Yle Uutiset selkosuomeksi

Sunnuntai 5.7.2015

Audio

Kreikkalaiset äänestivät lainaohjelmasta

Sotiris Goniotakis äänestämässä.
Kreikkalaiset ovat äänestäneet siitä, hyväksyvätkö he Kreikan lainaohjelman ehdot. Kuva: Aki Karjalainen / Yle

Kreikassa on järjestetty sunnuntaina kansanäänestys. Kansanäänestyksen aihe on Kreikan lainaohjelma. Kreikkalaiset ovat saaneet sanoa "kyllä" tai "ei" lainaohjelman ehdoille.

Kreikka tarvitsee uutta lainaa, mutta lainan ehdot ovat kovat. Euroopan unioni ja muut lainanantajat vaativat esimerkiksi, että Kreikka nostaa veroja. Ne vaativat myös, että kreikkalaiset jäävät eläkkeelle vasta 67-vuotiaina.

Kreikan hallitus ei ole pystynyt sopimaan lainan ehdoista EU:n kanssa. Hallituksen mielestä Kreikka ei voi säästää niin paljon, kuin lainanantajat vaativat.

Kreikan rahat ovat loppumassa, koska Kreikan valtion menot ovat kauan olleet suuremmat kuin tulot. Nyt odotetaan, alkavatko lainaneuvottelut uudestaan kansanäänestyksen jälkeen.

Uutta tietoa Fennovoiman kumppanista

Energiayhtiö Migrit Solarna Energijan perustajaosakas ja toinen omistaja Grigori Edel.
Grigori Edel kävi Suomessa ja kertoi firmastaan. Kuva: Jani Saikko / Yle

Suomalaisen Fennovoiman kroatialaisesta kumppanista on saatu uutta tietoa. Energiafirma Migrit Solarna Energijan johtaja on käynyt Suomessa ja kertonut firmasta. Migrit Solarna Energija haluaa Fennovoiman kumppaniksi, kun Fennovoima rakentaa ydinvoimalan Suomeen.

Johtaja Grigori Edel sanoo, että Migrit Solarna Energija on kiinnostunut Fennovoimasta rahan takia. Hän uskoo, että Fennovoiman uusi ydinvoimala tuottaa rahaa omistajilleen. Edel sanoo myös, että Migrit Solarna Energija on kokonaan kroatialainen firma. Sillä ei ole yhteyksiä Venäjälle.

Suomessa on kysytty, miksi kroatialainen firma haluaa sijoittaa rahaa ydinvoimalaan Suomessa. On epäilty, että kroatialaisen firman omistajilla on venäläinen tausta. Asia on Fennovoimalle tärkeä. Fennovoima saa luvan ydinvoimalan rakentamiseen vain, jos sen omistajista vähintään 60 prosenttia on Suomesta tai muista EU-maista.

Fennovoima on tilannut ydinvoimalan venäläiseltä Rosatomilta. Jos ydinvoimala rakennetaan, se alkaa tuottaa sähköä ehkä vuonna 2024.

Helsinki Cup alkoi

Hulinaa Velodromin kentällä
Helsingissä on nyt paljon nuoria jalkapallonpelaajia. Kuva: YLE/ Ville Korhonen

Helsingissä on alkanut jalkapallotapahtuma Helsinki Cup. Helsinki Cupin pelaajat ovat lapsia ja nuoria.

Helsinki Cupissa on mukana joukkueita 11 maasta. Joukkueita on yhteensä yli 1200. Ne pelaavat jalkapalloa perjantaihin asti.

Tämä on jo 40. kerta, kun jalkapallon Helsinki Cup järjestetään.

Sää kylmenee

Mies makoilee nurmikolla auringossa.
Lähipäivinä kesä ei ole ihan tällainen. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Jalkapallon pelaajien ei tarvitse kärsiä liian kuumasta säästä. Maanantaina etelässä on enää noin 20 astetta lämmintä. Tiistaina sataa vettä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä