Ulkomaat |

Ranskan ay-liike arvostelee STX-tilauksen käänteitä

Ranskassa ay-liike arvostelee tapaa, jolla tilaus saatiin. Työntekijät ovat huolissaan telakan kyvystä selviytyä tilauksesta.

Työntekijöitä STX Europen Ranskan-telakalla Saint Nazairressa syyskuussa 2011.
Työntekijöitä STX Europen Ranskan-telakalla Saint Nazairressa syyskuussa 2011. Kuva: Frank Perry / AFP/ Lehtikuva

Ranskassa telakkayhtiö STX:n työntekijät iloitsevat työpaikkojensa puolesta, mutta arvostelevat tapaa, jolla uuden loistoristeilijän tilaus saatiin Ranskaan. Käytännössä korealainen pääomistaja järjesti tukiaiskilpailutuksen.

- Tämä ei ole normaalia. Korealainen omistaja kilpailutti kaksi omistamaansa telakkaa. Lisäksi järjestettiin kilpailutus kahden valtion – Ranskan ja Suomen välillä, sanoo Force Ouvrière-ammattiliiton STX-osaston sihteeri, Nathalie Durand-Prinborgne.

Durand-Prinborgnen mielestä on itsestään selvää, että Ranskan hallitus on osallistunut hankkeeseen tukiaisilla.

- Emme tiedä yksityskohdista mitään, tällaisesta ei puhuta Ranskassa. Mutta tiedämme, että korealainen pääomistaja ja risteilijän tilaaja vaativat Suomen valtiolta 50 miljoonaa euroa, Durand-Prinborg sanoo.

”Tuki sääntöjen mukainen”

STX:n Ranskan-telakan toimitusjohtajan Laurent Castaingin mukaan Ranskan hallitus tukee hanketta lainojen takauksilla.

- Summista en voi puhua - se on salaista, mutta tämä apu on OECD:n (Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö) ja Euroopan unionin sääntöjen mukaista, toimitusjohtaja Laurent Castaing vakuuttaa.

Hänen mukaansa ratkaisevaa oli nopeus – ranskalaistelakkaa pyydettiin mukaan kilpailuun vasta joulukuussa. Mukaantulon hyväksyi korealainen pääomistaja laivan tilaajan pyynnöstä. Castaingin mukaan STX:n Ranskan telakan rahoitustilanne on parempi kuin Turun yksikön eli se on yksi selitys ratkaisulle. Ranskan valtio omistaa kolmanneksen STX:n Ranskan-toiminnoista.

Ranskalaisten poliitikkojen kommenteissa ratkaisua on tietysti kiitelty. Talousministeri Pierre Moscovicin mielestä tilaus on osoitus ranskalaisesta laivanrakentamisen osaamisesta.

STX Ranskan Saint-Nazairen telakalla tunnetaan kuitenkin huolta siitä miten tilauksesta selviydytään kunnialla, kertoo FO-ammattiliiton Nathalie Durand-Prinborgne.

- Tämä on laivasarja, kaksi ensimmäistä laivaa on valmistettu Turussa, mutta meille tämä on prototyyppi. Tämä on siis täysin uusi laiva, jota emme tunne, Durand-Prinborgne sanoo.

Osa tilauksesta Suomeen

STX Ranskan-telakan toimitusjohtaja Laurent Castaing ei pidä työntekijöiden huolta osaamisesta perusteltuna. Hänen mukaansa STX:n Turun telakka saa myös jonkin verran työtä.

- Pyydämme Suomesta apua, ja olemme jo käyneet alustavia keskusteluja asiasta.

STX Turku voisi todennäköisesti osallistua suunnittelutyöhön ja myös tavalla tai toisella itse aluksen rakentamiseen.

Suomeen ei tulisi isojen osien valmistusta, koska esimerkiksi laivarungon osia on hankala siirtää. Osa alihankintatilauksista voisi tulla suomalaisille yrityksille.

- Eli mitä suurimmalla todennäköisyydellä tämä alus työllistää myös suomalaisia, toimitusjohtaja Laurent Castaing sanoo.

Tuoreimmat aiheesta: Ulkomaat

Pääuutiset

Tuoreimmat

Muualla Yle.fi:ssä