Entä jos Helsinki olisi kuin Aleppo? – “Niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin voi ajatella”

Virtuaalitodellisuuskokemus näyttää Helsingin keskustan sodan runtelemana.

virtuaalitodellisuus
Virtuaalitodellisuusmaisema tuhoutuneesta Helsingistä.
Kolmen sepän patsas on virtuaalitodellisuudessa kokenut kovia. Patsaasta löytyy myös todellisuudessa pommituksen jälkiä, sillä sen lähellä räjähti Helsingin suurpommituksessa vuonna 1944.Teatime Research

Näkymä Kolmen sepän patsaan luona Helsingin ydinkeskustassa on lohduton. Pommitukset ovat runnelleet patsasta ja jokaisen lähellä olevan rakennuksen julkisivuja. Räjähdysten äänet kumisevat lähistöllä ja taivas hehkuu tulesta.

Kokemus on virtuaalitodellisuudessa, mutta sen vertailukohta on todellinen. Kyseessä on Yle Kioskin, Teatime Researchin ja Yle Betan luoma virtuaalikokemus, jossa pääsee näkemään ja kokemaan Helsingin keskustan, jos siellä olisi käyty sotaa samalla tavoin kuin Syyrian Aleppossa.

– Halusimme tuoda ihmisille kokemuksen siitä, jos kotikaupunkisi ja kaikki minkä tunnet siellä turvalliseksi, olisikin tuhottu. Ikään kuin niillä ihmisillä, jotka joutuvat lähtemään pakolaisina omasta maastaan, Kioskin toimittaja Peter Westerholm avaa.

Virtuaalitodellisuusmaisema tuhoutuneesta Helsingistä.
Virtuaalitodellisuudessa Vanhan ylioppilastalo on kärsinyt pommituksessa.Teatime Research

Helsinki Aleppona -virtuaalitodellisuuskokemuksessa pystyykin katselemaan, kuuntelemaan ja liikkumaan sodan ympäristössä. Virtuaalikokemus on kaikille avoin ja sen voi ladata omalle tietokoneelleen tai katsoa siitä laaditun 360-videon (siirryt toiseen palveluun). Yle Kioskin haastattelemat julkisuuden henkilöt pitivät kokemusta vaikuttavana.

– Tuo on niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin voi ajatella, räppäri Karri “Paleface” Miettinen toteaa Yle Kioskin videolla (siirryt toiseen palveluun) kokemuksen jälkeen.

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetty journalismissa vielä vähän

Helsinki Aleppona on tiettävästi ensimmäinen kokeilu Suomessa, jossa virtuaalitodellisuutta hyödynnetään journalismissa. Vastaavia ei ole maailmallakaan tehty vielä paljon.

– Muutamia esimerkkejä on ollut aiemmin, kuten The Guardianin tekemä virtuaalinen vankilakokemus (siirryt toiseen palveluun). Meidän projektissamme olemme halunneet viedä kokemuksen vielä muutaman askeleen pidemmälle, Teatime Researchin tiedejohtaja Aleksis Karme sanoo.

Mies poseeraa studiossa virtuaalilasit ja kuulokkeet kädessä.
Teatime Researchin tiedejohtaja Aleksis Karmen mukaan journalismia ja virtuaalimaailmoja ei ole vielä paljon yhdistetty.Katriina Laine / Yle

Kokemus on tarkoituksella pidetty yksinkertaisena, eikä siellä esimerkiksi näy ihmisiä. Tämä johtuu Peter Westerholmin mukaan osittain tiukasta aikataulusta ja siitä, ettei käyttäjiä haluttu järkyttää liikaa.

– Virtuaalitodellisuus avaa ihan uuden kanavan tarinankerronnalle. Siellä pääset kokemaan tilanteet itse sen sijaan, että vain lukisit ja katsoisit niistä. Tässä on valtavia mahdollisuuksia jatkon kannalta, hän toteaa.

Virtuaalitodellisuus Suomessa hyvässä nosteessa

Virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin uskotaan ja ne kiinnostavat myös media-alan ulkopuolella. Virtuaalisisältöihin keskittyneitä yrityksiä onkin Suomessa perustettu vuoden sisällä useita ja ne kehittävät virtuaalimaailmaan eritoten nyt sisältöjä.

– Tällä hetkellä virtuaalimaailmoja hyödynnetään eritoten peleissä ja yritykseltä yritykselle liiketoiminnassa, Karme kertoo.

Naine virtuaalilasit otsalla tietokoneen ääressä.
Suomessa on perustettu useita yrityksiä, jotka kehittävät sisältöjä virtuaalitodellisuuteen.Katriina Laine / Yle

Teknologian uskotaan tuovan hyötyjä kuitenkin useille aloille, kuten esimerkiksi tieteeseen, jossa sitä voitaisiin käyttää opetuksessa ja asioiden visualisoinnissa.

– Sen lisäksi virtuaalitodellisuuden avulla voitaisiin opettaa koneille, miten ihminen havaitsee erilaisia asioita. Selkeitä mahdollisuuksia löytyy myös etähallintasovelluksissa esimerkiksi laiva- ja puuteollisuudessa, Karme sanoo.