Kotimaa |

Koululaisten opetuksessa kokeillaan nyt ilmiö-oppimista

Ihminen oppii ja sulattaa uusia asioita helpoiten silloin ne sattuvat innostamaan ja kiinnostamaan. Ilmiö-oppimisessa pyritään rikkomaan perinteisiä ainerajoja. Koululuokassa istumisen sijaan oppilaat etsivät tietoa itse.

Oppilas otta digipokkarilla kuvan jakokeskuksesta
Kaurialan koulun oppilas Antti Mäkelän piti tutustua kestävään kehitykseen tekniikan kautta. Elektra-museossa hän otti kuvan vanhasta jakokeskuksessa. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Vanha totuus on, että asioita oppii helpommin silloin, kun ne kiinnostavat. Tätä yritetään hyödyntää myös Hämeenlinnassa, missä Kaurialan yläkoululaiset ovat hakeneet tuntumaan ilmiö-oppimiseen. Opiskeltavaa aihetta lähestytään oppilaiden kiinnostusten kautta.

Siinä pyritään rikkomaan perinteisiä ainerajoja. Luokassa istumisen sijaan oppilaat etsivät tietoa itse.

Kaurialan yläasteen oppilaat suunnittelevat parhaillaan teatteri-esitystä Intiassa seikkailevasta tytöstä. Aiheena on kestävä kehitys. Oppilaile annettiin mahdollisuus tutkailla aihetta neljästä ei näkökulmasta: ekologia, sosiaaliset suhteet, kulttuuri ja talous.

 Normaalisti näytelmä synnytettäsiin koulussa ilmaisutaidon tunnilla.

Oppilaan omaa motivaatiota ei voita mikään

Nyt vauhtia ja näkökulmia näytelmään lähdettiin hakemaan tutustumalla ensin Intian kulttuurin

- Etsittiin Intiasta aika paljon tietoa. Niistä intialaisten pyhistä asioista otettiin mallia näytelmään. Viisumiasioitakin pohdittiin, selittävät koululaiset Antti Santama ja Nestori Auriola.

Kaurialan koulu on mukana Avoimuudesta voimaa verkoistoihin -hankkeessa, jonka avulla etsitään uudenlaisia malleja oppimiseen. Kaurialassa kokeillaan eri malleista juuri ilmiö-oppimista.

No ettei kokoajan tarvii istua penkissä ja kuunnella ja kirjoittaa

– Matleena Viitala

Erityisopettaja Kaija Wihersaaren mukaan nykykoulu korostaa oppilaiden omaa kykyä hakea tietoa.

- Oppilaan kiinnostuksen kohde ja motivaatio ovat todella iso osa sitä oppimisprosessia. Silloin kun on itse kiinnostunut asiasta ja saa vielä valita sen tavan miten siihen paneutuu, niin se antaa aika paljon eväitä oppimiseen, Wihersaari vakuuttaa.

Sähkömuseostakin löytyy näkökulma kestävään kehitykseen

Kaikki Kaurialan oppilaat eivät suinkaan valinneet näyttelemistä tutustumistavaksi kestävään kehitykseen.

Toinen ryhmä kävi haki tuntumaa aiheeseen sähkön ja puhelimien historian kautta pikkuisessa erikoismuseossa.

Sekin kävi laatuun, sillä ilmiö-oppimisessa on ideana tuoda aihe oppilaalle näkyviin eri näkökulmista.

- Tässä tapauksessa nyt vaikkapa puhelimiin liittyen. On niin historiaa, tekniikkaa, ja fysiikkaa. Museosta saatiin hyvin monenlaisia näkökulmia näihin meidän aiheisiin, selittää opettaja Markku Tuominen.

Oppilailta ilmiö-opetus saa ainakin hyvän vastaanoton.

- Kivempaa! Vapaampaa ja paljon hauskempaa, vakuuttaa Helena Hyytiä.

-No ettei kokoajan tarvi istua penkissä ja kuunnella ja kirjoittaa, listaa Matleena Viitala ilmiö-oppimisen parhaita puolia.

Tuoreimmat aiheesta: Kotimaa

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä