Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 24.6.2016 (tv)

Britannia eroaa Euroopan unionista. Suomen pääministerin mielestä Britannian ero EU:sta on huono asia Euroopan talouden kannalta. Oikeus antoi tuomion valelääkäri Esa Laiholle. Suomessa vietetään juhannusta. Sää on lämmin, mutta sadekuuroja voi tulla.

Perjantai 24.6.2016 (radio)

Britit äänestivät

Ääntenlaskua Lontoossa.
Äänet laskettiin EU-äänestyksen jälkeen. Kuva: Anthony Devlin / EPA

Britannia lähtee Euroopan unionista.

Britit äänestivät EU:sta torstaina. 52 prosenttia äänestäjistä halusi, että Britannia eroaa EU:sta. 48 prosenttia halusi, että Britannia pysyy Euroopan unionissa.

Euroopassa mietitään nyt, miten ero tehdään. Mikään maa ei ole ennen eronnut EU:sta. Arvioidaan, että eroprosessi kestää ainakin 2 vuotta.

Britannia on ollut EU:ssa jo yli 40 vuotta. Maa tuli mukaan Euroopan unioniin vuonna 1973.

Cameron eroaa

Britannian pääministeri David Cameron.
Pääministeri David Cameron. Kuva: Rex / AOP

Britannian pääministeri David Cameron jättää pääministerin työn.

Cameron ei jatka pääministerinä, koska britit äänestivät EU-eron puolesta. Cameron kannatti EU:ssa pysymistä. Cameronin mielestä Britannia tarvitsee nyt uuden johtajan.

Cameron sanoo, että uusi pääministeri tarvitaan viimeistään lokakuussa. Silloin Cameronin konservatiivipuolueella on puoluekokous.

Skotlanti pettyi

Britannian kartta, jossa EU-kansanäänestyksen tulos.
Englanti ja Wales olivat EU-eron kannalla, Skotlanti ja Pohjois-Irlanti sitä vastaan. Kuva: Hilppa Hyrkäs / Yle Uutisgrafiikka

EU-äänestyksessä Britannian eri alueiden välillä oli eroja. Englannissa ja Walesissa suurin osa äänestäjistä kannatti eroa Euroopan unionista, mutta Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissa suurin osa äänestäjistä halusi pysyä unionissa.

Monet skotlantilaiset haluavat nyt erota Britanniasta ja pysyä mieluummin EU:ssa. On jopa mahdollista, että Skotlannissa järjestetään taas äänestys itsenäisyydestä. Skotlantilaiset äänestivät itsenäisyydestä 2 vuotta sitten, mutta silloin suurin osa skotlantilaisista halusi kuulua Britanniaan. EU-äänestyksen jälkeen tilanne voi olla toinen.

Sipilä yllättyi

Juha Sipilä.
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Yle

Suomen pääministeri Juha Sipilä on yllättänyt Britannian äänestystuloksesta.

Sipilä sanoo, että Britannian ero EU:sta on huono asia myös Euroopan talouden kannalta. Sipilän mielestä EU-maiden johtajien pitää nyt löytää keinoja, joilla taloutta voidaan parantaa.

Sipilä osallistuu EU-maiden johtajien kokoukseen Brysselissä ensi viikolla.

Juhannus alkoi

Juhannuskokko Seurasaaren rannassa.
Juhannuskokko Seurasaaressa vuonna 2013. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Juhannuksenvietto on alkanut perjantaina eli juhannusaattona. Juhannuskokkoja poltetaan juhannusaaton iltana eri puolilla Suomea.

Lauantaina on juhannuspäivä. Kaupat saavat nykyään itse päättää, milloin ne ovat auki. Siksi monet kaupat ovat auki myös juhannuksena.

Juhannuksena myös liputetaan. Suomen lippu nostetaan lipputankoon juhannusaaton iltana. Lippu pysyy tangossa koko juhannusyön ja vielä juhannuspäivän.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä