Tekniikka |

Maastopyörän rengaskoko onkin nyt 27,5 tuumaa

Maailman suurimmilla pyörämessuilla päähuomion veivät entistä upeammat sähköavusteiset pyörät. Suomessa sähköpyörä on useimmille edelleen vitsi, sillä pyöräillessä pitää tulla hiki.

 Eurobike 2012 messut
Busch & Müller dynamo USB adapterilla iPhonen tai navigaattorin lataamiseen ja käyttämiseen. Kuva: Eurobike 2012

Sähköavusteisten pyörien eli pedelecien (Pedal Electric Cycle) suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti Keski-Euroopassa. Viikonloppuna päättyneillä maailman suurimmilla pyörämessuilla Saksan Friedrichshafenissa lähes kaikilla merkittävillä valmistajilla oli tarjota uutuuksia nimenomaan sähköpuolella.  

- Suomi tulee tässä jälkijunassa. Pyörä nähdään meillä vielä liikaa kuntoiluvälineenä. Siihen sähköpyörä soveltuu huonosti, sanoo kolmatta kertaa Eurobike -messuilla vieraillut Pyöräily + Triathlon -lehden päätoimittaja Ilkka Järvimäki.

Ensi vuoden malleissa pedelecin saa nyt millaiseen runkoon tahansa. Enää sähköavusteinen pyörä ei näytä kömpelöltä, poljettavalta sähkömopolta. Saksassa kysytyimmät pedelecit myydään nyt hieman alle 2000 euron hintaluokassa.

Sähköavusteisten pyörien pääasiallinen käyttötarkoitus on työmatkaliikenne sekä retkeily. Euroopassa pyöriä ei markkinoida liikuntarajoitteisten tai vanhusten liikkumismuotona, vaan ennen kaikkea mahdollisuutena päästä kuivin kainaloin töihin tai kouluun.    

- Euroopassa sähköpyörä on nyt valtavan kokoinen juttu. Meillä Suomessa edelleenkin sähköavusteinen lisääntyy, mutta ehkä ensi vuosi ei vielä meillä ole myynnin huippu. Uudet pyörät ovat kuitenkin silmään todella hyvän näköisiä ja myös komponentit ovat kehittyneet, sanoo Eurobikessa Shimanon osastolla ollut Shimano Nordic Cyclen maajohtaja Timo Kulonen.

Eurobike-messujen puhutuin uutuus oli maastopyörien 27,5-tuumainen rengaskoko. Lähes kaikilta valmistajilta löytyy ensi kaudelle tämä koko.
Eurobike-messujen puhutuin uutuus oli maastopyörien 27,5-tuumainen rengaskoko. Lähes kaikilta valmistajilta löytyy ensi kaudelle tämä koko. Kuva: Eurobike 2012
Uusi rengaskoko tuli puskan takaa

Viime vuoden Eurobikessa maastopyörävalmistajat hehkuttivat 29-tuumaisen rengaskoon tulemista 26-tuumaisen rinnalle. Jopa messujärjestäjät yllättyivät, kun tämän vuoden kohutuin puheenaihe oli 27,5 –tuumaisen rengaskoon esittely. Ensi vuoden mallistossa kaikilla huippumerkeillä löytyy pyörä tällä uudella välikoolla.

- Isoihin pyöriin 29-tuumainen on mitä mainioin. Uusi 27,5-tuumainen täyttää sen välin, sillä se toimii kaikkiin runkokokoihin. Oma veikkaukseni on, että 26-tuumainen jää pitkällä aikavälillä pois, sanoo Shimanon Timo Kulonen.

Valmistajien mukaan 27,5-tuumaisen etuna on isoa rengaskokoa parempi ajettavuus.  Pyöräily + Triathlon –lehden päätoimittaja Ilkka Järvimäki sanoo, että kauppiaat pyörittelivät uudesta rengaskoosta ensi kertaa kuultuaan lähinnä epäuskoisesti päätään.    

- Uusi koko yhdistelee 26- ja 29-tuumaisen parhaat puolet.  29 on pikkuisen jähmeä varsinkin, jos kuski on 170 senttiä tai alle, Järvimäki toteaa.

Eurobike 2012 messut
Vuoden 2013 Giant maastopyörään saa myös e-biken edelläkävijä Yamahan sähkömoottorin. Yamaha kehitti ensimmäisiä sähköpyöriä Europpaan jo 90-luvulla, mutta vetäytyi sen jälkeen markkinoilta. Kuva: Eurobike 2012

Vuoden 2013 trendi on Urban Style

Eurobikesta on tullut merkittävä tapahtuma myös Suomen pyöräilybisneksessä mukana oleville. Friedrichshafenin 15 hallissa vieraili viikonlopun aikana ennätykselliset 43 700 pyöräilyn ammattilaista 97 eri maasta. Päälle tulivat vielä varsinaiset messuvieraat.

Eurobike paljastaa hyvin pyöräilyn trendit, mutta myös laskuvirtaukset. Esimerkiksi aiemmin suuressa roolissa ollut keskustelu pyörien painosta on loppunut kokonaan. Hiilikuitutekniikan kehittymisen myötä kaikki valmistajat osaavat tarvittaessa tehdä kuuden kilon pyöriä.

Sähkö puhutti polkemisen lisäksi tänä vuonna myös vaihteissa. Taas on keksitty uutta. Samalla hinnat ovat putoamassa alaspäin kohti tavallisen maatiepyöräilijän kukkaroa.

- Itseäni kiinnosti tällä kertaa eniten sähkövaihteiden kehittyminen ja yleistyminen. Näyttää siltä, että sähkövaihteet ovat tulleet maantiepyöriin jäädäkseen. Hintaluokka on silloin kuitenkin 3000 euroa ja siitä ylöspäin, sanoo Pyöräily + Triathlon -lehden Järvimäki  

Varustelupuolella nousussa ovat pyöräilyvaatteet, jotka eivät näytä pyöräilyvaatteilta. Niin sanottu urban style tarjosi esimerkiksi sadehousut, jotka näyttivät farkuilta. Pyöräilykypärät näyttävät ensi vuonna myös entistä vähemmän pyöräilykypäriltä. Muotiin tulevat muun muassa lippalakkimalliset kypärät.

- Urbaani on nousussa myös meillä. Toisaalta, nyt halutaan ennen kaikkea pyöräilytyyppisiä vaatteita, kun ennen ajettiin pyörää tuulipuvuissa, sanoo pyöräilyvarusteiden maahantuoja Shimanon maajohtaja Timo Kulonen.

Eurobike 2012 messut
Maailman suurimmilla pyöräilymessuilla sai koeajaa vuoden 2013 malleja erillisellä testiradalla. Kuva: Eurobike 2012
Tarjolla tänään: Ilmatyynykypärä ja makkararengas

Eurobikessa nähtiin jälleen myös erikoisempia tuotteita. Ruotsalaismuotoilijoiden näkymätön Hövding ilmatyynykypärä keräsi edelleen ihmettelijöitä, vaikka kolaritilanteessa huivista esiin paukahtava turvatyyny esiteltiin ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten.

Tällä kertaa uutuuslistalla oli myös itsekseen hohtava kypärä. Casco Urban lataa energiansa valosta ja hehkuu pimeässä 20-30 minuuttia eli juuri tyypillisen työmatkan ajan.

Yhä useampaan napadynamoon on myös tulossa liitin USB -johdolle. Navigaattoria ja älypuhelinta voi siis pitää huoletta päällä, kun virta ei lopu kesken niin kauan kuin polkija jaksaa polkea.

Pedelecejä varten esiteltiin myös ensimmäinen pyöräkorjaamon huoltopukki, jossa sähköpyörän voi kytkeä analysoitavaksi tietokoneeseen. Laite kertoo sitten autokorjaamon tavoin, missä kohtaa pyörässä on mahdollisesti vikaa.

Saksalainen Gaadi esitteli messuilla erikoisen renkaan, jossa on kaksi päätä. Tarkoituksena on, että renkaanvaihto voidaan suorittaa vannetta irrottamatta. Makkaran mallinen rengas pyöräytetään vanteen ympäri ja liitetään yhteen. 

Tuoreimmat aiheesta: Tekniikka

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä