Hyppää pääsisältöön

Yle Tunnus Käyttöohjeet

Usein kysytyt kysymykset

  1. Mikä on Yle Tunnus?
  2. Miten pääsen Yle Tunnuksen käyttäjäksi?
  3. Miksi sähköpostiosoite pitää vahvistaa?
  4. En saanut sähköpostin vahvistuspyyntöä saman tien. Mitä teen?
  5. Miten kirjaudun palveluun Yle Tunnuksella?
  6. Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?
  7. Sain sähköpostiviestin salasanan vaihdosta, vaikka en ole vaihtanut salasanaani. Miten se on mahdollista ja miten toimin?
  8. Mitä Yle Tunnuksen lakkautus tarkoittaa?
  9. Voinko ottaa uudelleen käyttöön lakkautetun Tunnuksen?
  10. Voinko tehdä uuden Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella?
  11. Mikä on nimimerkki?
  12. Mitä tietoja minusta tallennetaan ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään?
  13. Millä päätelaitteilla Yle tunnus toimii Yle Areenassa?
  14. Toimiiko Yle Tunnus muissa kuin Ylen palveluissa?

Usein kysytyt kysymykset

1. Mikä on Yle Tunnus?

Yle Tunnus on yhteinen tunnus, jolla pääset kirjautumaan kaikkiin Ylen palveluihin yhdellä kertaa. Tunnuksen avulla voit esimerkiksi tallentaa suosikkisarjasi tai vaikkapa sinulle tärkeitä uutisaiheita – ja hyödyntää niitä kaikilla laitteillasi. Jos esimerkiksi ohjelman kuuntelu on jäänyt tietokoneellasi kesken, voit jatkaa sitä myöhemmin samasta kohdasta puhelimellasi.

Kehitämme Yle Tunnukselle jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja etuja, joiden avulla saat kaiken irti Ylen palveluista.

2. Miten pääsen Yle Tunnuksen käyttäjäksi?

Voit ottaa Yle Tunnuksen käyttöön niistä Ylen palveluista, joissa on mahdollisuus kirjautua sisään, esimerkiksi Yle Areenassa, tai suoraan Yle Tunnuksen sivuilta yle.fi/tunnus Tarvitset vain sähköpostiosoitteen ja salasanan. Syntymäaika ja sukupuoli ovat vapaaehtoisia tietoja. Tunnuksen käytön voit aloittaa heti, kun olet vahvistanut sähköpostiosoitteesi.

3. Miksi sähköpostiosoite pitää vahvistaa?

Rekisteröitymisen jälkeen sinulle lähetetään vahvistuspyyntö sähköpostiviestillä. Näin voimme varmistaa, että osoite on oikea ja sinä olet sähköpostiosoitteen omistaja. Yle Tunnuksen käytön voit aloittaa heti sähköpostiosoitteen vahvistuksen jälkeen.

4. En saanut sähköpostin vahvistuspyyntöä saman tien. Mitä teen?

Yleensä saat sähköpostin muutamassa sekunnissa. Joskus se viipyy kuitenkin internetin postinjakelussa joitakin minuutteja. Viesti voi myös eksyä vahingossa roskapostilaatikkoosi, joten kannattaa tarkistaa löytyisikö se sieltä. Jos viesti ei ole saapunut tunnin sisällä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme tilanteen selvittämiseksi.

5. Miten kirjaudun palveluun Yle Tunnuksella?

Kirjaudut palveluihin Kirjaudu-linkistä. Ensimmäisellä kerralla sinun tulee luoda itsellesi Yle Tunnus eli antaa sähköpostiosoitteesi ja päättää itsellesi sopiva salasana. Ne toimivat jatkossa sinun Yle Tunnuksenasi kaikissa Ylen sähköisissä palveluissa.

6. Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Voit pyytää uuden salasanan Unohditko salasanasi? -linkistä, joka näkyy Ylen palveluiden kirjautumisikkunassa.

7. Sain sähköpostiviestin salasanan vaihdosta, vaikka en ole vaihtanut salasanaani. Miten se on mahdollista ja miten toimin?

Joku toinen käyttäjä on vahingossa tai tarkoituksella kirjoittanut sähköpostiosoitteesi Yle Tunnuksen salasanan vaihtokenttään. Sähköpostiviesti ei edellytä mitään toimenpiteitä. Voit jättää viestin huomiotta ja jatkaa Yle Tunnuksen käyttöä entiseen tapaan salasanallasi.

8. Mitä Yle Tunnuksen lakkautus tarkoittaa?

Yle Tunnuksen lakkautus tarkoittaa, että poistamme käyttäjän tiedot käyttäjärekisteristä eikä Tunnuksella voi enää kirjautua Ylen palveluihin. Yle Tunnus lakkautetaan, kun itse pyydät sitä asiakaspalvelusta tai kun Tunnus on käyttämättä yhtäjaksoisesti yli kahden vuoden ajan.

9. Voinko ottaa uudelleen käyttöön lakkautetun Tunnuksen?

Kerran lakkautettua Tunnusta ei voi ottaa uudelleen käyttöön, sillä kaikki käyttäjään liittyvät tiedot on poistettu käyttäjärekisteristä.

10. Voinko tehdä uuden Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella?

Voit tehdä uuden Tunnuksen samalla sähköpostiosoitteella, jos edellinen Tunnus on lakkautettu.

11. Mikä on nimimerkki?

Nimimerkki on nimesi, joka näkyy kaikille Ylen palvelujen käyttäjille. Yle Tunnus luo sinulle anonyymi-alkuisen oletusnimimerkin. Voit hyväksyä sen sellaisenaan tai muuttaa sitä. Nimimerkki voi olla vaikkapa oma nimesi tai lempinimesi – nimi, jolla haluat esiintyä muille palvelun käyttäjille, kun esimerkiksi osallistut keskusteluun foorumeilla tai kommentoit. Nimimerkkisi pitää olla asiallinen, eikä se saa viitata toisen ihmisen henkilöllisyyteen. Voit vaihtaa nimimerkkisi omassa profiilissasi.

12. Mitä tietoja minusta tallennetaan ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään?

Kysymme tietojasi, jotta voimme tarjota sinulle henkilökohtaisempaa palvelua ja kiinnostavia sisältöjä kaikilla laitteilla. Kehitämme palvelua jatkuvasti läpinäkyvämmäksi, niin että voit pian nähdä, mitä tietoa sinusta tallentuu ja vaikuttaa siihen, miten niitä käytetään. Emme luovuta tietojasi ulkopuolisille ilman erillistä lupaasi.

Lisätietoja henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä kysymyksistä löydät Yle Tunnus -käyttäjien tietosuoja -sivulta sekä Ylen tietosuojaselosteesta.

13. Millä päätelaitteilla Yle tunnus toimii Yle Areenassa?

Yle Tunnusta voit käyttää Areenan osalta tietokoneiden desktop-selaimilla, iOS- sekä Android -laitteilla. Laajennamme toimivuutta myös muille alustoille lähitulevaisuudessa.

14. Toimiiko Yle Tunnus muissa kuin Ylen palveluissa?

Jatkossa Yle Tunnusta voi käyttää valittujen kolmansien osapuolten palveluissa. Yle Tunnus on kotimainen vaihtoehto kaupallisten tunnistautumispalveluiden kuten Facebookin ja Googlen rinnalla. Yle Tunnuksen käytön etuja ovat kotimaisuuden ja luotettavuuden lisäksi se, ettei jokaiseen palveluun tarvitse erillisiä käyttäjätunnuksia. Pilotoimme palvelua tällä hetkellä Helsingin kaupungin tilanvarausjärjestelmän ja Oppimisen pilviväylä -hankkeen kanssa. Yle ei luovuta käyttäjiensä tietoja ulkopuolisille palveluille ilman käyttäjän lupaa.

Ongelmatilanteissa ota yhteys asiakaspalveluumme yle.tunnus@yle.fi.

Lue myös: Ylen radiokanavien lähetysikkunoiden pelisäännöt keskustelijoille