Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 28.5.2015

Audio

Uusi hallitus aloittaa perjantaina

Juha Sipilä.
Juha Sipilä hoiti hallitusneuvottelut ja pääministerin työ voi alkaa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Juha Sipilästä tulee Suomen uusi pääministeri. Eduskunta äänesti pääministeristä torstaina. Presidentti Sauli Niinistö nimittää pääministerin ja hallituksen muut ministerit virallisesti perjantaina.

Juha Sipilä on keskustapuolueen puheenjohtaja. Keskusta voitti vaalit huhtikuussa, ja sen jälkeen Sipilä on johtanut hallitusneuvotteluja. Hallitusneuvotteluissa keskusta sopi uudesta hallituksesta perussuomalaisten ja kokoomuksen kanssa. Hallitukseen tulee yhteensä 14 ministeriä, 6 keskustasta, 4 perussuomalaisista ja 4 kokoomuksesta.

Suomen uusi pääministeri on 54-vuotias. Sipilällä on diplomi-insinöörin koulutus, ja hän on tehnyt työtä IT-alalla. Sipilä johti omaa firmaa, ennen kuin hänestä tuli poliitikko. 

Eduskunta saa nuoren puhemiehen

Maria Lohela
Nuoresta naisesta tulee puhemies. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Maria Lohelasta tulee eduskunnan uusi puhemies. Puhemies johtaa eduskunnan työtä. Eduskunta valitsee puhemiehen virallisesti perjantaina.

Lohelan puolue on perussuomalaiset. Lohela on 36-vuotias, ja hän asuu Turussa. Hän on opiskellut yliopistossa englannin kieltä.

Eduskunnan puhemies on virallisesti Suomen toiseksi tärkein henkilö. Vain presidentti on tärkeämpi henkilö kuin eduskunnan puhemies.

Kylmä sää hidastaa mansikan kasvua

Kypsä mansikka kädessä.
Kaupoissa on suomalaisia mansikoita jo juhannuksen aikaan. Kuva: Mari Karjalainen / Yle

Mansikat kypsyvät tänä vuonna melko myöhään. Mansikka on kasvanut hitaasti, koska sää on ollut kylmä. Kylmät yöt ovat haitanneet mansikan kasvua paljon.

Mansikoita tulee kauppoihin jonkin verran jo juhannuksen aikaan. Jotkut mansikanviljelijät suojaavat mansikat harsokankaalla. Silloin kylmä sää ei haittaa mansikan kasvua yhtä paljon.

Hedelmän- ja marjanviljelijöiden järjestö arvioi, että mansikkasadosta tulee tänä vuonna hyvä. Mansikoita saadaan normaali määrä, vaikka ne kypsyvät melko myöhään.

Sibeliuksen juhlavuosi näkyy viemärikaivojen kansissa

Kaksi työmiestä oransseissa haalareissa asentavat kaivonkantta paikalleen
Hämeenlinnassa kannattaa katsoa viemärikaivojen kansia. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Hämeenlinnassa muistetaan Sibeliuksen juhlavuotta monella tavalla. Säveltäjä Jean Sibelius syntyi Hämeenlinnassa 150 vuotta sitten. Sibeliuksen syntymävuosi on 1865.

Nyt Sibeliuksen juhlavuosi näkyy myös Hämeenlinnan kaduissa. Kävelijän tarvitsee vain katsoa alas kohti katua. Katujen viemärikaivojen kannet kertovat, että Hämeenlinna on Sibeliuksen kaupunki.

Taiteilija Markku Piri on suunnitellut viemärikaivojen Sibelius-kannet. Kannet ovat rautaa. Ne kestävät noin 40 vuotta, eli melkein Sibeliuksen 200-vuotisjuhliin asti.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä