Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 31.10.2014

Audio

Suomen ensimmäinen ebolaepäily oli turha

Meilahden sairaalan kyltti
Meilahden sairaalan potilaalta ei löytynyt ebolavirusta. Kuva: Yle

Suomessa on tutkittu ensimmäistä kertaa potilasta ebolatartunnan varalta. Testit kuitenkin osoittavat, että potilaalla ei ole ebolavirusta.

Ebolatartuntaa epäiltiin miehellä, joka tuli Suomeen Länsi-Afrikan ebola-alueelta Liberiasta noin kolme (3) viikkoa sitten. Suomessa miehelle tuli kuumetta ja päänsärkyä.

Miehestä otettiin verikoe, jotta saatiin selville, onko hänellä ebolavirus. Testin mukaan mies ei sairasta ebolaa. Lääkärit sanovat, että testitulos on erittäin luotettava.

Miestä hoidetaan Meilahden sairaalassa Helsingissä. Lääkärit tutkivat nyt, onko hänellä jokin muu trooppinen sairaus.

Lääkärit sanoivat jo etukäteen, että he eivät usko ebolatartuntaan, koska mies ei ollut Liberiassa tekemisissä ebolapotilaiden kanssa.

Venäjän vienti romahti pakotteiden takia

Valion juustoja ja voita sai Moskovassa Perekrestok-ruokakaupasta lokakuussa.
Venäjä kielsi elokuussa elintarvikkeiden tuonnin EU-maista. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen vienti Venäjälle romahti elokuussa. Suomen vienti Venäjälle oli elokuussa 20 prosenttia pienempi kuin vuosi sitten.

Etenkin elintarvikkeiden vienti väheni. Elintarvikkeita vietiin elokuussa melkein 60 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Myös koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden vienti väheni paljon.

Venäjä kielsi elokuussa elintarvikkeiden tuonnin EU-maista. EU taas kielsi joidenkin teollisuustuotteiden viemisen Venäjälle.

Ville Andersson on vuoden nuori taiteilija

Ville Andersson.
Vuoden nuori taiteilija Ville Andersson. Kuva: Viena Kytöjoki / Lehtikuva

Kuvataiteilija Ville Andersson on valittu vuoden 2015 nuoreksi taiteilijaksi. Ville Andersson on syntynyt vuonna 1986. Hän on opiskellut Kuvataideakatemiassa ja asuu ja työskentelee Helsingissä.

Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Andersson piti vuonna 2010. Sen jälkeen hänen teoksiaan on nähty laajasti niin Suomessa kuin ulkomailla

Andersson käyttää taiteessaan erilaisia tekniikoita kuten maalausta, tussipiirtämistä ja valokuvausta.

Andersson saa Tampereen kaupungilta 20 000 euroa. Lisäksi hän saa yksityisnäyttelyt Tampereelle ja Turkuun.

Kynttilät syttyvät haudoille pyhäinpäivänä

Kynttilä palaa, syksyisiä lehtiä maassa.
Pyhäinpäivänä sytytetään kynttilöitä vainajien muistoksi. Kuva: Yle

Suomessa vietetään lauantaina pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia eli ihmisiä, jotka ovat jo kuolleet.

Monet suomalaiset vievät pyhäinpäivänä kuolleiden läheistensä haudoille kynttilöitä tai kukkia. Monet sytyttävät kynttilät myös kotona.

Pyhäinpäivänä suurin osa kaupoista on kiinni. Vain pienet kaupat saavat olla auki. Suuri osa julkisesta liikenteestä kuten esimerkiksi bussit ja junat kulkevat sunnuntaiaikataulujen mukaan eli harvemmin kuin arkipäivinä.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä