Yle Uutiset selkosuomeksi

Tiistai 4.8.2015

Audio

Talvivaaran johtajilta vaaditaan miljoonakorvauksia

Puolustusasianajaja Markus Kokko ja päämies Pekka Perä.
Toimitusjohtaja Pekka Perä on syytettynä oikeudenkäynnissä. Kuva: Miia Roivainen / Yle
Kaivosfirma Talvivaaran rikosoikeudenkäynti on alkanut. Neljää (4) kaivosfirman johtajaa syytetään ympäristön tuhoamisesta. Oikeudenkäynti on harvinainen, koska aikaisemmin ympäristö ei ole kärsinyt näin paljon vahinkoa.

Syyttäjä vaatii kovia tuomioita ja suuria korvauksia. Johtajilta vaaditaan korvauksia yli 13 miljoonaa euroa. Myös firmalta vaaditaan korvauksia melkein miljoona euroa. Korvausvaatimukset ovat suuria, koska ympäristöä on tuhottu jo 11 vuotta. Kaikki syytetyt johtajat kiistävät syytteet.

Oikeudenkäynnistä tulee pitkä, koska ympäristöasiat ovat vaikeita. Syyttäjä sanoo, että kaivos on laskenut luontoon likaisia jätevesiä ja ilman lupaa. Kaivosfirma sanoo, että lupia on noudatettu. Kaivos on tällä hetkellä konkurssissa eli firmalla on rahat loppu.

Perussuomalaiset peruvat toritapahtuman turvallisuusuhkien vuoksi

Perussuomalaisten auto.
Perussuomalaisilla on puoluekokous viikonloppuna Turussa. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva
Perussuomalaiset peruvat yleisötapahtuman Turussa. Puolueella on lauantaina puoluekokous ja samaan aikaan piti olla toritapahtuma Turussa. Puolue sanoo, että tilaisuus perutaan turvallisuussyistä. Perussuomalaiset haluaa varmistaa, ettei puoluekokousta häiritä.

Suojelupoliisi on käynyt läpi puoluekokouksen turvallisuusuhkia. Suojelupoliisi ei kuitenkaan osaa sanoa, miksi perussuomalaiset päättivät peruuttaa toritapahtuman.

Perussuomalaiset-puolue on joutunut kohun keskelle, kun kansanedustaja Olli Immonen julkaisi Facebook-kirjoituksen monikulttuurisuutta vastaan. Sen jälkeen on järjestetty mielenosoituksia, joissa on vastustettu rasismia. Myös Turussa pidetään mielenosoitus monikulttuurisuuden puolesta lauantaina.

Outo lintujen joukkokuolema paljastunut Etelä-Suomessa

Kuolleita lokkeja saaressa.
Veneilijä löysi paljon kuolleita lintuja Sysmässä. Kuva: Marjo Kuisma
Etelä-Suomessa Sysmässä tutkitaan lokkien joukkokuolemaa. Melkein kaikki lokit ovat kuolleet kesällä Joutsjärven Kalliosaaressa, jossa on elänyt paljon lokkeja. Tavallisesti saaressa pesii yli sata lokkiparia, mutta nyt saarella on vain kuolleita lintuja.

Joukkokuolema paljastui, kun veneilijä löysi heinäkuussa saarelta paljon kuolleita lokkeja. Melkein kaikki linnut ovat aikuisia, mutta myös poikasia on kuollut.

Lintuyhdistys pyytää apua ihmisiltä, koska kuolema on ilmeisesti ihmisen syytä. Lintuyhdistys sanoo, että linnut on ammuttu tai myrkytetty. Lintuyhdistys saattaa tehdä poliisille rikosilmoituksen lintujen kuolemasta.

Jäähallia myydään nettihuutokaupalla

Kokemäen jäähalli
Tämän jäähallin voi ostaa 140 000 eurolla. Kuva: Kati Rantala / Yle
Nettihuutokaupassa voi ostaa itselleen nyt oman jäähallin. Jäähalli sijaitsee Kokemäellä Satakunnassa. Tähän mennessä korkein tarjous on 140 000 euroa. Huutokauppaa on jäljellä kaksi (2) viikkoa.

Jäähalli meni konkurssiin maaliskuussa. Hallin suurin omistaja on Kokemäen kaupunki, joka ei enää halua maksaa jäähallin kuluja.

 

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä