Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 25.7.2016 (tv)

Monta ihmistä loukkaantui, kun Ansbachissa Saksassa räjähti. Vuokralaisia yritetään huijata. Hämeenlinnassa on meneillään iso partiolaisten leiri. Jaakko heitti kylmän kiven veteen. Sää jatkuu lämpimänä.

Sunnuntai 24.7.2016 (radio)

Vuokrahuijaukset

Kerrostalo.
Monet etsivät vuokra-asuntoa loppukesällä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Vuokrahuijausten määrä on kasvanut.

Tavallisin huijaus on, että vuokralaiselle vuokrataan asunto, jota ei ole olemassa. Vuokralainen huomaa asian ehkä vasta sitten, kun hän on jo maksanut ensimmäisen maksun.

Tänä vuonna esimerkiksi Helsingin poliisi sai kesäkuun loppuun mennessä yli 30 ilmoitusta vuokrahuijauksista. Se on enemmän kuin pitkään aikaan.

Vuokrahuijauksia tehdään paljon heinäkuussa ja elokuussa, kun opiskelijat etsivät asuntoa. Huijaus on helppoa, jos vuokralainen ei pääse katsomaan asuntoa.

Rioon ehkä myös venäläisiä

Olympiarenkaat
Olympiakisat järjestetään Riossa elokuussa. Kuva: AOP

Osa Venäjän urheilijoista saa ehkä osallistua Rion olympialaisiin.

Kansainvälinen olympiakomitea päätti sunnuntaina, että se ei määrää koko Venäjän joukkuetta pois olympialaisista. Eri urheilulajien kansainväliset liitot saavat päättää venäläisten urheilijoiden osallistumisesta. Liittojen pitää katsoa, että Rioon ei tule urheilijoita, jotka ovat käyttäneet kiellettyjä dopingaineita.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto on jo aikaisemmin päättänyt, että venäläiset yleisurheilijat eivät saa osallistua Rion olympialaisiin, koska Venäjällä on käytetty kiellettyjä aineita.

Olympialaiset alkavat Brasiliassa Riossa elokuun 5. päivä.

Kiinassa tulvia

Rajujen rankkasateiden aiheuttamissa tulvissa Kiinassa on kuollut yli 100 ihmistä.
Kova sade toi tulvavedet Kiinaan. Kuva: EPA

Kiinassa on pahoja tulvia. Tulvissa on kuollut yli 100 ihmistä. Tulvien syy on kova sade.

Tulvavesi on rikkonut rakennuksia. Tuhansien kiinalaisten on ollut pakko jättää koti ja lähteä tulvaa pakoon.

Monet kiinalaiset ovat vihaisia viranomaisille. Tulva-alueiden asukkaat sanovat, että viranomaiset eivät varoittaneet ihmisiä ajoissa ja että apua piti odottaa liian kauan.

Saksa kouluttaa pakolaisia

Saksan puolustusministeri Ursula von der Leyen ja maan puolustusvoimien esikuntapäällikkö Volker Wieker.
Ministeri Ursula von der Leyen kertoi Saksan armeijan koulutussuunnitelmasta. Kuva: Maurizio Gambari / EPA

Saksan armeija alkaa kouluttaa syyrialaisia pakolaisia. Saksalaiset sotilaat opettavat pakolaisille esimerkiksi tekniikkaa, hoitoalaa ja kuljetusalaa.

Saksa toivoo, että pakolaiset auttavat rakentamaan Syyriaa, kun Syyrian sota joskus loppuu. Syyrialaisista ei tule Saksan armeijan sotilaita.

Ihana Espanja

Bikineihin pukeutunut nainen istuu selin hiekassa, edessä turkoosinsininen meri.
Eurooppalainen unelma. Kuva: David Arqumbay / EPA

Eurooppalaiset matkustavat lomalla mieluiten Espanjaan. Aurinkolomat vietetään Espanjassa, tai Espanjasta ainakin haaveillaan.

Eniten lomamatkoja tehdään kuitenkin omassa maassa tai naapurimaassa. Esimerkiksi suomalaiset ja virolaiset haaveilevat Espanjasta, mutta suomalaiset matkustavat eniten Viroon ja virolaiset Suomeen.

Tiedot ovat Euroopan unionin uudesta tutkimuksesta.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä