Oulu |

Air Balticin solmusuunnitelma kuivui kasaan

Latvialaisen lentoyhtiö AirBalticin solmukenttäsuunnitelmat ovat lopullisesti kaatuneet. Yhtiö on vahvistanut, ettei se voi perustaa solmukenttää Ouluun talousvaikeuksiensa vuoksi. Sanomalehti Kaleva kertoi asiasta perjantaina.

Latvialainen Air Baltic.
Latvialainen Air Baltic aikoo aloittaa Oulun solmukenttänsä toiminnan täydellä teholla vuoden 2012 alussa. Kuva: YLE / Kirsi Karppinen

Air Balticin solmukenttäsuunnitelmien murentumista on osattu Oulussa ennakoida. Yle Oulu kertoi viimeksi joulukuussa, että hanke on pahassa kaatumisvaarassa yhtiön talousvaikeuksien takia. Kaleva vahvisti solmusuunnitelmien peruuntumisen perjantaina.

- Tämä tilanne on ollut meillä tiedossa jo kuukausia sitten, Oulun lentoaseman päällikkö Pekka Mäntynen kertoo.

Lentoasema on ollut kiinni Air Balticin solmukuvioissa useamman vuoden ajan. Siihen, hidastiko tai vaikeuttiko se neuvotteluja muiden lentoyhtiöiden kanssa, Mäntynen vastaa vaitonaisesti.

- Sanotaanko näin, että kun selvisi, ettei Air Baltic tätä toteuta, olemme luonnollisesti alkaneet etsiä muita vaihtoehtoja.

Vaikka latvialaisyhtiön kuralla ollutta taloutta onkin osattu Oulussa seurata, hankkeen kaatuminen kirpaisee silti.

- Onhan se harmillista. Tämä kuvio on kuitenkin vaatinut meiltä ja Oulun kaupungilta useamman vuoden ponnisteluja. Työtunteja on kulunut paljon, Pekka Mäntynen sanoo.

Solmukenttätoiveita ei ole heitetty menemään

Pahaa tappiota tahkonnut Air Baltic aikoo tulevina vuosina keskittyä järjestelmään liiketoimintaansa uudelleen ja uusimaan koneistoaan.

- Meidän pitää muokata bisnestoimintaamme, jotta voimme jatkaa toimintaamme tulevaisuudessa, lentoyhtiön viestintäjohtaja Janis Vanags sanoo.

Vanagsin mukaan Air Baltic voisi ehkä palata Oulun solmukenttäkuvioihin, mutta aikaisintaan viiden vuoden päästä.

- Oulu on meille tärkeä alue, sen tiedostamme.

Viittä vuotta solmukenttää ei kuitenkaan Oulussa haluta odottaa. Neuvottelut uuden lentoyhtiön kanssa ovat käynnissä, mutta siitä Oulun lentoaseman päällikkö Pekka Mäntynen ei vielä suostu tarkemmin puhumaan.

- Tavoitteenamme on kuitenkin, että solmukenttä saataisiin pystyyn 1-2 vuoden sisällä. Sillä aikavälillä meidän pitää onnistua.

Kommentoi aihetta (2 kommenttia)

Kirjoita kommentti

Käytäthän nimimerkkiä. Emme julkaise nimellä kirjoitettuja viestejä.

Pysythän aiheessa. Vain aiheeseen liittyvät viestit julkaistaan.

Vastaa alla olevaan kysymykseen. Kysymyksen on tarkoitus varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Viestisi luetaan toimituksessa ennen sen julkaisemista. Haluamme tarjota sinulle mahdollisuuden hyvin perusteltuun, laadukkaaseen ja moniääniseen keskusteluun. Tarkemmat pelisäännöt voit lukea tästä linkistä.

  • KauppisOpe

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Kuviohan menee seuraavasti... Eräs suomalaistaustainen lentokoneguru tulee toisen balttialaisen lentoyhtiön kanssa ja lupaa ummet ja lammet. Oulu antaa vastineeksi säkillisen rahaa. Sitten tapahtuu jotain, tai sitten ei...

    Koko ajatusmalli hubista Ouluun on kyllä järjetön. Ensin lennettäs etelämpää Ouluun ja sieltä taas etelän suuntaan. Ei Oulun alueella ole yksinkertaisesti riittävästä porukkaa, jolla olisi tarve lentää eurooppaan päivittäin. Ei niitä koneita muuten täytetä. Ei vaikka Viro euroja antaisi....

  • Aeroflot express

    Ilmoita asiattomasta kommentista

    Ja mikähän on tuo uusi lentoyhtiö? Vaihtoehtoja ei ole niin kovin monta.

Tuoreimmat aiheesta: Oulu

Pääuutiset

Ulkomaat

Kerry varoitti Venäjää taas uusista pakotteista

John Kerry

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä