Kahden kahvipaketin Ladalla halki suuren Venäjän – "Se kestää aika rouhiankin tien"

Automatkalla ulkomailla pitää autoon voida luottaa, vaikka vastaan tulisi rouheitakin teitä. Atte Hietalahti luottaa vanhaan Ladaansa, jolla on reissattu jo 44 maassa. Tänä kesänä edessä on suurin seikkailu, kun mies lähtee ajamaan Ladallaan halki Venäjän.

Kotimaa
lada leirintäaluella
Kahdella kahvipaketilla hankittu auto. Lada 2101.Atte Hietalahti

Laihialainen ladaharrastaja Atte Hietalahti osti kuusi vuotta sitten kahdella kahvipaketilla pyöreälyhtyisen farmariladan (Lada 2102). Sen jälkeen autolla on reissattu 44 maassa yhteensä 75 000 kilometrin verran. Yhdysvallat on nähty, samoin kaikki Manner-Euroopan maat.

Tänä kesänä Aten ja auton tarina huipentuu, kun pitkään suunniteltu matka Venäjän halki toteutuu. Matkaan Venäjälle on lähdössä kolmen ladan retkikunta.

– Voi sanoa, että se matka on kuin piste iin päälle, toteaa Hietalahti.

Rouheat tiet

Mies valmistautuu heinäkuun alussa alkavaan matkaan Laihialla vanhan pohjalaistalon idyllisestä pihapiirissä. Sieltä sukutalon markilta löytyvät Hietalahden verstas ja autotalli, jossa on vuosien varrella kunnostettu monta autoa. Taitoa on miehellä hyppysissä paljon ja tällä haavaa aikaakin, kun diplomi-insinööriltä loppuivat joku aika sitten työt.

Atte Hietalahti
Atte HietalahtiElina Kaakinen / Yle

– Jokainen reissu on ollut kovia juttuja, mitä tällä autolla on tehty, mutta jos joku reissu pikkuisen on jännittänyt, niiin ehkä se on tämä Venäjän reissu. Me ei tiedetä, miten hyvän tien Putin on meille tehnyt, mutta kun Ladalla lähdetään, se kestää aika rouhiankin tien, naurahtaa Hietalahti.

Matka alkaa Vladivostokista ja jatkuu reittiä Togliatti - Moskova - Pietari - Vaalimaa. Seurue lentää Vladivostokiin ja autot kyyditään sinne hyvissä ajoin.

– Meidän käsityksen mukaan sieltä Vladivostokista Japaninmeren rannalta tulee yksi järkevämpi tie tänne päin ja sitä olisi tarkoitus tulla, mutta mitään päiväajomatkoja ei ole suunnniteltu. Suorinta tietä on 10000 kilometriä, mutta kokemuksella voi sanoa, että kyllä varmaan 20 prosenttia tulee kilometrejä lisää.

Suuri Venäjä

Tärkeintä on, että maailmaa näkee paremmin, kun menee tavallisten ihmisten joukkoon.

Atte Hietalahti

Vaikka Hietalahti on vannoutunut ladaharrastaja, ei auton merkki ole se varsinainen juttu maailmanmatkaajalle. Periaatteessa matka-auto voisi olla vaikka saab. Niitäkin Hietalahden tallista löytyy.

– Tärkeintä on, että maailmaa näkee paremmin, kun menee tavallisten ihmisten joukkoon. Automatkalla kohtaa sitä oikeata elämää aivan toisin kuin jos vaikka lentäisi johonkin turistikohteeseen.

Venäjän matkalta Hietalahti odottaa paljon. Aikaisempi tutustuminen Karjalaan ja lähialueeseen on saanut miehen miettimään, että Venäjä voisi tarjota paljon enemmän kuin länsimaissa ajatellaan.

Avain siihen, että ymmärretään toisiamme, on että opitaan tuntemaan toisiamme.

Atte Hietalahti

Hietalahtea kiehtoo ajatus päästä tutustumaan Venäjän moniin erilaisiin kulttuureihin, joista on tähän mennessä lukenut vain koulukirjojen sivuilta.

– Siellä täytyy olla kaikkea sellaista, mitä me länsimaisina ihmisinä ei tiedetä. Avain siihen, että ymmärretään toisiamme, on että opitaan tuntemaan toisiamme.

Luottoauto

Matka-autona Hietalahti on oppinut luottamaan ladaan. Luottoa pitää ollakin, kun reissataan kaukana kotoa vieraissa olosuhteissa. Lada on yksinkertainen auto korjata tien päällä.

– Matkalla on mukana perustyökalut ja varaosia. Venäjän matkalla turvallisuutta lisää se, että liikumme kolmella autolla. Jos yksi jostain syystä hyytyisi matkalle, ei jäädä kuitenkaan pulaan.

Luottamus ladaan on rakentunut vuosien kuluessa. Hietalahden ensimmäinen auto oli lada ja se olikin varsinainen sukukalleus. Pyöreälyhtyinen farmari sekin, mallia 1200L.

– Se oli ensin paapalla, joka ajoi sen paaluun. Isä osti auton vakuutusyhtiöltä pois ja ajoi sillä hetken. Siskokin ehti ajaa autolla ja sitten minä viimeiset 200 tuhatta kilometriä, muistelee Hietalahti.

Atte hietalahti autoverstaalla.
Seikkailu odottaa.Elina Kaakinen / Yle

Isän perintö

Kun Hietalahti puhuu autoharrastuksestaan, puheessa vilahtaa usein nyt jo edesmennyt isä. Kiinnostus autoihin on isältä perittyä ja opittua. Isä oli matkassa mukana silloinkin, kun nykyinen maailmaa kiertänyt Lada haettiin Ikaalisista.

– Autosta pyydettiin yhtä kahvipakettia, mutta kun lähdettiin katsomaan autoa, otettiin varalta mukaan kaksi pakettia.

lada leirintäalueella
Atte Hietalahti

Kaksi kahvipakettia miehet sitten maksoivatkin autosta. Se oli laihialaismiehiltä aika höveliä, mutta selittyy sillä, että auto käynnistyi. Ajokunnossa se ei ollut, mutta Hietalahdille riitti, että auto lähti käyntiin.

Hietalahti kunnosti autonsa perusteellisesti. Työtä on ollut paljon, mutta Hietalahti laskeskelee, että rahaa autoon on mennyt kuitenkin vain 3000 euron verran.

– Ei enempää. Varaosat ovat niin halpoja. Ja hyvin auto on kestänyt kaikki matkat, kehaisee Hietalahti.

Kotiinpaluu

Atte Hietalahti myöntää olevansa seikkailija, mutta myös koti on hänelle tärkeä. Ja kotiinpaluu.

Joka ikinen kerta kun kotiin tulee, se tuntuu aina vaan paremmalta.

Atte Hietalahti

– Joka ikinen kerta kun kotiin tulee, se tuntuu aina vaan paremmalta. Matkat ovat opettaneet sen, miten hyvä maa Suomi on - ainakin vielä.

Venäjän halki Hietalahti ja matkakumppanit suunnittelevat ajavansa noin neljässä viikossa. Uusia matkoja ei tällä hetkellä ole suunnitteilla. Miehen sormessa kiiltelee kihlasormus ja juuret ovat syvällä Laihian maaperässä.

– Katsotaan mihin elämä vie, voi olla että jotain muita intressejä on tästä eteenpäin. Reissaaminen ei varmasti lopu, mutta ehkä näin merkittäviä matkoja kuin Yhdysvaltojen matka toissavuonna ja tämä Venäjän matka nyt, niin ehkä tällaisiin ei ole rahkeita jatkossa.

Vaikka reissut jäävät tulevaisuudessa vähemmälle, seikkailuautostaan Hietalahti ei luovu. Ei, vaikka pyöreälyhtyinen farmari alkaa olla jo sellainen harvinaisuus, että siitä voisi saada kohtuuhinnankin.

– Vanhat ladat alkavat olla statusautoja, tuumaa Hietalahti tyytyväisenä.