Liikenne |

Rekkaparkki, latauspisteitä sähköautoille ja kymmeniä siltoja – E18-tien viimeinen osuus valmistuu vuonna 2018

Uuden moottoritien uskotaan parantavan merkittävästi liikenneturvallisuutta Virolahdella. Tähän asti kapealla 7-tiellä on liikkunut suuret määrät rekkoja ja henkilöautoja. Haminan ja Vaalimaan välisen moottoritieosuuden rakennuskustannukset ovat 265 miljoonaa euroa.

Havainnekuva Vaalimaan kiertoliittymästä etelään
Kuva: Liikennevirasto

E18-moottoritien rakentaminen Haminan ja Vaalimaan välillä alkaa kesällä 2015. Tieosuuden on määrä valmistua vuonna 2018, jolloin moottoritietä pitkin pääsee Turusta aina Vaalimaan raja-asemalle saakka.

Runsaan 30 kilometrin tieosuudelle rakennetaan muun muassa lähes 40 siltaa, viisi eritasoliittymää sekä tunneli. Projektijohtaja Lars Westermark kehaisee, että Haminan ja Vaalimaan välille halutaan rakentaa yksi Euroopan moderneimmista ja vihreimmistä moottoriteistä.

– Tieosuudelle tulee esimerkiksi sähköautoille latauspisteitä. Myös luontoarvot on otettu erityisesti huomioon. Kyllä tulee kaunis moottoritie, sanoo Westermark.

Tien rakentaminen toteutetaan niin sanotulla elinkaarimallilla, jota käytetty myös Koskenkylän ja Kotkan välisen moottoritien rakentamisessa. Liikennevirasto valitsee vuoden sisällä palveluntuottajan, joka vastaa käytännössä tien rakennuttamisesta, rahoituksesta sekä kunnossapidosta aina vuoteen 2035 saakka.

Rakennuskustannuksiksi on tässä vaiheessa arvioitu noin 265 miljoonaa euroa. Kaikkiaan kyse on 660 miljoonan euron projektista. Lars Westermarkin mukaan yksittäinen rakennusyhtiö ei pysty hanketta hoitamaan, vaan toteutuksesta vastaa kahden tai kolmen yhtiön yhteenliittymä. Rakennustöiden arvioidaan tuovan työtä myös paikallisille yrityksille.

– Olemme laskeneet, että työllisyysvaikutus on noin 800 -1 000 henkilötyövuotta kiivaimmassa rakennusvaiheessa. Ja kuten muissa lähellä olevissa hankkeissa, niin paikallisten osuus töistä on noin 30 prosenttia, Westermark toteaa.

Kapealla 7-tiellä liikkuminen on ollut pahimmillaan melkoista uhkapeliä Haminan ja Vaalimaan välillä. Takavuosina rekkajonot ovat olleet jopa kymmeniä kilometrejä. Sittemmin raskaan liikenteen määrä on hiipunut, mutta henkilöliikenne on kasvanut jatkuvasti. Liikennevirasto arvioi, että E18-tie vähentää henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia ja liikennekuolemia yli puolella.

Ennen moottoritietä Vaalimaalle valmistuu vuonna 2016 uusi 500-paikkainen odotusalue raskaalle liikenteelle. Mutta loppuvatko paikallisia ihmisiä piinanneet rekkaruuhkat nyt kokonaan?

– Lähivuosina ei varmaan ole rekkajonoja. Moottoritielle ei tule ainakaan rekkajonoja. Uskotaan että rekkaparkki tuo helpotuksen paikallisille. Ja jos ei se riitä, niin rakennetaan isompi, Lars Westermark sanoo.

Tuoreimmat aiheesta: Liikenne

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä