Peliteollisuus on jo miljardibisnestä Suomessa

Peliteollisuuden räjähdysmäinen kasvu jatkuu Suomessa. Liikevaihto ylitti viime vuonna jo miljardin euron. Kun mukaan lasketaan muut vaikutukset, pelialan kokonaisarvo on yli kaksi miljardia euroa.

talous
Hill climb-peli
Yle

Pelialalla eletään nyt uudenlaista huumaa, kun suomalaisilla peleillä on valloitettu maailmaa. Esimerkiksi kempeleläisen Fingersoftin mäkiautopeliä on ladattu maailmalla jo yli 170 miljoonaa kertaa.

Suomalaisen peliteollisuuden liikevaihto on jo noin miljardi euroa vuodessa.

- Kun peleihin liittyvä muu toiminta lasketaan mukaan, on kokonaisarvo jo yli kaksi miljardia euroa. Pelit ovat ehdottomasti Suomen suurin kulttuurin vientiala euroissa mitattuna, sanoo Suomen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen.

Viimeisten kolmen vuoden aikana Suomeen on perustettu 125 pelialan yritystä.

- Investointeja on tullut Suomeen huomattava määrä muutamassa vuodessa. Nyt on aika olla peliyrittäjä Suomessa tai aloittaa yritys, Hiltunen sanoo.

Mobiilipelaaminen kasvaa arviolta kymmenen prosentin vuosivauhtia myös jatkossa. Uusille peleille on kysyntää, mutta myös tunkua on paljon.

Pelibisnes on olympialaji

- Pelibisnestä voi verrata olympiaurheiluun. Siellä on aika monta, jotka tavoittelee hyviä sijoituksia ja mitaleja, mutta pärjääminen ei ole ollenkaan itsestään selvää. Se vaatiii hirvittävän kovaa työtä, oikeita päätöksiä, tietyllä tavalla myös rahaa ja jossakin vaiheessa myös pikkusen onnea, Hiltunen toteaa.

Nyt on aika olla peliyrittäjä Suomessa tai perustaa yritys.

KooPee Hiltunen

Pelien kehittäminen voi viedä pitkän aikaa ja silti voi käydä niin, ettei se saavuta suurta suosiota.

- Hyvä peli on riittävän tuttu, mutta siinä on kuitenkin uusia elementtejä. Sen pelattavuus on hyvä ja sisältö on käyttäjiä kiinnostavaa. Hyvän reseptin kun tietäisi - kannattaa katsoa Angry Birdsejä, Clash of Clanseja ja Climb Hillejä ja tutkia, mitä niissä on yleistettävää.

Pelialasta on toivottu Suomelle Nokian kaltaista veturia. Suomen pelialan keskuksen johtaja KooPee Hiltunen ei pidä tätä toivottavana.

- Sen tyyppinen malli, jossa on yksi suuri veturiyritys, ei ole nykypäivänä vakaa ratkaisu. Enemmän näkisin Suomen peliteollisuuden alana, jossa on paljon maailman markkinoille suuntaavia, itsenäisiä yrityksiä. Ne tekevät yhteistyötä keskenään, mutta eivät ole riippuvaisia toisistaan vanhassa veturiyritysmielessä, Hiltunen sanoo.