Keskustan pormestariehdokas Laura Kolbe haluaa metron syvälle itään ja pohjoiseen: Kaupunkien kasvamista ei voi pysäyttää mahtikäskyllä

Laura Kolbe odottaa innokkaasti Östersundomin rakentamisen käynnistymistä. Malmin kentälle hän rakentaisi asuntoja, mutta säilyttäisi myös lentotoiminnot.

kuntapolitiikka
Pormestariehdokas Laura Kolbe.
Pormestarikierros 2017 - Laura Kolbe

Kasvavan Helsingin haasteet ovat kovin tuttuja keskustan pormestariehdokkaalle Laura Kolbelle samaan aikaan, kun hänen puolueensa puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä painottaa pääkaupunkiseudun sijaan koko maan asuttuna pitämistä.

– Jokaisella meillä on oma viitekehyksemme, josta puhumme. Itse olen seurannut urbanisoitumista Suomessa sekä maailmanlaajuisesti, ja viimeiset sata vuotta kaupungit ovat kasvaneet kaikkialla maailmassa. En näe, että tämä nyt päättyisi, eikä sitä ainakaan mahtikäskyillä voida pysäyttää, Kolbe sanoo.

"Bulevardi on modernin kaupunkielämän sykkivä sydän"

Helsingin yliopistossa Euroopan historian professorina työskentelevä Kolbe on tutkinut kolmisenkymmentä vuotta kaupunkikulttuuria, Helsinkiä sekä muiden eurooppalaisten pääkaupunkien kasvua.

Kuvitelma Hämeenlinnanväylästä kaupunkibulevardiksi muutettuna vuonna 2050
Tältä Hämeenlinnanväylä voisi näyttää kaupunkibulevardina vuonna 2050.Helsingin kaupunki

Hänen mukaansa Helsinkiin suunnitellut kaupunkibulevardit edustavat ikivanhaa eurooppalaista unelmaa, mutta hän ei ole varma siitä, miten bulevardit saataisiin Helsingissä toimimaan järkevästi.

– Bulevardi on modernin kaupunkielämän sykkivä sydän. Sillä on pitkä historia, jonka assosiaatiot vievät Pariisiin ja Berliiniin. Mutta kun tullaan Helsingin todellisuuteen, niin me olemme niemellä, jonne pitää päästä useilla erilaisilla liikennemuodoilla. Kannattaa katsoa ja miettiä, millä edellytyksillä tämä eurooppalainen unelma Helsingissä toteutetaan.

"Auto on käyttöjärjestelmältään voittamaton väline"

Pormestariehdokas kannattaa kaikille liikennevälineille sopivia liikenneratkaisuja, pyöräilyä ja kävelyä unohtamatta. Hänen mielestään tarvitaan entistä parempia joukkoliikennemuotoja, kun kaupunki tiivistyy, mutta autoilijatkin pitää ottaa huomioon.

– Auto on käyttöjärjestelmältään voittamaton väline, Kolbe sanoo.

Metrolla itään, länteen ja pohjoiseen

Kaupunkibulevardien ja Raide-Jokerin lähitienoita Kolbe pitää potentiaalisina asuntorakentamisen kohteina, ja etenkin Östersundomin rakentamista hän odottaa innokkaasti.

– Se on tuleva haaste liikenteellisesti, mutta toivon mukaan suunnitelmat nytkähtävät eteenpäin lähiaikoina.

Östersundomiin on tarkoitus rakentaa kaupunginosa noin 70 000 ihmiselle metron itälaajennuksen myötä, mutta läheinen Natura-alue ja ruisrääkkähavainnot ovat jarruttaneet suunnitelmia.

Helsinki, Vantaa ja Sipoo päättävät kesäkuun jälkeen, millaisen ehdotuksen pohjalta Östersundomin kaavoitus voisi edetä. Uusi kaavaehdotus tulee nähtäville syksyllä.

Ihmisiä metroasemalla.
Kolbe haluaa, että metrolla pääsee idän ja lännen lisäksi pohjoiseen.Jyrki Lyytikkä / Yle

Kolben näkemyksen mukaan metroraiteet voivat kasvattaa Helsinkiä itä–länsi-akselin lisäksi pohjoisen suuntaan.

– Itämetro liittyy Östersundomin rakentamiseen, ja toivottavasti näemme sen päivän, että metro on toimiva liikenneväline niin länteen, itään kuin pohjoiseen.

Malmille asuntoja ja lentotoimintaa

Kolbe haluaa asuntoja myös Malmin lentokentän alueelle, mutta tässä kiistakysymyksessä hän myötäilee myös pääministerin kantaa. Sipilä teki yllättävän avauksen eduskunnassa helmikuussa, kun hän julisti, että hallitus on valmis pelastamaan Malmin lentoaseman. Myöhemmin hän kuitenkin loivensi kantaansa.

– Olen kyllä valmis rakentamaan sinne osittain. Siellä asukkaat ja kansalaiset ovat tehneet asiallisia vaihtoehtosuunnitelmia, joissa sekä asuntorakentaminen että virkistyskäyttö ja lentotoiminta voitaisiin yhdistää, Kolbe sanoo.

Helsinki-Malmin lentoasema.
Derrick Frilund / Yle

Lex Malmi -kansalaisaloitteessa esitetään, että valtio pakkolunastaisi Malmin kentän Helsingiltä. Aloite on liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä.

"Suurten kaupunkien kivi tuntuu hiertävän valtioneuvostotasolla"

Kolbe ei pidä mahdollista asemaansa Helsingin pormestarina ristiriitaisena, vaikka hän on pääministeripuolueen edustaja. Hän uskoo, että Helsingin kaltainen suuri kaupunki pääsee molempia osapuolia tyydyttäviin ratkaisuihin valtion kanssa neuvottelemalla.

– Historia osoittaa, että oli pääministerinä kuka tahansa, niin suurten kaupunkien kivi tuntuu hiertävän hallitus- ja valtioneuvostotasolla. Valtiolla ja Helsingillä on kuitenkin pitkään ollut hyvät suhteet monissa asioissa neuvottelemisen ansiosta, ja neuvottelemalla myös päästään eteenpäin.

Neuvotteluyhteys auki myös asukkaiden suuntaan

Rakentaminen herättää kuumia tunteita muissakin paikoissa, sillä luontoon kiintyneet suomalaiset puolustavat kiihkeästi lähialueidensa pikkumetsiä ja viheralueita, kun niihin suunnitellaan uusia asuntoja.

Pormestariehdokas Kolbe haluaisi osallistaa myös Helsingin asukkaita nykyistä paremmin keskusteluun kaupungin kanssa, kun heidän lähiympäristönsä rakentamisesta päätetään.

– Nyt kaavoitus- ja rakentamisprosessit ovat aika lailla virkamies- ja kaupungintalovetoisia, mutta digitaalisaatio mahdollistaa uudentyyppistä suunnittelua ja osallisuutta. Lähtisin avaamaan tätä pakettia niin, että helsinkiläisten toiveet otettaisiin paremmin huomioon.

Keskusta ponnistaa Helsingissä kaukaa

Ylen helmikuun kannatusmittauksessa keskusta oli toiseksi suosituin puolue koko maassa, mutta Helsingissä keskusta on pieni puolue. Kahdeksankymmenenviiden valtuutetun kaupunginvaltuustossa keskustalla on kolme paikkaa.

Ylen helmi-maaliskuun vaihteessa Taloustutkimuksella teettämässä Helsingin puoluekannatusarviossa keskusta jäi seitsemännelle sijalle ja sen kannatus tippui prosenttiyksikön verran joulukuusta 2016.

Yle Uutiset kutsui mukaan Pormestarikierrokselle kaikki tähän mennessä ilmoittautuneet 11 ehdokasta.