Terveys |

Vyötärö kasvaa jopa seitsemän senttiä, jos istuu liikaa

Vyötärö voi paisua jopa seitsemällä sentillä, jos istuu tiiviisti television ääressä. Turussa toimiva Paavo Nurmi -keskus on koonnut yhteen istumiseen liittyvää tutkimusta maailmanlaajuisesti. Istumisen vuoksi riski sairastua joihinkin tauteihin saattaa jopa kaksinkertaistua.

Nainen, lapsi ja mies istuvat sohvalla.
Television ääressä kuluu aikaa ja samalla usein napostellaan. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Monet meistä istuvat työpaikalla. Jos istuminen jatkuu vapaa-ajallakin, se vasta haitallista onkin. Maailman terveysjärjestön mukaan liiallinen istuminen on neljänneksi suurin yksittäinen kuolemanriski. Varsinkin monta tuntia kestävä television katselu ilman taukoja on haitallista. Turkulaisen Paavo Nurmi -keskuksen tutkijoiden mukaan vyötärönympärys voi kasvaa jopa seitsemän senttiä, jos juuttuu television ääreen säännöllisesti.

- Se on vielä meidän julkaisematonta tietoa. Jos istuu paljon, vyötärönympärys saattaa kasvaa seitsemän senttiä. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka liikkuu paljon, kertoo lääkäri Harri Helajärvi.

Lääkäri Helajärvi varoittaa myös riskistä sairastua.

- Jos ajatellaan henkilöä, joka istuu kolme tuntia tai enemmän television ääressä iltaisin ja sitten toista, joka katsoo alle tunnin tv:tä illassa. Vyötärönympäryksen kasvaminen ja sitä myötä tulevien metabolisten aineenvaihduntasairauksien riski kasvaa jopa kaksinkertaiseksi ja suuremmaksikin, kertoo Helajärvi.

Television katselu haitallisempaa kuin lukeminen

Televisio on se, joka pitää meitä paikoillaan. Lukeminen sen sijaan ei ole niin haitallista. Television ääressä napostellaan.

- Lukemisessa on myös se, että siihen tulee mukaan muut elämäntavat. Lukevalla henkilöllä on toisaalta myös ehkä kiinnostusta terveisiin elämäntapoihin. Hän oppii sieltä hyviä tapoja. Myös ehkä taloudellinen asema on erilainen kuin televisionkatsojalla. Ehkä tämä on huonojen tapojen yhteen kasautumista, joka on usein haitallista terveydelle, kertoo lääkäri Harri Helajärvi.

Jos istuu paljon, vyötärönympärys saattaa kasvaa seitsemän senttiä.

– Harri Helajärvi, lääkäri

Vielä ei tiedetä, mikä mekanismi tekee istumisesta niin haitallista terveydelle. Ihmisillä, jotka istuvat paljon, on terveydellisiä ongelmia - diabetes ja sydänsairaudet lisääntyvät, paino nousee.

Välillä kannattaa pompata ylös television äärestä

Työpäivän tai tv-illan aikana kannattaisi pitää pieniä taukoja, nousta välillä ylös.

- Jopa pieni työn keskeyttäminen tai istumisen keskeyttäminen kotona tv:n ääressä kannattaa. Sillä voi olla terveyttä edistäviä vaikutuksia. Tietysti on hyödyllistä liikkua ja lenkkeillä. Pitää miettiä, kuinka istuu ja kuinka paljon yhteen syssyyn, neuvoo lääkäri Harri Helajärvi.

Edes säännöllinen kuntoliikunta ei riitä tasapainottamaan liiallisen istumisen vaikutusta. Tutkijat ovat kannustaneet vähentämään istumista ja syömään kasviksia ja vihanneksia. Tämä on ollut jopa tehokkaampaa kuin perinteiset neuvot lisätä liikuntaa ja vähentää rasvoja.

Liiallinen istuminen on kaikenikäisten ongelma. Miehet jäävät pitkäksi aikaa istumaan naisia enemmän. Selkeää suositusta ei vielä ole, miten kauan paikallaan saa istua paitsi lapsilla.

Ehkä tämä on huonojen tapojen yhteen kasautumista, joka on usein haitallista terveydelle.

– Harri Helajärvi, lääkäri

- Lapsille suositellaan korkeintaan kaksi tuntia päivässä tv:n ja tietokoneen käyttöä tai muuta median käyttöä.

Työpaikoilla liikkumista voi lisätä pienin askelin.

-  Paperin hakeminen printteristä tai kaverin työhuoneeseen meneminen ovat kaikki sopivia katkoja. Sillä voi olla suurikin merkitys, silloin kun ihminen on niin istuva kuin nykyihminen on, pohtii Helajärvi.

Keskustele uutisesta 93 kommenttia

Tilastotutkimusten mukaan työssä ja vapaa-ajalla istuminen lisää huomattavasti sairastumisriskiämme. Sohvaperuna ei voi hyvin, mitä pitäisi tehdä?

Siirry keskusteluun

Tuoreimmat aiheesta: Terveys

Pääuutiset

Kotimaa

Yli 190 000 asiakasta ilman sähköä

Puu kaatunut.

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä