Yle Uutiset selkosuomeksi

Lauantai 18.4.2015

Audio

Irakissa ja Afganistanissa tapahtui pommi-iskuja

Savu nousee autopommin räjähdettyä kurdialueen pääkaupungissa Erbilissä
Erbilin kaupungissa Pohjois-Irakissa räjähti pommi. Kuva: Asger Ladefoge / EPA

Maailmalla on tapahtunut pahoja pommi-iskuja.

Irakissa pommit ovat tappaneet monta ihmistä. Pääkaupungissa Bagdadissa pommi-iskussa kuoli ainakin 40 ihmistä. Pohjois-Irakissa, kurdialueen pääkaupungissa Erbilissä pommi-iskussa kuoli kolme (3) ihmistä. Ääri-islamilainen Isis-järjestö sanoo, että se teki molemmat iskut.

Myös Afganistanissa on tapahtunut pommi-isku. Isku tapahtui Jalalabadin kaupungissa, ja siinä kuoli yli 30 ihmistä. Isis-järjestö sanoo, että se teki myös Afganistanin pommi-iskun. Tämä oli ehkä Isis-järjestön ensimmäinen suuri isku Afganistanissa.

Alkuvuosi oli ennätyslämmin

infografiikka
Kartan punainen väri kertoo, että nyt on ollut harvinaisen lämmintä melkein joka paikassa. Kuva: NOAA

Alkuvuosi on ollut lämmin koko maailmassa. Koskaan ennen ei ole mitattu yhtä lämmintä alkuvuotta kuin tänä vuonna. Mittaukset aloitettiin vuonna 1880.

Yhdysvaltalainen tutkimuslaitos arvioi, että tänä vuonna mitataan myös uusi koko vuoden lämpöennätys. Tähän asti lämpimin vuosi on ollut 2014.

Mittaukset kertovat, että maapallon ilmasto lämpenee. Yksi syy siihen on ilmastonmuutos. Ilmasto lämpenee esimerkiksi teollisuuden ja liikenteen saasteiden takia.

Toinen syy siihen, että lämpötila nousee juuri nyt, löytyy ehkä Tyyneltämereltä. Siellä on todennäköisesti alkamassa meteorologinen ilmiö, jonka nimi on El Niño. Se nostaa meriveden lämpötilaa.

Lompakko tuli Venäjältä takaisin Suomeen

Kuvassa lompakko, joka pursuaa luottokortteja.
Lomamatka menee pilalle, jos lompakko varastetaan. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Vielä hyvä uutinen suomalaisen naisen matkasta Venäjälle. Suomalainen Katriina Mikkola matkusti ystäviensä kanssa Pietariin pääsiäisenä. Mikkolan lompakko varastettiin, kun hän oli ostoksilla.

Hyvä uutinen on se, että Mikkola sai lompakon takaisin ystävällisten venäläisten avulla. Kun Mikkola oli takaisin Suomessa, hän sai pietarilaisen kauppakeskuksen työntekijältä viestin. Lompakko oli löytynyt.

Kauppakeskuksen työntekijä antoi lompakon venäläiselle perheelle, joka matkusti Suomeen. Imatralla perhe antoi lompakon poliisille. Posti kuljetti lompakon Imatralta Mikkolalle Helsinkiin.

Katriina Mikkola on yllättynyt kaikesta avusta. Kauppakeskuksen työntekijä ei halunnut edes palkkiota, Mikkola kertoo.

Sunnuntaina on vaalit

Äänestäjä äänestyskopissa Helsingin pääpostitalolla.
Äänestäjät valitsevat sunnuntaina uuden eduskunnan eli parlamentin. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on eduskuntavaalit sunnuntaina. Selkouutiset kertoo vaalien tuloksista sunnuntai-iltana.

Selkouutiset lähetetään vaali-iltana myöhemmin kuin tavallisesti. Selkouutisten lähetysaika Radio Suomessa on sunnuntaina kello 23.03.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä