Hyppää pääsisältöön

Ravintolisissä paljon humpuukia

Syysväsymystä, kiirettä ja stressiä, kipeitä hartioita. Voisiko apu löytyä ravintolisäpurkeista? Pyysimme Helsingin yliopiston ravinnon turvallisuuden professoria Marina Heinosta arvioimaan pitävätkö ravintolisien lupaukset paikkansa.

Tulos oli häkellyttävä, yhdeksästä läpikäymästämme ravintolisästä vain kaksi sisälsi terveysväitteitä, jotka Heinonen allekirjoittaisi.

Sydämen hyvinvointiin

Hankintatukun valmistama Lycoforce on lykopeenikapseli tomaatista. Siinä on monta terveysväitettä. Esimerkiksi "eturauhasen hyväksi" ja "sydämen hyvinvointiin".

- Monesta eri aineesta esitetään antioksidanttiväitteitä. Mutta todellisuudessa on hyvin harvalukuisia aineita, jotka edistävät sydämen hyvinvointia. Valitettavasti niihin ei kuulu lykopeeni, Heinonen toteaa.

- Minä en näe että yksikään noista väitteistä olisi tosi.

Jäykille ja kipeille nivelille

NaturaMed Pharman ASU-ainesosaa sisältävä AvoLenk -ravintolisää mainostetaan jäykille ja kipeille nivelille. Mainoksen mukaan ravintolisä voi vaikuttaa korjaavasti, lievittää kipua ja kiihdyttää terveen rustokudoksen muodostumista. Mainoksen mukaan sitä käytetään lieviin nivelvaivoihin ja ennaltaehkäisevästi.

Marina Heinosen mukaan ainesosat, joilla väitetään olevan vaikutuksia nivelten ja ruston toimintaan, eivät ole EU:n sallimia terveysväitteitä.

- Minulle itsellekään tiedeihmisenä ei ole lainkaan tuttu tämä ainesosa, mitä tässä väitetään, että on eristetty soijasta ja avokadosta, ja että sillä olisi kaikenlaisia vaikutuksia terveyteen.

- Se että siinä käytetään sanoja, että "voi vaikuttaa", ei mitenkään muuta asiaa. Eli näin ei saa sanoa, Heinonen kertoo.

Rasvanpolttaja ja kehon kiinteyttäjä

Ruokakaupan ravintolisähyllyltä löytyi kaksi painonhallintaan liittyvää pilleripurkkia, joista Leader Terveystuotteiden valmistamassa Vahva Vihreä Tee -purkissa luvataan, että tuote kiinteyttää ja Figurel CLA+kromi –ravintolisässä lukee terveysväitteet: rasvanpolttaja ja kehon kiinteyttäjä.

Heinosen mielestä purkeissa luvataan liikoja.
- Kummastakaan ei ole tieteellistä näyttöä. Kyllä tämä on ihan huijausta.

Professori: Yli 90% ravintolisien väitteistä ei ole totta

Ravintolisiä myydään niin kaupassa, netissä kuin apteekissakin. Ne luokitellaan elintarvikkeiksi, joten niitä säätelevät samat lait kuin muitakin elintarvikkeita. Koska ravintolisät ovat elintarvikkeita, ei niitä saa mainostaa lääkkeinä.

- Lääke on tarkoitettu jonkun sairauden ehkäisemiseen, parantamiseen ja hoitamiseen. Ravintolisä on elintarvike, joten se ei ole lääke, ja sellaiseksi sitä ei saa myöskään väittää, kertoo Eviran ylitarkastaja Marjo Misikangas.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on käynyt läpi massiiviset neljätuhatta 4 600 elintarvikkeiden terveysväitettä, joista vain 222 kappaletta pääsi sallittujen terveysväitteiden listalle. Sekä ruokia että ravintolisiä on mainostettu katteettomilla lupauksilla. Ravintolisien terveysväitteistä valtaosa karsittiin pois. Humpuukia oli siis paljon.

Marina Heinonen on mukana arvioimassa terveysväitteitä EFSA:n asiantuntijaraadissa. Heinosen mukaan jopa yli 90 % ravintolisien terveysväitteistä ei ole riittävää tieteellistä näyttöä.

Joulukuun puolivälissä astuu voimaan asetus, jonka mukaan vain EU:n sallimia terveysväitteitä saa käyttää elintarvikkeiden mainonnassa. Silloin suurta osaa nykyisistä terveysväitteistä ei siis enää saa käyttää. Toisaalta EU:n työ ei ole vielä valmis, sillä esimerkiksi noin 1600 kasviperäisiin aineisiin liittyvää terveysväitettä vielä odottaa komission lopullista päätöstä, ja osaa niistä ei edes vielä ole käsitelty EFSA:ssa. Joukossa on myös monia ravintolisien terveysväitteitä. Muutos on silti iso.

Eviran ylitarkastajan Marjo Misikankaan mukaan lainsäädännön tavoitteena on luoda selkeät eurooppalaiset säännöt, jotta kuluttaja voi luottaa siihen mitä purkin kyljessä lukee.

- Markkinointi on ollut villiä, ja siihen tarpeeseen on tämä ravitsemus- ja terveysväiteasetus tehty. Pyritään vähentämään sitä humpuukin määrää, mitä kuluttajille annetaan, Misikangas toteaa.

Sallittujen väitteiden listalle vaikea päästä

Suomalaisten suosimat maitohappobakteerit eli probiootit jäivät nekin EU-viranomaisen haaviin. Esimerkiksi Oriolan valmistaman Gefilus-ravintolisän kehitykseen on satsattu paljon ja joitain terveysvaikutuksia on todettu. Mutta silti väite "vahva annos vastustuskykyä" ei päässyt sallittujen väitteiden listalla.

Monen ravintolisiä valmistavan yrityksen mielestä sallittujen terveysväitteiden listalle on aivan liian vaikea päästä.

- Kaikki muu tieto mikä on olemassa, mitä esimerkiksi perinteisesti on käytetty kansanlääketieteessä tai kokemuksessa tai muissa tutkimuksissa, niitä ei arvosteta, kertoo ravintolisiä valmistavan pietarsaarelaisen Valioravinnon toimitusjohtaja Harri Pomoell.

EU kuitenkin vaatii, että ainesosien teho pitää todistaa tieteellisesti.

Kaikki nyt hylätyt terveysväitteet pitää poistaa tuotteista ja niiden markkinoinnista, kun asetus astuu voimaan joulukuun 14. Nyt niitä vielä saa käyttää.

- Se johtaa siihen, että monet tuotteet tulevat olemaan sellaisia, että niissä ei ole kuluttajalle mitään informaatiota, mihin tarkoitukseen tämä on, Pomoell harmittelee.

Valioravinto valmistaa muun muassa FlavantiPinus männynkuoriuute-mustikkatablettia, jota markkinoidaan väitteillä "solujen suojaksi" ja "mikroverenkierrolle". Paketissa kerrotaan ravintolisän sisältävän runsaasti suomalaisen havumetsän tehoaineita. Ne luovat tehokkaan suojan solujen hapettumista vastaan.

Heinosen mukaan paketin terveysväitteet eivät ole tosia.
- Tällaiset antioksidantit, joita esiintyy männynkuoressa ja mustikassa, niitä on kovasti tutkittu, mutta näyttö ei riitä siihen, että voisi sanoa tämmöisen terveysväitteen. Tässä on kyse väitteestä, jolla kuluttajaa huijataan.

Tuotetta valmistavassa Valioravinnossa vakuutetaan ravintolisän olevan ehtaa tavaraa, mutta vaikutus on toki yksilöllinen.

- On mahdotonta, että kaikki saisivat samasta lääkkeestäkään saman vaikutuksen, Pomoell sanoo.

Vaikka EFSA:n asiantuntijaraati ei ole löytänyt tieteellistä näyttöä männynkuoriuutteen ja mustikan terveysväitteille, niitä kuitenkin SAA käyttää joulukuun puolivälinkin jälkeen. Syynä se, että komissio ei ole vielä käsitellyt väitettä sekä runsasta tuhatta muuta kasviperäiseen ainesosaan liittyvää väitettä. Myös Figurel CLA+kromi ja Vahva Vihreä Tee odottavat päätöstä ja niiden väitteitä on lupa käyttää.

Edes terveysväitteen hylkääminen ei takaa mitään. Niihin tuotteisiin, joiden väitteet EU kieltää, saatetaan listää jotain mitä SAA terveysväitteellä markkinoida: esimerkiksi C-vitamiinia. Näin humpuukituote tuunataan sallituksi

Migreenin ennaltaehkäisy ei-sallittu terveysväite

Jopa lääkejätti Orionin valmistamissa ravintolisissä on edelleen terveysväitteitä, joita ei saa käyttää enää joulukuussa. Esimerkiksi ravintolisä Atlevitissa, jota nyt mainostetaan muun muassa migreenin ennaltaehkäisyyn.

Orionin ravintolisistä vastaava liiketoimintapäällikkö Henri Salokangas kertoo, että kaikki terveysväitteet, jotka eivät ole linjassa viranomaisohjeistuksen kanssa, poistetaan määräpäivään mennessä.

Miten Atlevitia tulevaisuudessa markkinoidaan, on Salokankaan mukaan vielä auki. Eikö ravintolisä sitten ehkäisekään migreeniä?

- Atlevitinssa oleva ubikinoni toimii ihan samalla tavalla, kun se on toiminut ennen tätä muutosta. Nyt vaan tulee se muutos, että aikaisemmin me saimme markkinallisesti viestiä siitä tiettyjä asioita, ja nyt se raja on vaan vedetty toiseen kohtaan, Salokangas kertoo.

Ravintolisien valmistajille onkin tulossa markkinointiongelma, sillä terveysväitteiden kiellon jälkeen purkkeihin on vaikea keksiä mitään sallittua sanottavaa.

Kaksi sallittua väitettä

Orionin valmistamassa Devitol-purkissa ei ole terveysväitteitä, mutta netissä olevassa mainosmateriaalissa kerrotaan D-vitamiinilla olevan monta "yleisterveyttäsi ylläpitävää tehtävää". Multitabsin Bevitabsissa taasen kerrotaan sen "vähentävän väsymystä".

Heinonen kertoo kummankin väitteen olevan tieteellisesti todistettuja ja ne löytyvät EU:n sallittujen väitteiden rekisteristä.

- Meidän kuluttajalainsäädäntömme on sanonut, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Kuluttaja voi olla iloinen, että markkinointi nyt siistiytyy ja voi luottaa siihen, mitä purkin kyljessä sanotaan. Kyllä totuutta saa edelleen markkinoida.

Maarit Åström-Kupsanen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva Asia

Eviran ohjeita terveysväitteistä.

Myös ruokien terveysväitteitä karsittiin kovalla kädellä

Kuningaskuluttaja

Kuningaskuluttaja Facebookissa ja Twitterissä

  • Virtuaalitodellisuuslasit tulevat — matka kotisohvalta ulkoavaruuteen lyhenee

    Isot valmistajat tuovat nyt lasejaan voimalla markkinoille.

    Maailman suurimmat teknologiayritykset tuovat kiihtyvällä vauhdilla omia virtuaalitodellisuuslasejaan markkinoille. Ihmisiä halutaan kokemaan virtuaalinen todellisuus hinnalla millä hyvänsä, halvimmillaan viidellä eurolla ja älypuhelimella. Virtuaalinen todellisuus on kokemisen arvoinen mediamuoto. Se tuntuu intiimiltä ja siihen todella uppoutuu tavalla, joka eroaa muista viihteen muodoista.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kalliit pikavipit eivät kadonneet: Vanhat ongelmat piilevät nyt uusissa tuotteissa

    Samoilla markkinoilla kilpailevat myös vertaislainat.

    Pari vuotta sitten säädetty korkokatto ei ole poistanut markkinoilta kalliita pikalainoja. Lainasummia on korotettu ja laina-ajat ovat venyneet jopa vuosien mittaisiksi. Lainasivustoille on ilmestynyt myös uusia termejä, kuten joustoluotto ja vertaislaina. Pikavippien ongelmia on yritetty suitsia erilaisilla laeilla jo useampaan otteeseen.

  • Tiedämme mitä haet Googlessa – testaa tunnistatko kuukauden hakujen perusteella

    Missä kuussa googlataan Cooperin testiä ja kaalikääryleitä?

    Missä kuussa suosittuja hakuja ovat Cooperin testi, kaalikääryleet, enterorokko ja riistakamera? Kaikki verkkoon julkaisevat haluavat, että heidän juttunsa löydetään. Parhaiten jutut löytyvät Googlen kautta. Oikea ajankohta ja avaintermien tuntemus, niin kutsuttu hakukoneoptimointi, nostaa sivustoa hakutuloksissa.

  • Näin tullaat verkko-ostokset netissä

    Euroopan unionin ulkopuolelta tehdyistä verkkokauppaostoksista pitää tehdä tulliselvitys. Kun tilatun postipaketin arvo ylittää 22€ pitää maksaa arvonlisävero. Tulli-nimistä veroa aletaan kantaa, kun lähetyksen arvo ylittää 150€. Tulliselvityksen voi tehdä Tullin verkkopalvelussa. Kun verkkokauppa on EU:ssa, ei tulliselvitystä tarvita eikä lisäveroja koidu.

  • Varoituslista valemedioista – älä luota näihin sivustoihin

    Tunnetuimmat valeuutis- ja satiirisivustot kootusti.

    Valeuutisista on tullut merkittävä bisnes ja poliittisen mielipidevaikuttamisen muoto, vaikka juuri kukaan ei tarkoituksella kirjoita selaimeensa valeuutissivustojen osoitteita. Tarkista nimi tästä listasta seuraavan kerran, kun kohtaat sosiaalisessa mediassa epäilyttävän uutislähteen.

  • Facebook mainosti valeuutista

    Onko Facebook häviämässä sotansa valeuutisia vastaan?

    Facebook irtisanoi Trending topics -listalle uutisia kuratoivat toimittajansa. Kolme päivää myöhemmin palvelu mainosti valeuutista yhtenä päivän kiinnostavimmista jutuista.

  • Tervetuloa faktojen jälkeiseen aikaan

    Sosiaalinen media voimistaa populistien viestiä

    Poliitikot uskaltavat nykyään valehdella päin äänestäjien naamaa, sillä kiinni jääminen ei johda kannatuksen romahtamiseen. Sosiaalinen media on populistien käsissä voimakas megafoni. Elokuun toisella viikolla republikaanipuolueen presidenttiehdokas Donald Trump sanoi, että presidentti Barack Obama on perustanut Isis-terroristijärjestön.

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.

  • Kotimaan Energian sähkösopimukseen on pakko ostaa vakuutus

    Sähköyhtiön "säästöpaketti" onkin vakuutus.

    Sähköyhtiön “säästöpaketti” onkin vakuutus, jonka tarve kerrostaloasujalle on kyseenalainen. Puhelinmyynnin härskit toimintatavat yhtiö kertoo putsanneensa. “Meillä oli huono maine, me oltiin surkeita”, yhtiön toimitusjohtaja myöntää.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Ilmoittaudu testaajaksi

    Mukaan voi ilmoittautua myös kolmen kaverin porukalla.

    Haluatko mukaan Kuningaskuluttajan tekemiseen? Tule testaajaksi. Tarvitsemme erilaisia ihmisiä ympäri Suomea auttamaan meitä tekemään entistä parempaa Kuningaskuluttajaa. Ilmoittaudu itse, tai kokoa kolmen kaverin, naapurin tai kollegan porukka ja tulkaa mukaan porukalla!

  • Jäljitä koululainen älypuhelimella: 5 paikannuspalvelua

    Eri käyttöjärjestelmät mutkistavat paikannusta.

    Pienten koululaisten vanhemmat saattavat olla näinä päivinä melko herkillä ja huolissaan siitä, missä lapset kulkevat. Älypuhelimiin on tarjolla monenlaisia sovelluksia, joiden avulla vanhempien huolta voi helpottaa. Kuningaskuluttaja tutustui viime syksynä niistä muutamiin.