Yle Uutiset selkosuomeksi

Torstai 23.10.2014

Audio

Nokian tulos oli huono

Timo Ihamuotila
Johtaja Timo Ihamuotila kertoi Nokian tilanteesta torstaina. Kuva: Yle

Verkkovalmistaja Nokia on kertonut, miten sillä menee. Nokian tulos oli huono heinä-, elo- ja syyskuussa. Nokia teki tappiota yli 800 miljoonaa euroa.

Nokian huonon tuloksen syy oli sen karttapalvelu Here. Nokian tulosluvut tulivat huonommiksi, koska Nokia laski Heren arvon nyt pienemmäksi kuin ennen. Nokia kuitenkin uskoo, että karttapalvelu Herellä on hyvä tulevaisuus autoteollisuudessa.

Ilman karttapalvelu Hereä Nokian tulos oli hyvä. Nokia teki voittoa enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Nokia on rakentanut uusia tietoverkkoja esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

Nokia keskittyy nykyään tietoverkkojen rakentamiseen. Nokia ei tee enää matkapuhelimia, koska se myi matkapuhelinbisneksensä Microsoftille viime vuonna.

Ampuja iski Kanadan parlamenttiin

Ottawa
Poliisi vartioi Kanadan parlamenttitaloa, johon ampuja hyökkäsi. Kuva: Mike Carroccetto / AFP / Lehtikuva

Kanadassa on ollut paha ampumistapaus. Ampuja hyökkäsi Kanadan parlamenttiin.

Parlamenttitalon turvallisuuspäällikkö ampui hyökkääjän, joka kuoli. Hyökkääjä ei ehtinyt tappaa ketään parlamenttitalossa. Sitä ennen hän kuitenkin tappoi sotilaan, joka vartioi sotamuistomerkkiä.

Ampuja oli noin 30-vuotias kanadalainen mies. Hän oli kääntynyt islamin uskoon.

Suomessa poliisi selvittää, voiko samanlaista iskua tapahtua myös täällä. Poliisi tutkii, täytyykö Suomen parlamentin eli eduskunnan turvajärjestelyjä muuttaa.

Paluu taistelualueelta halutaan estää

Sisäministeri Päivi Räsänen.
Sisäministeri Päivi Räsenen on huolissaan terrorismista. Kuva: Yle

Sisäministeri Päivi Räsänen sanoo, että terroritekojen vaara kasvaa ehkä myös Suomessa. Syy on se, että myös Suomesta lähtee ihmisiä taistelemaan ulkomaille. He voivat jatkaa väkivaltaa, kun he palaavat Suomeen.

Sisäministeriö selvittää nyt, voiko ihmistä kieltää tulemasta taistelualueelta takaisin Suomeen. Tulevaisuudessa ihminen ei ehkä saa palata Suomeen, jos hän osallistuu terrorismiin ulkomailla.

Suomalaisia on lähtenyt taistelemaan esimerkiksi Syyriaan. Väkivaltainen Isis-järjestö toimii myös Syyriassa.

Suomen kielelle ehkä parempi asema Ruotsissa

Suomen ja Ruotsin liput
Ruotsissa on paljon suomenkielisiä asukkaita. Kuva: Jari Vesa / Yle

Suomen kielen asemaa halutaan parantaa Ruotsissa. Monet kunnat, esimerkiksi suuri Malmön kaupunki, haluavat päästä mukaan alueeseen, jossa suomea voi käyttää asiointikielenä. Alueeseen voidaan nyt ottaa uusia kuntia, koska Ruotsin hallitus antaa lisää rahaa vähemmistöasioihin.

Suomesta tuli virallinen vähemmistökieli Ruotsissa vuonna 1999. Esimerkiksi Tukholmassa ja joissakin muissa kunnissa asukkaat voivat käyttää suomea, kun he hoitavat asioitaan.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä