt käyttäjä

Kiitos YTL! Koe oli mun mielest aivan liian vaikea, en tuu pääsemään kokeest läpi eli en myöskään valmistu! Tuntuu liian väärält saada I siihen nähden, kuinka paljon harjoittelin kokeeseen.

Lähettänyt käyttäjä

Alustavat 57 pistettä tiedossa. Pylväsdiagrammista 5p, vaikka käytin A-kohdan keskiarvoa vertailukohteena? Pelottaa, että B putoaa nollille.
Kuumotuksia lisää, kun jonain vuonna L raja ollut 59, toivottavasti tämmöistä ei tänä vuonna. T: kympin keskarvo

Lähettänyt käyttäjä

Kannattaa huomioida et toi ällän raja 59 on ollut sillon ku koe oli vielä vanhanmallinen, ja kaksi viimeistä tehtävää oli jokereita joista sai 9 pistettä kummastakin. Ja en jaksa uskoa että sulla menee se b-kohta nollille koska siinä kysyttiin vain _esimerkkiä_ jakaumasta ja silloin se sun jakauma voi viitata mihin tahansa jos vain toimii ja on hyvin perusteltu :)

Lähettänyt käyttäjä

Tämän vuoden koe oli mielestäni sellainen, että se kääntää tuon kellokäyrän vähän päälaelleen.
Tulemme näkemään todennäköisesti hyvin paljon erittäin pienille pisteille jääviä koesuorituksia sillä
A-osa oli ehkä kaikkien aikojen vaikein. Vastaavasti taas B-osa oli melko helppo (varsinkin B2), eli näemme varmaan myös paljon lähes täysien pisteiden suorituksia.

Veikkaan, että A-, B- ja jopa C-rajat tulevat olemaan hyvin alhaisia (esim. 6, 11 ja 16) kun taas esim L:n
raja voi olla hyvinkin korkea.

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle
abitreenien etusivulle kuva toimituksesta josta linkki meistä sivulle abitreenit
  • lähetyskuva abitreenien reaali 2 lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Reaali II, kevät 2017

    Perjantaina 24.3.2017 käytiin läpi terveystiedon, maantieteen ja kemian yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös kyseisten aineiden opettajia ja kirjoittajia.

  • lähetyskuva abitreenien matematiikan lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Matematiikka, kevät 2017

    Keskiviikkona 22.3.2017 käytiin läpi lyhyen ja pitkän matematiikan yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös lukion opettaja ja matematiikan kirjoittajia.

  • lähetyskuva abitreenien ruotsin lähetykseen, kevät 2017

    Abitreenien lähetys: Ruotsi, kevät 2017

    Maanantaina 20.3.2017 käytiin läpi keskipitkän ja pitkän ruotsin yo-kokeet. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeista. Studiossa myös lukion opettaja ja ruotsin kirjoittajia.

  • lähetyskuva kevään 2017 englannin lähetykseen, ennakko ja jälki

    Abitreenien lähetys: Englanti, kevät 2017

    Perjantaina 17.3.2017 käytiin läpi pitkän englannin yo-koe. Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijat vastasivat abien kysymyksiin kokeesta. Studiossa myös lukion opettaja ja kokeen kirjoittanut abi. Tallenne tulossa illan aikana!

Uusimmat sisällöt - Abitreenit