Yle Uutiset selkosuomeksi

Maanantai 30.3.2015

Audio

Saksan liittokansleri vierailulla Suomessa

Angela Merkel ja Alexander Stubb.
Saksan liittokansleri Angela Merkel oli pääministeri Alexander Stubbin vieraana. Kuva: Yle

Saksan liittokansleri Angela Merkel on vieraillut Suomessa. Merkel tapasi pääministeri Alexander Stubbin ja tasavallan presidentti Sauli Niinistön.

Merkel tuli Suomeen kokoomuslaisen Stubbin kutsusta. Merkelin puolue kristillisdemokraatit CDU on kokoomus-puolueen sisarpuolue. Merkelin vierailu antaa myös tukea kokoomuksen vaalikampanjalle.

Suomen poliittinen johto ja liittokansleri Merkel keskustelivat Ukrainan kriisistä, Venäjästä ja euroalueen taloudesta.

Moni nuori haluaa pitää välivuoden ennen opiskelun aloittamista

Manta Vappuna.
Varsinkin tytöt harkitsevat nyt välivuotta opinnoista. Kuva: Yle

Runsas neljännes (1/4) nuorista aikoo pitää tauon opiskeluista lukion jälkeen. Taloudellinen tiedotustoimisto kysyi asiaa nuorilta. Vuosi sitten vain viidennes (1/5) aikoi pitää välivuoden.

Erityisesti tytöt haluavat pitää taukoa opinnoista. Yksi syy välivuoden suosion kasvuun on muutos, jonka hallitus teki korkeakoulujen hakuehtoihin. Opiskelijoiden valinnassa suositaan nyt niitä, jotka hakevat ensimmäistä kertaa opiskelemaan. Nyt on myös vaikeampaa vaihtaa opiskelualaa.

Poliisi valvoo tällä viikolla suojateitä

Kävelijät ylittävät suojatietä.
Poliisi valvoo tällä viikolla suojateitä. Autoilijat eivät aina pysähdy suojatien eteen. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Poliisi valvoo tällä viikolla suojateitä. Autojen pitää pysähtyä suojatien eteen, jos jalankulkija on juuri astumassa tien yli. Autojen pitää myös lähestyä suojatietä hitaammalla nopeudella.

Suojatie on tarkoitettu jalankulkijalle turvalliseksi paikaksi ylittää autotie. Suomessa näin ei kuitenkaan aina ole. Tilastot kertovat, että suojatiellä tapahtuu paljon onnettomuuksia. Autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen. Viime vuonna 8 jalankulkijaa ja 2 polkupyöräilijää kuoli suojatieonnettomuudessa. Loukkaantuneita oli useita satoja.

Talvi tuli takaisin

Räntäsadetta maanantaiaamuna Helsingissä.
Räntäsadetta maanantaina Helsingissä. Kevätsää haihtui hetkessä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Keväinen sää muuttui maanantaina etelässä nopeasti lumisateeksi. Lunta satoi Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa paljon. Sitä satoi etelässä ainakin 7 senttimetriä.

Myös muualla maassa on pyryttänyt, mutta ei niin paljoa. Lännessä sade on tullut vetenä.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä