Talous |

Sähkökatko ei pysäytä VR:n uusia sähkövetureita – apumoottoreina dieselkoneet

VR:n Siemensiltä tilaamat uudet veturit ovat sähkökäyttöisiä, mutta niissä on myös sähköistämättömillä rataosuuksilla ajamisen mahdollistavat dieselkoneet. Veturien hankintamäärissä ei ole VR:n mukaan varauduttu junakilpailun laajenemiseen.

Valkoinen Siemens Vectron -veturi lumisessa maisemassa.
Siemens Vectron -veturi. Kuva: Siemens AG

Uusien vetureiden dieselkoneita voidaan käyttää esimerkiksi, kun haetaan raakapuuvaunuja sähköistämättömän radan varrella sijaitsevalta lastausalueelta.

– Pystytään ajamaan se linjaosuus, jopa sata kilometriä sähköveturilla dieselveturin sijaan, ja siitä tulee iso säästö, kertoo VR:n kalustopäällikkö Juha Inkilä.

Dieselmoottoreita on kaksi, ja niiden yhteenlaskettu teho on 360 kilowattia. Veturin sähköverkosta ottama teho on huomattavasti suurempi eli 6,4 megawattia. Dieselvoimalla junaa voidaan vetää enintään muutaman kymmenen kilometrin tuntinopeudella. Muutoin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa, eli hieman vähemmän kuin aiemmin ostetuilla sveitsiläisvalmisteisilla vetureilla.

Henkilöliikenteessä uusien vetureiden dieselmoottorit toimivat varavoiman lähteenä.

Naftalla vain maitojunan vauhtia – muutoin 200 km/h

– Jos siellä on vaikka joku sähköratakatkos, niin lyhyitä matkoja voidaan ajaa, tosin nopeus on tietysti alhainen, mutta veturi tai juna kyllä liikkuu sillä oikein hyvin, Inkilä kuvailee.

Eli pelkän ajolangan katkeamisen tai sähkökatkon takia junan ei tarvitse jäädä keskelle autiota rataosuutta. Sähköä saadaan varavoimakoneista myös vaunujen tarpeisiin.

– Nimenomaan siitä on kysymys, ja myös lämpöä hivenen tuotetaan, mutta teho on toki aika alhainen, että ensisijaisesti on tarkoitettu tavaraliikennekäyttöön, mutta tietyissä häiriötilanteissa on siitä hyötyä, Inkilä arvioi.

VR:n omiin tarpeisiin

Vaikka uusia sähkövetureita on kaupan myötä tulossa 80, ja sopimukseen sisältyy myös mahdollisuus 97 veturin lisätilaukseen, ei hankinnassa ole varauduttu junaliikenteen kilpailun laajenemiseen, ja sitä kautta mahdolliseen vetopalvelujen myyntiin kilpaileville junayhtiöille.

– Ei ole soiteltu ympäri kaupunkia ja kyselty montako laitetaan joillekin muille. Kyllä nämä on meidän omaan käyttöön nämä veturit, sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro.

Aron myös korostaa, että hankintaprosessi on ollut käynnissä jo ennen VR:n viime kesänä saamaa henkilöliikenteen kaukojunien monopolin jatkoa.

– Kesällä solmittu kaukoliikenteen jatkosopimus antaa meille ennustettavuutta, Aro kuitenkin myöntää.

 

Tuoreimmat aiheesta: Talous

Pääuutiset

Ukraina

Jopa viisi separatistia surmattu Slovjanskissa

Video: Erikoisjoukkojen sotilas
01:05

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä