Läheltä piti -tilanteita ja kotirauhan häirintää – Trafi huolissaan lennokkien kasvavasta määrästä

Kauko-ohjattavan lennokin käyttäjän pitää tietää, missä saa lentää ja mitä lennokilla saa kuvata. Suomessa lennokki-lainsäädäntö on liberaali, mutta osata sekin pitää, muistuttaa Trafi.

Kauko-ohjattavat lennokit
Radio-ohjattava kuvauskopteri.
Kauko-ohjattava lennokki ilmassa.Ilkka Kemppinen / Yle

Kauko-ohjattavia lennokkeja eli droneja on Suomessa ammattikäytössä noin 1 700. Harrastuskäytössä määrä on moninkertainen, ellei jopa monikymmenkertainen, sanoo johtava asiantuntija Jukka Hannola Trafilta.

Samalla kun lennokkien määrä kasvaa, kasvaa myös tiedon tarve siitä, missä ja miten niitä saa käyttää. Ja missä ei.

– Maailmalla, kuten Euroopassa ja USAssa ongelmat ovat olleet suurempia [kuin Suomessa]. On läheltä piti -tilanteita miehitetyn ilmailun kanssa, on yksityisyyden suojaan ja kotirauhaan liittyvää häirintää ja terroritekojen uhka, Hannola luettelee.

Suomessa on Hannolan mukaan vielä hyvä tilanne ja, jotta se säilyisi sellaisena, Trafi haluaa varmistua, että lennokkeja lennättävät tuntevat niihin liittyvän lainsäädännön.

Tavoitteena on myös muun muassa kehittää mobiilisovellus lennättäjien avuksi.

– Se toimisi mobiilisti ja henkilö voisi omaan gps-paikannukseen perustuen katsoa, onko kyseisellä paikalla jotain rajoituksia, siellä olisi myös ilmailun säätiedot ja paljon taustaa aiheesta, Hannola sanoo.

Tulossa EU-tason sääntelyä

Hannola muistuttaa, että Suomessa on esimerkiksi valtionjohtamisen kannalta ja maanpuolustuksellisesti tärkeitä kohteita. Myös lentokenttien ja ydinvoimaloiden lähellä on rajoituksia.

– Ei voi ostaa vain marketin hyllyltä konetta, vaan asiaan pitää vähän perehtyä, Hannula muistuttaa ilmailulainsäädännön tuntemisen tärkeydestä.

Jukka Hannolan mukaan kauko-ohjattaviin lennokkeihin liittyvä lainsäädäntö on Suomessa Euroopan tasolla tai jopa maailmanlaajuisesti tarkastellen varsin liberaali. Hän arvioi, että se ei ole muuttumassa, mutta nähtäväksi jää, millaisia muutoksia siihen aiheuttaa tuleva EU-tason sääntely.

– EU on lähitulevaisuudessa julkaisemassa ensimmäisen luonnoksensa tulevasta EU-tasoisesta sääntelystä, ja se on lähtökohtaisesti konservatiivisempi kuin mihin olemme kotimaassa tottuneet.

Multikopterilaitteessa valot päällä.
Multikopterilaitteessa valot päällä. Jarkko Heikkinen/Yle

Kunnioita yksityisyyttä

Yleisimmät ongelmatilanteet, joihin Suomessa on lennokkien suhteen törmätty, liittyvät lentokenttien ympäristössä oleviin lennätysrajoituksiin.

Jukka Hannolan mukaan yhden käden sormilla ovat laskettavissa ne tilanteet, kun yksityishenkilö on ärsyyntynyt ikkunan takana tai yleensä omakotialueella tapahtuvaan lennättämiseen.

– Multikopterilaitteissa on keskimäärin aina kamera mukana. Ja vaikka tarkoitus ei olisikaan paha, niin kyllä se monella mielenkiintoa herättää, jos oman ikkunan takana alkaa semmoinen kameralla varustettu laite pyöriä, Jukka Hannola sanoo.

Trafin nettisivuille on koottu tietoa lennokkiharrastajille (siirryt toiseen palveluun). Maalaisjärjelläkin kuitenkin pärjää, Jukka Hannola muistuttaa.

– Voi ajatella, että ei kukaan varmaan haluaisi omaa kotirauhaansa häirittävän eli pysytään poissa naapurin pihalta. Ja pysytään pos lentokenttien läheisyydestä.

Lennokin kamera.
Lennokin kamera.Jarkko Heikkinen/Yle

Korjaus 9.4.2017 kello 12.13. Trafin johtavan asiantuntijan nimi on Hannola, ei Hannula, kuten jutussa aiemmin luki.