Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Ravintolisissä paljon humpuukia

Syysväsymystä, kiirettä ja stressiä, kipeitä hartioita. Voisiko apu löytyä ravintolisäpurkeista? Pyysimme Helsingin yliopiston ravinnon turvallisuuden professoria Marina Heinosta arvioimaan pitävätkö ravintolisien lupaukset paikkansa.

Tulos oli häkellyttävä, yhdeksästä läpikäymästämme ravintolisästä vain kaksi sisälsi terveysväitteitä, jotka Heinonen allekirjoittaisi.

Sydämen hyvinvointiin

Hankintatukun valmistama Lycoforce on lykopeenikapseli tomaatista. Siinä on monta terveysväitettä. Esimerkiksi "eturauhasen hyväksi" ja "sydämen hyvinvointiin".

- Monesta eri aineesta esitetään antioksidanttiväitteitä. Mutta todellisuudessa on hyvin harvalukuisia aineita, jotka edistävät sydämen hyvinvointia. Valitettavasti niihin ei kuulu lykopeeni, Heinonen toteaa.

- Minä en näe että yksikään noista väitteistä olisi tosi.

Jäykille ja kipeille nivelille

NaturaMed Pharman ASU-ainesosaa sisältävä AvoLenk -ravintolisää mainostetaan jäykille ja kipeille nivelille. Mainoksen mukaan ravintolisä voi vaikuttaa korjaavasti, lievittää kipua ja kiihdyttää terveen rustokudoksen muodostumista. Mainoksen mukaan sitä käytetään lieviin nivelvaivoihin ja ennaltaehkäisevästi.

Marina Heinosen mukaan ainesosat, joilla väitetään olevan vaikutuksia nivelten ja ruston toimintaan, eivät ole EU:n sallimia terveysväitteitä.

- Minulle itsellekään tiedeihmisenä ei ole lainkaan tuttu tämä ainesosa, mitä tässä väitetään, että on eristetty soijasta ja avokadosta, ja että sillä olisi kaikenlaisia vaikutuksia terveyteen.

- Se että siinä käytetään sanoja, että "voi vaikuttaa", ei mitenkään muuta asiaa. Eli näin ei saa sanoa, Heinonen kertoo.

Rasvanpolttaja ja kehon kiinteyttäjä

Ruokakaupan ravintolisähyllyltä löytyi kaksi painonhallintaan liittyvää pilleripurkkia, joista Leader Terveystuotteiden valmistamassa Vahva Vihreä Tee -purkissa luvataan, että tuote kiinteyttää ja Figurel CLA+kromi –ravintolisässä lukee terveysväitteet: rasvanpolttaja ja kehon kiinteyttäjä.

Heinosen mielestä purkeissa luvataan liikoja.
- Kummastakaan ei ole tieteellistä näyttöä. Kyllä tämä on ihan huijausta.

Professori: Yli 90% ravintolisien väitteistä ei ole totta

Ravintolisiä myydään niin kaupassa, netissä kuin apteekissakin. Ne luokitellaan elintarvikkeiksi, joten niitä säätelevät samat lait kuin muitakin elintarvikkeita. Koska ravintolisät ovat elintarvikkeita, ei niitä saa mainostaa lääkkeinä.

- Lääke on tarkoitettu jonkun sairauden ehkäisemiseen, parantamiseen ja hoitamiseen. Ravintolisä on elintarvike, joten se ei ole lääke, ja sellaiseksi sitä ei saa myöskään väittää, kertoo Eviran ylitarkastaja Marjo Misikangas.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on käynyt läpi massiiviset neljätuhatta 4 600 elintarvikkeiden terveysväitettä, joista vain 222 kappaletta pääsi sallittujen terveysväitteiden listalle. Sekä ruokia että ravintolisiä on mainostettu katteettomilla lupauksilla. Ravintolisien terveysväitteistä valtaosa karsittiin pois. Humpuukia oli siis paljon.

Marina Heinonen on mukana arvioimassa terveysväitteitä EFSA:n asiantuntijaraadissa. Heinosen mukaan jopa yli 90 % ravintolisien terveysväitteistä ei ole riittävää tieteellistä näyttöä.

Joulukuun puolivälissä astuu voimaan asetus, jonka mukaan vain EU:n sallimia terveysväitteitä saa käyttää elintarvikkeiden mainonnassa. Silloin suurta osaa nykyisistä terveysväitteistä ei siis enää saa käyttää. Toisaalta EU:n työ ei ole vielä valmis, sillä esimerkiksi noin 1600 kasviperäisiin aineisiin liittyvää terveysväitettä vielä odottaa komission lopullista päätöstä, ja osaa niistä ei edes vielä ole käsitelty EFSA:ssa. Joukossa on myös monia ravintolisien terveysväitteitä. Muutos on silti iso.

Eviran ylitarkastajan Marjo Misikankaan mukaan lainsäädännön tavoitteena on luoda selkeät eurooppalaiset säännöt, jotta kuluttaja voi luottaa siihen mitä purkin kyljessä lukee.

- Markkinointi on ollut villiä, ja siihen tarpeeseen on tämä ravitsemus- ja terveysväiteasetus tehty. Pyritään vähentämään sitä humpuukin määrää, mitä kuluttajille annetaan, Misikangas toteaa.

Sallittujen väitteiden listalle vaikea päästä

Suomalaisten suosimat maitohappobakteerit eli probiootit jäivät nekin EU-viranomaisen haaviin. Esimerkiksi Oriolan valmistaman Gefilus-ravintolisän kehitykseen on satsattu paljon ja joitain terveysvaikutuksia on todettu. Mutta silti väite "vahva annos vastustuskykyä" ei päässyt sallittujen väitteiden listalla.

Monen ravintolisiä valmistavan yrityksen mielestä sallittujen terveysväitteiden listalle on aivan liian vaikea päästä.

- Kaikki muu tieto mikä on olemassa, mitä esimerkiksi perinteisesti on käytetty kansanlääketieteessä tai kokemuksessa tai muissa tutkimuksissa, niitä ei arvosteta, kertoo ravintolisiä valmistavan pietarsaarelaisen Valioravinnon toimitusjohtaja Harri Pomoell.

EU kuitenkin vaatii, että ainesosien teho pitää todistaa tieteellisesti.

Kaikki nyt hylätyt terveysväitteet pitää poistaa tuotteista ja niiden markkinoinnista, kun asetus astuu voimaan joulukuun 14. Nyt niitä vielä saa käyttää.

- Se johtaa siihen, että monet tuotteet tulevat olemaan sellaisia, että niissä ei ole kuluttajalle mitään informaatiota, mihin tarkoitukseen tämä on, Pomoell harmittelee.

Valioravinto valmistaa muun muassa FlavantiPinus männynkuoriuute-mustikkatablettia, jota markkinoidaan väitteillä "solujen suojaksi" ja "mikroverenkierrolle". Paketissa kerrotaan ravintolisän sisältävän runsaasti suomalaisen havumetsän tehoaineita. Ne luovat tehokkaan suojan solujen hapettumista vastaan.

Heinosen mukaan paketin terveysväitteet eivät ole tosia.
- Tällaiset antioksidantit, joita esiintyy männynkuoressa ja mustikassa, niitä on kovasti tutkittu, mutta näyttö ei riitä siihen, että voisi sanoa tämmöisen terveysväitteen. Tässä on kyse väitteestä, jolla kuluttajaa huijataan.

Tuotetta valmistavassa Valioravinnossa vakuutetaan ravintolisän olevan ehtaa tavaraa, mutta vaikutus on toki yksilöllinen.

- On mahdotonta, että kaikki saisivat samasta lääkkeestäkään saman vaikutuksen, Pomoell sanoo.

Vaikka EFSA:n asiantuntijaraati ei ole löytänyt tieteellistä näyttöä männynkuoriuutteen ja mustikan terveysväitteille, niitä kuitenkin SAA käyttää joulukuun puolivälinkin jälkeen. Syynä se, että komissio ei ole vielä käsitellyt väitettä sekä runsasta tuhatta muuta kasviperäiseen ainesosaan liittyvää väitettä. Myös Figurel CLA+kromi ja Vahva Vihreä Tee odottavat päätöstä ja niiden väitteitä on lupa käyttää.

Edes terveysväitteen hylkääminen ei takaa mitään. Niihin tuotteisiin, joiden väitteet EU kieltää, saatetaan listää jotain mitä SAA terveysväitteellä markkinoida: esimerkiksi C-vitamiinia. Näin humpuukituote tuunataan sallituksi

Migreenin ennaltaehkäisy ei-sallittu terveysväite

Jopa lääkejätti Orionin valmistamissa ravintolisissä on edelleen terveysväitteitä, joita ei saa käyttää enää joulukuussa. Esimerkiksi ravintolisä Atlevitissa, jota nyt mainostetaan muun muassa migreenin ennaltaehkäisyyn.

Orionin ravintolisistä vastaava liiketoimintapäällikkö Henri Salokangas kertoo, että kaikki terveysväitteet, jotka eivät ole linjassa viranomaisohjeistuksen kanssa, poistetaan määräpäivään mennessä.

Miten Atlevitia tulevaisuudessa markkinoidaan, on Salokankaan mukaan vielä auki. Eikö ravintolisä sitten ehkäisekään migreeniä?

- Atlevitinssa oleva ubikinoni toimii ihan samalla tavalla, kun se on toiminut ennen tätä muutosta. Nyt vaan tulee se muutos, että aikaisemmin me saimme markkinallisesti viestiä siitä tiettyjä asioita, ja nyt se raja on vaan vedetty toiseen kohtaan, Salokangas kertoo.

Ravintolisien valmistajille onkin tulossa markkinointiongelma, sillä terveysväitteiden kiellon jälkeen purkkeihin on vaikea keksiä mitään sallittua sanottavaa.

Kaksi sallittua väitettä

Orionin valmistamassa Devitol-purkissa ei ole terveysväitteitä, mutta netissä olevassa mainosmateriaalissa kerrotaan D-vitamiinilla olevan monta "yleisterveyttäsi ylläpitävää tehtävää". Multitabsin Bevitabsissa taasen kerrotaan sen "vähentävän väsymystä".

Heinonen kertoo kummankin väitteen olevan tieteellisesti todistettuja ja ne löytyvät EU:n sallittujen väitteiden rekisteristä.

- Meidän kuluttajalainsäädäntömme on sanonut, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Kuluttaja voi olla iloinen, että markkinointi nyt siistiytyy ja voi luottaa siihen, mitä purkin kyljessä sanotaan. Kyllä totuutta saa edelleen markkinoida.

Maarit Åström-Kupsanen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva Asia

Eviran ohjeita terveysväitteistä.

Myös ruokien terveysväitteitä karsittiin kovalla kädellä

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Silmätutkimus

    Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttajan toimitus

    Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Tubettaja pitelee kädessään paitaa

    Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Energiaviraston ylläpitämällä sahkonhinta.fi -sivustolla voit vertailla sähkön hintoja.

    Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Keudan floristiopiskelijoiden hyötypuutarha parvekkeella.

    Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Ruusu jonka päällä kävelee animoituja hyönteisiä

    Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Juna saapuu Helsingin asemalle.

    Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kodinhoitohuonetta remontoidaan.

    Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Timo Ojala, K1 katsastus

    Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Kädet näppäimistöllä, näytöllä koodia

    Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Kypärään ja turvavarusteisiin pukeutunut toimittaja portin edessä.

    Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • Kuvakaappaus Quizonaut.com tilausansasta

    iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • kasa ruokajätettä

    Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Kasvisten säilytys

    Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Kanaa, maitoa, maksalaatikkoa

    Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.