Yle Uutiset selkosuomeksi

Perjantai 29.7.2016 (tv)

Presidenttiehdokas Hillary Clinton puhui demokraattien puoluekokouksessa. Vesissä on nyt paljon sinilevää. Noin 300 nuorta pääsee nuorisopurjehdukselle joka vuosi. Kerrostaloista löytyy myös kauniita yhteispihoja. Viikonlopun sää on vaihteleva.

Lauantai 30.7.2016 (radio)

Pankit

Euroopan keskuspankki
Euroopan pankkeja testattiin. Kuva: Boris Roessler / EPA

Suomen pankit ovat hyvässä kunnossa. Ne tulevat toimeen myös huonon taloustilanteen aikana.

Tieto on Euroopan pankkiviranomaiselta, joka on testannut eurooppalaisia pankkeja. Testissä tutkittiin, kuinka hyvin pankit selviytyvät, jos Euroopan taloustilanne on kauan huono.

Suomesta testattiin OP-pankki, Nordea ja Danske Bank. Testin tulos on, että ne eivät saa pahoja ongelmia, jos Euroopan talous kehittyy huonoon suuntaan.

Myös muualla Euroopassa pankit ovat paremmassa kunnossa kuin vuonna 2014, kun ne testattiin edellisen kerran.

Punkit

Video: Punkkia poistetaan
0:17
Lääkäri Eero Kitinoja poistaa punkin asiakkaan vatsasta. Video: Yle

Punkeista on löydetty uusia vaarallisia bakteereja.

Tosi pieni punkki elää heinässä ja ruohossa. Jos se pääsee ihmisen iholle, se alkaa imeä verta. Silloin ihminen voi saada punkista bakteerin, joka aiheuttaa sairauden. Borrelioosi on tavallisin sairaus, jonka ihminen voi saada punkista.

Nyt Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet punkeista myös muita bakteereja, jotka voivat aiheuttaa ihmiselle pahoja tulehduksia. Näitä bakteereja on löydetty aikaisemmin esimerkiksi Ruotsista ja Virosta, mutta nyt niitä löydettiin punkeista ensimmäisen kerran Suomessa.

Punkki on vaarallisempi pikkueläin kuin on luultu.

Turvallisuus

Hirsinen rakennus järven rannalla.
Lomapaikka, jossa ei tarvitse pelätä. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomi on turvallinen maa. Tämän asian Suomen matkailuala haluaa kertoa eurooppalaisille.

Muualla Euroopassa on tehty monta terrori-iskua, mutta Suomessa on rauhallista. Suomen luonto ja mökit luonnon keskellä voivat nyt kiinnostaa turisteja.

Iso kansainvälinen firma Novasol välittää mökkejä turisteille. Novasol on aloittanut tänä vuonna myös Suomessa. Se uskoo, että asiakkaita riittää.

Novasolin markkinointipäällikkö Minna Kauppi sanoo, että turvallisuus on iso asia. Suomalaisen metsän keskellä ei ole mitään pelättävää, Kauppi sanoo.

Kaljakellunta

Viime kesän Kaljakellunnassa joki oli täynnä kumiveneitä Tuomarinkylän kohdalla.
Tällaista on kaljakellunta. Kuva: Vesa Marttinen / Yle

Suomen kesän omituiset tapahtumat ovat jatkuneet. Lauantaina oli vuorossa kaljakellunta.

Kaljakellunnassa ihmiset kelluvat vedessä halvoilla kumiveneillä ja juovat kaljaa eli olutta. Reitti kulkee Vantaalta Helsinkiin pitkin Vantaanjokea.

Nuoret miehet aloittivat kaljakellunnan noin 20 vuotta sitten. Tapahtumalla ei ole virallista järjestäjää. Siksi roskien siivoamisesta riidellään aina. Helsinki ja Vantaa käyttävät yhteensä noin 40 000 euroa roskien keräämiseen kaljakellunnan jälkeen joka vuosi.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä