Sahanpurusta etanolia ensimmäisenä maailmassa – Kajaanin tehdas esikuvana suuremmille tehtaille

Sahanpurua raaka-aineena käyttävän etanolitehtaan rakentaminen etenee Kajaanissa aikataulussaan. Energiayhtiö St1 kartoittaa parhaillaan paikkoja uusille tuotantolaitoksille Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Kotimaa
Etanolitehtaan rakennustyömaa.
Etanolitehtaan pihalla on jo useita säiliöitä. Biojalostamon laitteet asennetaan entiseen kuorimorakennukseen.Tiia Korhonen / Yle

Renforsin Rannan yritysalueella rakentuu parhaillaan maailman ensimmäinen sahanpurua raaka-aineenaan hyödyntävä etanolitehdas. Entisen paperitehtaan kuorimon pihalle on noussut jo useita isoja säiliöitä perustuksineen, kertoo toimitusjohtaja Mika Aho St1 Biofuels Oy:stä.

– Tällä hetkellä asennamme säiliöitä, teemme prosessilaitteiden asennuksia sisätiloihin ja esivalmistellemme putkisiltoja asennettavaksi myöhemmin syksyn aikana. Tavoitteena on, että ensi kesänä laitos olisi sellaisessa mekaanisessa valmiudessa, jotta voimme aloitaa testaukset. Loppuvuotta kohden alamme vähitellen ottamaan raaka-ainetta vastaan ja aloitamme testiajot sekä laitoksen käyttöönoton.

Rakennustyöt alkoivat puoli vuotta sitten ja ne ovat edenneet aikataulussaan. Rakennustyömaalla työskentelee tällä hetkellä 35 ihmistä, parhaimmillaan töissä on 80–100 ihmistä. Ahon mukaan valtaosa hankinta- ja urakkasopimuksista on tehty paikallisten kanssa.

– Olemme käyttäneet projektin aikana aina urakoitsijoita. Kainuulaiset ovat pärjänneet aina hyvin urakkakilpailuissa ja osoittautuneet erittäin hyviksi urakoitsijoiksi sekä ammattitaidon että projektissa vaadittavan joustavuuden kannalta.

Seuraavien tehtaiden suunniteltu kokoluokka on noin viisinkertainen tähän ensimmäiseen tehtaaseen verrattuna.

Mika Aho

– Aloitamme toukokuussa rekrytoinnit varsinaiseen tuotantoprosessiin ja haemme prosessihenkilökuntaa kunnossapito-osaamisella. Tämän hetkisten arvioiden mukaan varsinaiseen tuotantoon tarvitaan 10–15 henkilöä, Aho lisää.

Kaksi uutta tehdasta suunnitteilla

Kajaanin Cellunolix-tehdas tuottaa sahanpurusta 10 miljoonaa litraa etanolia vuodessa. Tehtaaseen saadaan raaka-aine nurkan takaa, Pölkky Oy:n sahalta. Sahanpurua voidaan kuljettaa tarvittaessa myös muilta alueen sahoilta, sanoo St1 Biofuels Oy:n toimitusjohtaja Mika Aho.

– Sahanpuru on siinä mielessä hyvä raaka-aine, että sitä on tällä hetkellä saatavissa merkittävästi. Se voidaan pilkkoa sokereiksi, jonka jälkeen etanolin valmistus onnistuu. Jos katsomaan meidän kotimarkkinoita eli Suomen, Norjan ja Ruotsin markkinoita, niin tällä alueella on paljon metsää ja sitä kautta on paljon metsäteollisuutta, sahateollisuutta ja tietysti myös potentiaalisia raaka-ainelähteitä meidän tarkoitukseen.

Toimitusjohtaja Mika Aho etanolitehtaan työmaalla.
St1 Biofuels Oy:n toimitusjohtaja Mika Aho kertoo, että Kajaanissa on höyryenergiaa ja raaka-ainetta, joten laitoksella on hyvät edellytykset laajentamiseen tulevaisuudessa.Tiia Korhonen / Yle

Kajaanin tehdas on yhtiölle demonstraatiohanke. Ahon mukaan sitä voidaan tulevaisuudessa myös laajentaa. Yhtiö kartoittaa parhaillaan paikkoja kahdelle uudelle tuotantolaitokselle, mutta niiden sijaintipaikkaa tai aikataulua ei vielä tiedetä.

– Seuraavien tehtaiden suunniteltu kokoluokka on noin viisinkertainen tähän ensimmäiseen tehtaaseen verrattuna eli tuotantokapasiteetiltaan ne tulisivat olemaan 50 miljoonan litran kokoluokassa. Silloin pääsisimme sellaisiin volyymeihin, että pystyisimme täyttämään vuoden 2020 liikenteen uusiutuvan energian tavoitteet omalta osaltamme.

Sahanpurusta polttonestettä autoihin

Cellunolix-laitoksessa valmistettavaa etanolia tullaan käyttämään biokomponenttina tavallisessa bensiinissä ja siitä valmistetaan flexifuel-autoihin sopivaa kotimaista E85-polttonestettä, jota myydään tällä hetkellä noin 115St1-, Shell- ja ABC-asemalla Suomessa. Huoltamoketjuilla on yhteensä lähes 1 000 huoltoasemaa.

Tämän hetkisten arvioiden mukaan varsinaiseen tuotantoon tarvitaan 10–15 henkilöä.

Mika Aho

– Kaikissa bensiiniautoissa voidaan käyttää etanolia aina joko viiden tai kymmenen prosentin sekoitussuhteeseen saakka. Flexifuel-autoja, joissa voidaan käyttää korkeaseosetanolipolttonestettä eli E85-polttonestettä, niin niitä löytyy Suomesta noin 6 000, St1 Biofuels Oy:n toimitusjohtaja Mika Aho kertoo.

Suomen teillä liikkuu lisäksi tuhansia vanhoja bensiiniautoja, jotka voidaan muuttaa E85:lle sopiviksi.