Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 5.2.2016 (tv)

Perjantai 5.2.2016 (radio)

Teitä ja ratoja korjataan

Jäätä ja lunta Kuhmoon vievällä uraisella maantiellä Sotkamossa.
Suomessa on paljon teitä, jotka tarvitsevat korjausta. Kuva: Lehtikuva

Suomi käyttää lähivuosina 600 miljoonaa euroa teiden ja junaratojen korjaamiseen. Liikenneministeri Anne Berner kertoi asiasta perjantaina.

Suomessa on paljon teitä ja ratoja, jotka ovat huonossa kunnossa. Arvioidaan, että niiden korjaamiseen tarvitaan rahaa yli 2 miljardia euroa. Suomen hallitus yrittää nyt parantaa tilannetta.

Suomalaiset kannattavat rajatarkastuksia

Ihmiä laukkuineen kiemurtelevassa jonossa terminaalin sisällä.
Suomalaiset toivovat rajatarkastuksia takaisin. Kuva: Kamil Kraczynski

Suurin osa suomalaisista kannattaa rajatarkastuksia. Melkein 60 prosenttia suomalaisista haluaa, että matkustajat tarkastetaan kaikilla Suomen rajoilla. Tieto on uudesta kyselystä.

Suomi on yksi Schengen-maista, joiden välillä rajatarkastuksia ei ole. Jotkut Schengen-maat ovat kuitenkin aloittaneet rajatarkastukset uudelleen, koska Eurooppaan tulee paljon turvapaikanhakijoita. Rajatarkastuksia on esimerkiksi Tanskan ja Ruotsin rajalla.

Jos rajatarkastukset tulevat takaisin Suomen rajoille, ne koskevat myös suomalaisia. Silloin myös suomalaisilta tarkastetaan passi, kun he matkustavat esimerkiksi Ruotsiin tai Viroon.

Korkeasaaren karhut heräsivät

Korkeasaaren karhut ovat heränneet talviuniltaan.
Korkeasaaren karhut jaksoivat leikkiä talviunien jälkeen. Kuva: Mari Lehmonen / Korkeasaari

Helsingin eläintarhassa Korkeasaaressa karhut ovat heränneet talviunilta. Ne heräsivät kuukautta aikaisemmin kuin tavallisesti. Tavallisesti karhut heräävät vasta maaliskuussa.

Karhut nukkuvat talviunta, koska se auttaa niitä selviytymään lumisesta talvesta. Karhut eivät nuku talviunta maissa, joissa ei ole lunta.

Perjantaina oli Runebergin päivä

Johan Ludvig Runebergin patsas Porvoossa.
Runebergin päivää vietetään helmikuun 5. päivä, koska Runeberg syntyi 5.2.1804. Kuva: Juha Silander / Yle

Perjantaina on vietetty Runebergin päivää. Kirjailija Johan Ludvig Runeberg on Suomen kansallisrunoilija. Runebergin päivä on aina helmikuun 5. päivä.

Runeberg syntyi vuonna 1804. Hän syntyi Pietarsaaressa ja asui myöhemmin Porvoossa. Molemmissa kaupungeissa puhutaan ruotsia, ja myös Runebergin äidinkieli oli ruotsi. Runeberg kirjoitti kaikki kirjansa ruotsin kielellä.

Runebergin kuuluisin kirja on Vänrikki Stoolin tarinat. Kirja alkaa runolla, jonka nimi on ruotsiksi Vårt land eli suomeksi Maamme. Runosta tuli Suomen kansallislaulu.

Makea maistuu suomalaisille

Runebergin torttu
Runebergin torttu on monen suomalaisen herkku. Kuva: Jari Vesa / Yle

Runebergin päivänä on syöty Runebergin torttuja. Jo Fredrika Runeberg teki melkein samanlaisia torttuja miehelleen, kirjailija Runebergille yli 150 vuotta sitten.

Makeat herkut maistuvat suomalaisille myös nykyään. Jokainen suomalainen syö makeita leivonnaisia keskimäärin 6 kiloa vuodessa.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä